Dinsdag 22/10/2019

Muziek

De honger van een tweederangsgenie

Een van de legendarische opnameruimtes in de Abbey Road Studios. Beeld Photographs by Jan Klos

De Morgen stuurde producer Sebastiaan Vandevoorde, alias Moonlight Matters, naar de Abbey Road Studios in Londen. Daar sprak hij de zoon van de legendarische 'vijfde Beatle', George Martin. Twee audiofielen over de passie voor het luisteren.

Het gebeurt niet elke dag dat je wordt gevraagd om het legendarische shangri-La van de muziekwereld binnen te stappen – ofwel de ultieme basiliek voor de muzikale hoogmis. Als je op de heilige gronden van de Londense Abbey Road Studios dan ook nog eens een van ’s werelds meest prominente producers ontmoet, en tegelijk ook de zoon van de wereldberoemde ‘vijfde Beatle’ George Martin, dan kan de vreugde als hardcore audiofiel en muzikant niet meer op.

Op de volgekladderde poorten van het muzikale Vaticaan lees ik “The Beach Boys were better”, en “Still love you, John”. De woorden van de fans sieren sans gêne de ooit maagdelijk witte façade van het voormalige Londense herenhuis. Giles Martin zal me later vertellen dat alles elke maand overschilderd wordt. In mijn gedachten vergelijk ik de verflagen op de poorten met de ringen van een boomstam die je telt om de leeftijd van de boom te bepalen. Abbey Road is een mooie, dikke, oude boom. Het gebouw vormt het canvas voor het liefdevolle gekras van de überfans is laag na laag een monument op zich.

Starstruck

Daar sta ik dan in Abbey Road, tussen ’s werelds allergrootsten die prijken op de foto’s aan de hagelwitte muren. Om me heen hangen unieke portretten van supersterren als Adele, Amy Winehouse, The Rolling Stones, Lady Gaga en David Bowie. Ze verleiden me tot een blik, of met momenten zelfs tot schaamteloos staren. Enkel hier zou ik al uren kunnen zoekmaken, en fantaseren over hoe John Lennon het dak van Abbey Road Studios onveilig maakte op lsd om wat inspiratie op te doen. Of hoe Amy Winehouse nerveus in elkaar klapte als een starstruck teenager bij de opnames van haar duet met Tony Bennett… Maar goed, ik ben hier met een missie: Giles Martin.

Ik vraag Giles Martin (48) hoe het is om in de muziekindustrie de onmiskenbaar legendarische naam ‘Martin’ met zich mee te dragen. Is het een vloek, of een zegen? Hij zal altijd bekeken worden als tweederangsgenie, vertelt de goedlachse zoon van George Martin. Alles wat hij doet, wordt tegen een weinig vergevend licht gehouden door criticasters. Een last om te dragen. Maar het houdt hem tegelijk scherp, hongerig en bovenal bescheiden. Diezelfde nederigheid is overigens het meest waardevolle wat zijn vader hem heeft geleerd. 

George Martin geldt natuurlijk als het ultieme referentiepunt in het vak als producer, maar Giles leerde de naam en zijn vaders nalatenschap door de jaren heen met groter vertrouwen, bravoure en waardigheid dragen.

Giles favoriete productie is ‘A Day in the Life’ van The Beatles. Hij mocht de song twee keer mixen. Voor hem kwamen daar heel wat emoties bij kijken: die song is immers de ultieme connectie met zijn eigen achtergrond. Het is graven in de muzikale erfenis van zijn inmiddels overleden vader, en daarnaast ook een productie waarin werkelijk àlle ruimtes van het overweldigende Abbey Road aan bod kwamen. Niet enkel in de drie gigantische opnameruimtes voor orkesten en slagwerk werden namelijk microfoons geplaatst. Ook de iconische gangen en duffe materiaalkasten speelden mee in de tijdloze Beatlessound.

Innovatiedrang

Wat Giles essentieel noemt in zijn werk, is zijn passie voor luisteren en zijn onmetelijke drang om te innoveren. Zijn uiterst stijlvolle pied-à-terre in Londen die we bezoeken, is dan ook volledig uitgerust met state-of-the-artaudioapparatuur. Hij en andere Grammy-winnende oren dienen trouwens als referentie voor de sound, het ontwerp en constructieproces van Sonos-audiomateriaal. Ook is Giles er het hoofd van de luistercel.

Voor ik het weet, bevind ik me terug in de Londense Underground, vol oorverdovende impulsen van een levende metropool. De hele ervaring zindert nog na. In de hectiek van deze grote stad, waar het leven je aan lichtsnelheid voorbij raast, voel ik me toch verwonderlijk zen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234