Dinsdag 10/12/2019

De iPod van Jan Verheyen: "Parels van de wansmaak"

Regisseur Jan Verheyen. Beeld BELGA

Zijn persoonlijke muziekkeuze is heus niet 'zum kotzen', verzekert Jan Verheyen (50) ons. Maar in de aanloop naar De Nacht van de Wansmaak laat de regisseur graag zijn licht schijnen over de meest weerzinwekkende en hilarische filmmuziek.

Na acht jaar stilte trekt Max Rockatansky - het cinefiele alter ego van Jan Verheyen - opnieuw rond met De Nacht van de Wansmaak. Daarmee brengt hij een hommage aan mislukte horrorprenten of B-films die van een grensverleggende smakeloosheid getuigen.

"Bij veel films waren de ambities steeds groter dan de middelen", legt hij uit. "Zo toon ik monsterfilms die sneuvelen onder knullige special effects, en helemaal potsierlijk worden omdat er een symfonische soundtrack onder is geflanst. Neem nu 'Ape': een film uit 1976 die 'King Kong' plagieert. Hilarisch slechte film, maar die werd wél mee gefinancierd door de regering van Zuid-Korea, waardoor de productie een beroep mocht doen op het Symfonisch Orkest van Seoel. Met de soundtrack wordt gesuggereerd dat je naar een spectaculair rampenepos à la 'The Towering Inferno' zit te kijken, wat het contrast met de fluttige beelden alleen maar pijnlijker maakt."

Soms wil zo'n snertproducer ook een hitgevoelig deuntje binnensmokkelen op de soundtrack, in de hoop airplay en grotere aandacht te krijgen. "De Japans-Amerikaanse rampenfilm 'The Green Slime' is daar een goed voorbeeld van. Tachtig minuten kijk je heel geamuseerd naar deze nonsens, en plots weerklinkt dan zo'n enthousiast sixtiesnummer, dat helemaal niet past bij een gevechtsscène. Daartegenover staat dat 'The Green Slime' wél een visionaire film was: er zitten zowel elementen in van 'Alien', 'Armageddon' als 'Gravity'. Alleen véél slechter." (lacht)

(Lees verder onder de video)

Ook 'The Sting of Death' probeerde zijn voordeel te doen met zo'n aanstekelijke hit. "De eindeloze achtervolgingen zijn nog idioter dan het monster zelf - nu ja: een man in een duikpak waar zeewier aan kleeft. Maar het ergste is een van de pot gerukte dansscène op 'Do the Jellyfish' van Neil Sedaka. Op die manier probeerden de makers kennelijk aansluiting te vinden bij de populaire beach party-films van de jaren zestig. Onnozelheid ten top. En daar lust de Nacht van de Wansmaak dus pap van."

Ook reserveert Verheyen graag een ereplaats voor Blaxploitation: films voor een zwart publiek, waarin zwarte acteurs de hoofdrol spelen. "Zo is er een western die - ik verzin helaas niets - 'Boss Nigger' heet. De theme song van die film is opmerkelijk genoeg écht wel knap. Tijdens de pauze hoorde ik toeschouwers van De Nacht die song wel eens neuriën. Zo'n oorwurm is dat. Een parel van de wansmaak!"

De Nacht van de wansmaak: van 14/3 tot 28/3 in de Kinepolisbioscopen van Hasselt, Leuven, Antwerpen, Gent en Kortrijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234