Maandag 24/06/2019

Jeugdtheater

De grote verdwijntruc van de mier ()

Beeld Kurt Van der Elst

Artistiek leider van Toneelhuis Guy Cassiers regisseert en bewerkt het boek 'Het vertrek van de mier' van Toon Tellegen. Of de boodschap het doelpubliek van +6-jarigen bereikt, valt te betwijfelen.

Toon Tellegen is een Nederlandse dichter en schrijver van kinderboeken. Zijn ontwapenende, naïeve en poëtische stijl en de filosofische insteek van zijn dierenverhalen maken hem bij veel volwassenen populair. Doordat de teksten hoofdzakelijk uit dialogen bestaan, zijn ze gesneden brood voor een transfer van de leesstoel naar het theater.

Dat Guy Cassiers als gerenommeerd regisseur van het grotemensentheater het jonge theaterpubliek niet versmaadt, is niet nieuw. In het begin van zijn carrière was hij artistiek leider van Oud Huis Stekelbees, een Gentse werkplaats voor kinder- en jeugdtheater en samen met HETPALEIS en het Rotterdamse Ro theater maakte hij 'Mijn avonturen door V. Swchwrm', eveneens gebaseerd op een tekst van Tellegen.

Waar is weg?

'Het vertrek van de mier' begint in medias res. Plots is de mier onaangekondigd weg. Die verdwijning zet de dierenwereld op stelten. De eekhoorn, de wezel, de potvis, de pinguïn, de mol, de aardworm, de uil, de vleermuis, het vuurvliegje, ... staan versteld.

Ook in de wereld van de fauna beperkt men zich gemakshalve sneller tot een mening dan men zich aan kritisch denken begeeft. Fraai is dat niet altijd, want grote dieren hebben kleine kantjes. Tellegen-verhalen hebben een dubbele bodem. Elk dier staat voor een menselijke karaktertrek of onhebbelijkheid.

De aandacht die kostumering en scenografie (Tim Van Steenbergen) en de imposante visuele effecten binnen deze productie krijgen, kelderen de subtiliteit en de gelaagdheid. De sprookjesachtige figuren gaan zo uit de bol dat veel van de korte scènes op een ontploft 'Alice in Wonderland' lijken. De fantasierijke, hippe inkleding en de decibels laten niet veel over van de hint dat het vertrek naar 'de verte' over de dood gaat.

Niet alle acteurs in 'Het vertrek' zijn professionelen. kunstZ als sociaal-artistieke organisatie die podiumkunstenaars van diverse origine begeleidt, bij dit project betrekken, is een nobel initiatief. Dat staat als een huis, maar die keuze heeft een keerzijde. De mondelinge taalvaardigheid van participanten die uit Iran, Italië, Congo, Ghana, Zuid-Afrika, de Filipijnen, Rusland en Spanje komen, is beperkt.

Hoezeer die mensen collectief hun best doen, ze worstelen met het Nederlands en dat heeft niet bepaald een gunstig effect op de verstaanbaarheid. Zesplussers zijn volop taalverwervende kinderen en geen taalvirtuozen, dus zit er bij de overbrenging verlies op de boodschap.

Tot 25 januari Grote Zaal HETPALEIS. Ook schoolvoorstellingen.

www.hetpaleis.be
www.toneelhuis.be
www.kunstz.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden