Maandag 14/10/2019

Recensie

De horror achter kitsch als kunst

Christopher Waltz en Amy Adams in Big Eyes, de nieuwe film van Tim Burton Beeld Cinéart

Regie: Tim Burton
Met: Amy Adams, Christopher Waltz, Danny Huston
Duur: 106 minuten

Hollywoodfantast Tim Burton heeft altijd al een voorkeur gehad voor het macabere en zonderlinge figuren die niet door de wereld begrepen worden. Ook

Big Eyes hoort in het rijtje thuis van films als Edward Scissorhands en Ed Wood, al is het geen visueel exuberant portret van een mislukt of onbegrepen buitenbeentje, maar een meer ingetogen kijk op het waargebeurde schandaal rond het schildersechtpaar Walter en Margaret Keane.

Psychosprookje

Enerzijds krijg je een film met een vrolijk kleurenpalet en een knap hyperrealistisch productiedesign over het patriarchaat, met Walter Keane (een cartooneske Christopher Waltz) als het zinnebeeld van een opportunistische poseur met een opgeblazen ego. Anderzijds borstelt Burton het beeld van de verlegen, onzekere en gefrustreerde Margaret Keane (een geïnspireerd ingehouden Amy Adams) die eerst niet opgewassen is tegen deze drukke charlatan, maar later toch de moed vindt om een rechtszaak tegen hem aan te spannen.

Burton, van oudsher een bewonderaar en verzamelaar van Keanes werk, stelt niet de vraag wat de intrinsieke waarde of kwaliteiten van haar schilderijen zijn. Die rol laat hij in de film over aan Terence Stamp, als New York Times-kunstcriticus John Canaday. Maar de parallellen tussen de even vaak bejubelde als neergepende regisseur en zijn onderwerp zijn duidelijk.

In dat opzicht is Big Eyes ook een psychosprookje over kunst als redding.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234