Zondag 02/04/2023

RecensieMatthias et Maxime

De groeipijnen van Xavier Dolan: regisseur toont zich van zijn meest ingetogen kant in romantisch drama ‘Matthias et Maxime’

Xavier Dolan. Beeld AFP
Xavier Dolan.Beeld AFP

Twee jeugdvrienden worstelen met hun gevoelens voor mekaar in Matthias et Maxime. Regisseur Xavier Dolan, intussen dertig jaar oud, zoekt in dit ingetogen drama dan weer naar de juiste toon en afstand.

Lieven Trio

De meeste romantische films eindigen met een langverwachte kus, maar in het Canadese Matthias et Maxime is het omgekeerd. Tijdens een geanimeerd vriendenweekend moet twentysomething Matthias (Gabriel D’Almeida Freitas) na een verloren weddenschap tongen met zijn jeugdmakker Maxime (regisseur Xavier Dolan speelt net zoals in J’ai tué ma mère en Tom à la ferme ook zelf de hoofdrol). De kus brengt lang vergeten – lees: verdrongen – gevoelens weer naar boven. Raken de twee met zichzelf en elkaar in het reine voordat Maxime naar Australië vertrekt?

Dik tien jaar geleden werd Xavier Dolan op het Filmfestival van Cannes onthaald als het nieuwe wonderkind van de Zevende Kunst. Pijlsnel veroverde hij de wereld met extravagante, energieke films als Laurence Anyways en Mommy, die haast ontploften van de emotie. Dat feestje kon uiteraard niet blijven duren. Dolans zesde en zevende films Juste la fin du monde en The Death and Life of John F. Donovan flopten. Zou Matthias et Maxime zijn comeback worden?

Geen Céline Dion

Dolan is intussen dertig, en houdt het in zijn achtste film opvallend sober. Geen kitscherige Céline Dion-ballads op de soundtrack dus, wel ingetogen pianogetokkel van Jean-Michel Biais. Mooi, maar wij misten toch de uitbundige Dolan van Mommy, die ons hart bijna uit onze borst deed slaan wanneer het hoofdpersonage met zijn handen letterlijk het scherm openrukte. In Matthias et Maxime voel je Dolan zoeken naar een wat ‘volwassener’ toon, en wat meer afstand ten opzichte van zijn personages. Dit is een film met groeipijnen – op het scherm en erachter.

Matthias et Maxime zou een tweeluik kunnen vormen met Dagen zonder lief, al zou Dolans film ook wat bleekjes afsteken tegenover die van Felix van Groeningen. De sfeer en de thema’s zijn gelijkaardig – oude vriendschappen, onuitgesproken kwetsuren, de angst voor het leven dat steeds beklemmender wordt –, de impact is dat niet.

Matthias et Maxime speelt vanaf 12/02 in de bioscoop.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234