Woensdag 21/08/2019

DM Zapt

De kijker van morgen groeit op met vragen rond racisme, seksisme en gender. Dat begrijpt Fourthree als geen ander

Beeld RV

In DM ZAPT zet de redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag: Sasha Van der Speeten over het onlineplatform Fourthree.

Zijn er nog goeie muziekdocumentaires op tv? Nou, de harde schijf van mijn digicorder staat vol met docu's over The Rolling Stones, Bob Dylan, Arno, The Who, Elvis Costello, R.E.M. en The Ramones. Programma's die u de voorbije jaren overal kon zien  van Canvas tot Arte. Yep, allemaal over oude, blanke rockmannen. Dat er af en toe eens eentje over James Brown, Kraftwerk of Amy Winehouse tussen zit, voelt aan als een zielig doekje voor het bloeden.

Op basis van de muziekdocu’s die de gevestigde televisiestations programmeren, zou een mens gaan geloven dat er nooit zoiets is geweest als een elektronische revolutie, als hiphop of techno, of muziekgenres waarmee Afro-Amerikanen, de queercultuur of de huidige feministische golf hun stem kunnen laten horen.

Enter Fourthree (of simpelweg 4:3), een verzamelplek voor films, kortfilms, videoclips of ruw beeldmateriaal, dat in het voorjaar van 2018 werd gelanceerd door Boiler Room, het onlineplatform voor dj-sets. Bij Fourthree ligt de klemtoon op thema’s als performance, identiteit, jongerencultuur en anti-establishment. En na een half jaartje kijken zijn wij erg enthousiast over de selectie.

Fourthree verzandt nooit in navelstaarderij of elitarisme. Wij genoten zowel van puike documentaires over black metal (het intelligente Until the Light Takes Us) en de technocultuur (Techno City: What Is Detroit Techno) als van een cinematografisch essay over afrofuturisme (The Last Angel of History).

Empowerment

De grote troef van Fourthree is zijn impressionante collectie ‘zwarte’ films. In het menu tref je bijvoorbeeld 10 Films That Demonstrate Survival in a Climate of Anti-Black Life aan, waarbinnen clips van Rihanna en Flying Lotus vallen. Maar ook Black Is…Black Ain’t’, een kortfilm van de zwarte lgbt-activist Marlon Riggs, die tijdens de opnames stierf aan aids. 

Er is het pakkende Day Dream, een kortfilm waarin de performance-artiest Kareem Reid praat over zwart-zijn en homoseksualiteit. In The Mundane Afrofuturist Manifesto zagen wij dan weer een krachtige, poëtische oproep tot empowerment. En de fictiefilm Welcome II The Terrordome, uit ’94, schetst een dystopische maatschappij waarin racisme de norm is.

De kijker van morgen groeit op met prangende vragen rond openlijk racisme, gemediatiseerd seksisme en genderfluïditeit, en dat begrijpt Fourthree als geen ander. Lof! Hulde!

Alles staat op fourthree.boilerroom.tv.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden