Dinsdag 06/12/2022

De hoogmis van een marginale sector: Mensbrugghe op de MIA's

null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe

Reporter Tim F. Van der Mensbrugghe probeert op belangrijke evenementen binnen te geraken. Hij brengt van overal verslag uit, van de politieke nieuwjaarsrecepties tot de Gouden Schoen. Dit weekend werden de Music Industry Awards, beter bekend als de MIA's, uitgereikt. Tim F. Van der Mensbrugghe was erbij, want hij geraakte binnen.

Tim F. Van der Mensbrugghe

Mensen die een maand lang niet drinken, verdienen een MIA. Zeker als ze je een lift én een vip-ticket aanbieden. Ik ben aangenaam verrast, want mijn chauffeur heet de meest gehaaide manager van de Vlaanders te zijn. Met zijn zakelijk vernuft zorgt hij ervoor dat artiesten als Gunter Lamoot, Bart Vanneste en Wannes Cappelle een dak boven hun hoofd hebben. Kennelijk hebben showbizzmanagers niet alleen een rugvin, maar ook een hart. Laten we dit welwillende personage een naam geven, Bram bijvoorbeeld.

Op weg naar Videohouse, waar de uitreiking van de MIA's plaatsvindt, doet Bram een boekje open over de Belgische muzieksector. Ondanks de feeststemming die straks vakkundig zal worden opgeklopt, gaat het niet zo goed. "De Belgische muziekindustrie? Dat is een kleine, marginale sector!", zegt Bram rechtuit. "De verkoop in België is een hoop triestigheid. Het is echt erg."

Bram stelt vast dat een hele generatie mensen het volledig vanzelfsprekend vindt dat muziek gratis is. "De muziekindustrie, dat is idealisme. Platen zijn tegenwoordig een promomiddel, geen manier meer om geld te verdienen", zucht hij.

Veel groepen komen gewoon niet rond, onthult Bram. "Met letterlijk een paar exemplaren sta je al bovenaan in de Ultratop. Mensen zien de glamour en de glitter, en Stromae zal wel zijn geld verdienen, maar veel groepen verkopen met moeite 2.000 exemplaren van hun plaat. Eigenlijk mag ik dat niet zeggen vanavond, want dan klink je als een geslagen hond, maar het is wel zo!"

Wanneer we arriveren in Vilvoorde, wringt Bram het laatste restje feestvreugde de nek om: "De MIA's zijn zogezegd een hoogmis, maar eigenlijk is het niet zo'n leuk feest. Enfin, 't is wel leuk, maar voor de echte rock-'n-roll moet je nu op het feest van de Charlatan zijn." Verdorie, ja, de Charlatan viert zijn 25ste verjaardag. Waarom ben ik daar niet?

Vóór de eigenlijke uitzending, gepresenteerd door Natalia en Sam De Bruyn, worden de awards van de muzieksector uitgereikt. Die MIA's zijn niet sexy genoeg voor de televisie en dat kun je evengoed zeggen van de presentator, Luc Janssen. Hij draagt een rok boven een leren broek en probeert zo de aandacht af te leiden van zijn bollende buik. Brrr.

Minister van Decibels Joke Schauvliege (CD&V) springt op het podium en krijgt een extreem zwak applaus, waardoor niemand gehoorschade lijdt. Door de verschijning van Luc Janssen is Joke een beetje van haar melk. "Dames en, euh, heren", steekt ze van wal. Dat was meteen ook het hoogtepunt van haar toespraak, want de minister begint over schotten doorbreken, multidisciplinair werken en coaching op maat. Welaan. Kun je evengoed mee afkomen bij de Boerinnenbond. Een muzikant die de tristesse niet aankan, overweegt of hij zichzelf stilletjes zal wurgen met de snaren van zijn gitaar.

Schauvliege ruimt baan voor een opeenvolging van vergane sterren van wie je dacht dat ze allang dood en begraven waren. Maar Willy Willy leeft nog en zelfs John Terra is nog niet helemaal afgestorven. "Het gaat uitstekelbaars", zegt Terra. "Dat woord heb ik zelf uitgevonden." Neen, dood is hij niet, maar het bederf is ingetreden.

null Beeld DM
Beeld DM
null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe

In elke categorie waarin Stromae een nominatie versierd had, wint de Brusselaar. "In de naam van alles - is dat juist? - hartelijk bedankt!", straalt de kruising van Michael Jackson en Jacques Brel. Dit is een walkover, vergelijkbaar met de opmars van de N-VA van Bart De Wever. "Ik ben een beetje emotie quand-même", stottert Stromae.

Haaiman Bram gunt Stromae het succes, maar had graag toch iets andere keuzes gezien. "Bij de sectorprijzen verwacht je dat underdogs winnen. Maar ik denk dat we naar acht MIA's voor Stromae gaan."

Straks begint de tv-uitzending in de studio, maar daar trekken de vips zich eigenlijk weinig van aan. Er zijn immers drankjes en hapjes. En een rokersruimte. "We moeten de bron van de hapjes ontdekken!", weet Bram. Die bron blijkt in de rokersruimte te liggen, wat de gerechtjes een aparte toets geeft. Het tonijntje smaakt heel leuk. Jammer dat de soort op uitsterven ligt, maar dat heeft de vis zelf gezocht. Door steeds beter te smaken had ie gedacht dat hij gespaard zou worden en dat de mens clementie zou tonen. Dat was een domme strategie en de Stachanov van de wereldzeeën wordt er stevig op afgerekend.

Aha, daar staat nog een Stachanov: mijn goedlachse collega Bart Steenhaut, muziekrecensent en uitvinder van de als-vergelijking. Als een echte ninja strooit Bart in zijn recensies met sterren. Hij draagt, naast een broek en een hemd, een blauw kledingstuk dat als een sjaal rond zijn nek zit, mogelijk om de krop in zijn keel warm te houden. De krop in de keel is de stemvork der recensenten, een orgaan om te koesteren.

Ook recensent Pieter-Jan Symons is aanwezig. Hij kijkt met afgrijzen naar de tv-uitzending op het grote scherm. Deze liefhebber van heavy metal heeft het niet zo voor Natalia. De krop in zijn keel zakt hem in de schoenen.

Die Natalia ziet er anders niet slecht uit. Met haar benen kun je een gammele trap stutten. Haar krullen zijn zo weelderig dat je er een familie woelratten kunt huisvesten. Maar draai je je om en let je enkel op het geluid, dan begrijp je het leed van Pieter-Jan. Een instortende kelder klinkt harmonieuzer dan Natalia's 'Boom'. "Zit de geluidsmix hier niet goed of is die muziek gewoon slecht?", vraag ik. Beide, bromt Bram.

"Het gaat vanavond een graaf feestje worden", belooft Natalia. Dat zullen we nog wel zien, vrouwmens, denk ik, en ik keer terug naar het stuk vipruimte zonder groot scherm. "Natalia, de Beyoncé van de Noorderkempen. Ze kan helaas geen Nederlands", moppert Jazzcat Vos. Vos is festivalorganisator, meer bepaald in het genre jazz. Als er op een Vlaams podium één noot jazz gespeeld wordt, kun je er zeker van zijn dat Vos daar zijn persoonlijke goedkeuring voor gegeven heeft.

In de vipruimte dienen stapels paletten als zitjes. Er liggen gelukkig kussens op, zodat rocksterren met aambeien het niet hoeven uit te schreeuwen van de existentiële pijn. Toch verkiezen Daan en Arno rechtstaand te feesten. Ook Stijn Meuris blijft kranig overeind.

Door de vele gratis drank geraakt mijn blaas vol. Op weg naar het toilet verdwaal ik, waardoor ik Herman Brusselmans en zijn vriendin Melissa Janssens tegen het lijf loop. "Tim, ik wil dat je het volgende noteert: 'Melissa Janssens is de mooiste vrouw van deze avond'", zegt Herman. Dat noteer ik, want wanneer een groot schrijver je een zin schenkt, neem je die dankbaar aan. Wat ik niet mag noteren, is dat Melissa haar bril afneemt voor de foto. Ik noteer dat niet, maar onthoud het wel.

Herman en Melissa zitten met Urbanus in een officieuze backstage. Ook prins Laurent komt er binnengewaaid. De prins is enorm populair. Iedereen wil met hem op foto, inclusief de prins zélf, dus leent hij iemands smartphone om een selfie te nemen.

Nu de dotatie voor Laurent en zijn trees Claire serieus is ingeperkt, moet hij geld verdienen door acte de présence te geven op allerlei dwaze events. U kunt hem binnenkort ook inhuren, bijvoorbeeld om het kleine grut bezig te houden tijdens communie- of verjaardagsfeestjes.

Ik word voorgesteld aan Vlaams minister Ingrid Lieten (sp.a), die met aandacht mijn verslagen over de politieke nieuwjaarsrecepties heeft gelezen. "Dag mevrouw Lieten, alles wat u zegt, zal tegen u gebruikt worden!", waarschuw ik haar. "Ah, u bent de man van de karakterschetsen-slash-moorden", sneert zij. Tot mijn verbazing is Lieten een zeer vrolijke, goedlachse dame die sfeer brengt in de officieuze backstage. Brusselmans en Urbanus poseren als verlegen kwajongens naast haar uitbundigheid.

Langzaam dringt het door dat Stromae al zijn nominaties - acht waren het er! - verzilverd heeft. Mijn moeder stuurt mij een dwingende sms: "Wil je een foto van Stromae nemen voor mij?" Dat valt mij zwaar, want Stromae is naast het podium een verlegen jongeman die met zijn entourage in een hoekje kruipt. Zo iemand duw je geen lens in zijn wezen.

Zoals dat gaat met de tijd, vordert hij. En een beetje tot ieders verbazing blijft de drank ook lang na middernacht gratis. TLP strooit dansbare beats in het rond, de entourage van Stijn Meuris neemt groteske poses aan en ik ben mijn chauffeur kwijt. Kun je je dat voorstellen? Een man die enkel water drinkt, slaagt er steevast in te verdwijnen. Telkens als ik hem terugvind, zegt hij: "Nog vlug even dag zeggen tegen die mensen daar!" Dat grapje duurt twee uur.

In de wagen terug naar Gent legt Bram nieuw werk op van IDIOTS, een beloftevolle band uit zijn stal. Het is de beste muziek die ik van de hele avond heb gehoord. Als die heren volgend jaar geen MIA winnen, is het écht zeer slecht gesteld met de Belgische muziekindustrie.

Bekijk hier de volledige fotoreeks van Tim F. Van der Mensbrugghe

null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234