Zaterdag 08/05/2021

MuziekrecensiePlaten van de week

De hemel, of pek en veren? Dit zijn de opmerkelijkste albums van de week

'Californian Soil', de nieuwe plaat van London Grammar. Beeld rv
'Californian Soil', de nieuwe plaat van London Grammar.Beeld rv

London Grammar – Californian Soil ***

Vier jaar moest u erop wachten. Maar het Britse trio London Grammar is terug na een kortstondige wereldverovering. De titeltrack stuurt meteen een rimpeling door je bloedbaan, tot je in de smiezen krijgt dat het een doorzichtig afleggertje is van Massive Attacks ‘Teardrop’. Elders leggen ze het weer vertrouwd aan met The xx, maar ook minder frisse referenties komen je voor de geest. Zo lonkt ‘How Does It Feel’ opzichtig naar een pompende Tomorrowland-remix. Dat is ook het geval in ‘Lord, it’s a Feeling’: een vernietigende vingerwijzing naar een playboy die alleen aan zijn pik denkt. In bedekte termen zingt frontvrouw Hanna Reid over het patriarchaat en de tol van roem. Maar ook over het gemak waarmee vrouwen worden opgehemeld en verguisd. De hemel verdienen of pek en veren? Geen van beide is echt van toepassing op deze derde plaat. De dromerige indiepop is nog méér easy listening geworden, en dat verzekert hooguit een halve winst.

Brockhamptons nieuwste plaat kreeg de titel 'Roadrunner: New Light, New Machine'. Beeld rv
Brockhamptons nieuwste plaat kreeg de titel 'Roadrunner: New Light, New Machine'.Beeld rv

Brockhampton – Roadrunner: New Light, New Machine ****

Wat is Brockhampton anno 2021? Een getraumatiseerd hiphopcollectief uit L.A. dat er vooralsnog niet in slaagde een impact achter te laten op de alternatieve popcultuur zoals Odd Future dat tien jaar geleden deed. Steek de schuld op oude onbetrouwbare bandleden, op familietragedies en op een onvermogen een deftige eindredactie toe te passen op de songs. Roadrunner voelt aan als een wedergeboorte. De hiphoptracks zijn van torenhoog niveau, met fabuleuze raps en superbe gastvertolkingen van Danny Brown en JPEGMAFIA. De popliedjes smeken om hitparadesucces, zoals het kekke ‘Count On Me’. Zet ‘m op repeat en de zomer druppelt je lockdown binnen.

Taylor Swift nam alle songs van haar plaat 'Fearless' opnieuw op en brengt nu de plaat opnieuw uit. Beeld rv
Taylor Swift nam alle songs van haar plaat 'Fearless' opnieuw op en brengt nu de plaat opnieuw uit.Beeld rv

Taylor Swift – Fearless ***

Wanneer een louche manager aan de haal gaat met je songs, rechtvaardigt dat enige geschiedvervalsing. Zo nam Taylor Swift alle songs van haar succesplaat Fearless doodleuk opnieuw op, inclusief een handvol nieuwe liedjes. Qua productie wringt het schoentje helaas. De plaat klinkt iets matuurder en doorvoeld – het origineel dateert dan ook van dertien jaar geleden – maar drastisch verschillen beide versies niet. Al is het maar omdat de songteksten nog steeds eenzelfde jeugdige popprinsesje evoceren. Maar in de subtiele wraaksong ‘White Horse’ lijkt ze vandaag wel een grotere autoriteit uit te stralen. Een vrij moedige ontvoogding.