Zaterdag 19/10/2019

Design

De hiphop- en kunstwereld smullen van deze Belg

Robin Velghe, alias Rhymezlikedimez. Beeld Daniil Lavrovski

Rhymezlikedimez doet misschien geen belletje rinkelen, maar de alias van de jonge graficus Robin Velghe gaat in de Amerikaanse hiphop rond als een lopend vuurtje. Artiesten als Anderson.Paak en Bruno Mars trekken aan zijn mouw voor een tekening of animatie, maar ook uit de kunstwereld is er aandacht voor zijn talent. Big in the USA, nobel onbekend in eigen land.

“In Lendelede is niemand verbaasd dat ik mijn geld verdien met tekenen”, vertelt Robin Velghe (25) met een glimlach. In het West-Vlaamse dorp waar hij opgroeide als enig kind van noeste zelfstandigen kende iedereen hem als ‘dienen tekenaar’. Tegenwoordig woont hij in Gent waar hij zijn studies beeldende vormgeving aan LUCA School of Arts drie jaar geleden afwerkte. 

Beeld rhymezlikedimez

Daarna startte Velghe met Rhymezlikedimez, Een kunstproject waarbij hij herkenbare illustraties maakt die geïnspireerd zijn door bekende hiphopartiesten. “Ik deed mijn stage bij Eugene & Louise, een animatiestudio uit Oost-Vlaanderen. Dat leverde mij mijn eerste contacten op waardoor ik freelance aan de slag kon als animator, maar ik wou daarnaast nog blijven tekenen voor mezelf,” verduidelijkt de kunstenaar. “Het begon met een tekening van rapper Tyler, the Creator. Ik deelde die op Instagram en hij gaf die een like. Dat was een eerste wowmoment.”

Dankbaar genre

“Muziek is naast tekenen altijd een grote passie geweest, hiphop op kop.” Als tiener luisterde Velghe naar oldskool beats van DJ Premier, Pete Rock en rhymes van Mos Def, Gang Starr; later schakelde hij over op de nieuwe generatie met Rick Ross, Mac Miller en Kanye West. “Het is een dankbaar genre om als graficus iets mee te doen”, legt Robin uit. “Veel rappers creëren een wereld met hun muziek. Er zijn personages, er zijn verwijzingen naar popcultuur en de vibe van de beats schept een bepaalde sfeer. Ik werk enkel met artiesten bij wie ik meteen een connectie voel, zoals Outkast of Kendrick Lamar. Dan ga ik aan de slag met hoe ik me voel bij die muziek en probeer ik een visuele wereld te scheppen die aansluit bij de sound. Ik zoek naar de juiste kleuren, een positieve vibe en steek er graag een nostalgische noot in.”

Die stijl vindt weerklank bij heel wat mensen. Momenteel wordt Rhymezlikedimez gevolgd door zo’n 186.000 fans. 

Kwaliteitslabel

Wat begon als een after hours project, werd vorig jaar opeens heel serieus wanneer Velghe gecontacteerd wordt door Atlantic Records met de vraag of hij geïnteresseerd zou zijn om wat grafisch werk – een shirt en een korte animatie – te maken voor Lil Uzi Vert. Er komt ook een mail van Stones Throw (legendarisch hiphoplabel van onder meer Madlib en MF Doom) binnen. Anderson.Paak is grote fan en wil samenwerken met Velghe voor de visuele stijl van Nxworries, zijn nieuw project met producer Knxwledge. “Voor ik het wist had ik een volledig geanimeerde videoclip – ‘Lyk dis’ – op mijn naam staan”, glundert Velghe. Ook Playboi Carti, Sheck Wes en Bruno Mars kregen animaties van zijn hand. 

Illustrator / animator Robin Velghe aka Rhymezlikedimez. Beeld Daniil Lavrovski

Wiz Khalifa, Post Malone en legende Erykah Badu waren vragende partij, maar raakten niet op de agenda. Velghe: “Wat ik doe, is tijdrovend en ik wil geen half werk afleveren. Het is frustrerend dat ik dan soms opdrachten moet weigeren, maar op die manier behoud ik wel mijn kwaliteitslabel.”

Miami Art Week

Dat trekt hij ook door op sociale media, want de kunstenaar post slechts een keer per maand. “Ik besef dat sociale media mij veel hebben geholpen, al wil ik daar niet leven. Er zijn mensen die geloven dat je zo veel mogelijk online moet zetten, maar ik spendeer mijn tijd liever aan het perfectioneren van mijn tekeningen dan het online zetten van een making of.” 

Een tekening van Tyler, the Creator, op Instagram geliket door de rapper zelf. ‘Mijn eerste wowmoment.’ Beeld rhymezlikedimez

Momenteel is zijn Instagram-wall nog zijn belangrijkste galerij, al zou dat in de nabije toekomst weleens kunnen veranderen. Marcel Katz, een jonge kunsthandelaar die nogal graag tegen de schenen van de gevestigde waarden schopt in de VS, trok Velghe vorig jaar mee op zijn bandwagon. In een interview met Forbes noemde hij Velghe het talent in wie hij het meest gelooft en nodigde de jonge graficus uit op Power House, zijn absurde exporuimte tijdens Miami Art Week. 

“Marcel is een gek persoon, maar dat is nodig in dat wereldje. Power House was een grote fuck you naar de stijve fine art dealers hoewel hij zelf met een been in die wereld staat”, lacht Robin. “Ik heb voor het eerst mijn werk geschilderd op doek en daar tentoongesteld. Deze week nog vlieg ik terug naar de VS voor Art Palm Beach. Dit keer geen zotte toestanden, maar een serieuze galerijsetting. We willen kijken of er daar interesse is in mijn werk.” 

Indien dat zo is, wil Velghe meer schilderen en zijn brand uitbreiden naar de kunstwereld. Het animeren wil hij echter niet laten. “De afwisseling tussen beide lijkt me fantastisch. Animeren is vooral achter een scherm zitten, dus het zou leuk zijn om tussendoor eens te reizen en shows op te zetten met mijn kunst.”

Een verhuis naar de VS zou een logische keuze zijn aangezien het meeste van zijn werk zich daar afspeelt. Velghe beseft dat, al geeft het dilemma hem vooral hoofdpijn. “Ik hou van LA. De sfeer, de zon, de legendarische plaatsen... Maar op het weer na is het hier zo slecht nog niet. En dan nog, mijn ouders zouden mij niet kunnen missen. Eerst nog wat werken tot ik hen kan meenemen.” Spoken like a true rapper.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234