Dinsdag 26/05/2020

Albumrecensie

De fluwelen oorlog van Everything Is Recorded

Everything Is RecordedBeeld RV

U hunkert naar een dosis multiculturele, 21ste-eeuwse soul? Zoek niet langer! Everything Is Recorded, het project van topproducer en platenbaas Richard Russell, laat u alle hoeken van de kamer zien.

Op de ochtend van 9 juni 2013 kon Richard Russell zijn ledematen niet meer bewegen. Hij werd meteen opgenomen in een Londens ziekenhuis waar hij vreselijke pijnen doorstond, verlamd in zijn ziekenhuisbed. De kleinste aanraking voelde als een marteling aan. Na tien dagen afzien op de spoedafdeling kwam de diagnose: de zeldzame auto-immuunziekte Guillain-Barré. 

De rehabilitatie ging tergend traag. Twee maanden lang kon Russell niet bewegen. Gekluisterd aan zijn bed, met zijn vrouw aan zijn zijde, bingewatchte hij Breaking Bad en Game Of Thrones. Bevriende artiesten als Adele en Damon Albarn kwamen hem troosten. Aan het einde van de lijdensweg besefte Russell dat hij zijn muzikale ambities niet langer zou wegdrukken. Het was nu of nooit. Everything Is Recorded was geboren.

Stinkende goesting

Als tiener groeide Russell op in platenwinkels en met de opwindende, stuwende ritmes van de Britse piraatzenders. Hij organiseerde zijn eigen feestjes, verzamelde importvinyls (vooral rap uit New York) en raakte verslingerde aan Britse elektronische muziekgenres zoals garage, jungle, rave en drum-‘n-bass. Met ‘The Bouncer’ van het project Kicks Like A Mule scoorde hij in 1990 zelf een undergroundhit die zou uitgroeien tot een raveklassieker. 

Vier jaar later kroop hij achter het stuur van XL Recordings, een platenlabel dat de daaropvolgende jaren zijn muzikale integriteit kracht bijzette door heel uiteenlopende, uiterst kwaliteitsvolle acts te tekenen en tegelijkertijd de drive en de ambitie van grote platenfirma’s te etaleren. Russell lanceerde niet alleen Vampire Weekend, FKA Twigs en M.I.A., maar ook Adele, Jungle en King Krule. Hij lokte Radiohead naar XL toen het contract van die band bij EMI ten einde liep. Dankzij Russell groeide XL uit tot een label met een enorme culturele impact.

Everything Is RecordedBeeld RV

Het titelloze debuut van Everything Is Recorded komt bijgevolg niet vanuit het niets. Russell kent de wetten van de muziekindustrie en weet verdomd goed wanneer hij eraan verzaakt. Zijn professionele traject verraadt een koppigheid die hem ook nu geen windeieren legt: hij doet zijn stinkende goesting en vertrouwt honderd procent op zijn instinct, zoals hij dat al deed toen hij de afscheidsplaten van Gil Scott-Heron en Bobby Womack produceerde. Bovendien beschikt Russell over een netwerk dat de doorsnee Alex Callier vast natte dromen bezorgt. In zijn iPhone staan niet alleen hippe cats als Ibeyi en Kamasi Washington op speeddial, maar ook veteranen als Peter Gabriel.

Heftig ritueel

Klassieke soul, dub, rootsreggae, hiphop, future-r&b en urban-elektronica vormen het gros van Everything Is Recorded. Niet zo vreemd voor een kosmopoliet die opgroeide in een culturele melting pot als Londen. Rapper Obongjayar ontketent Nigeriaanse furie in ‘She Said’, een opzwepend, heftig townshipritueel met een streepje sax van Kamasi Washington op het einde. ‘Wet Looking Road’, met grime-prins Giggs, vindt prachtig een balans tussen ouderwetse reggae en stuiterende Brithop.

Dan is er ‘Be My Friend’, losjes gebaseerd op ‘Be My Husband’ van Nina Simone, dat gloeiende high tech-hiphop onder de frêle soulzang van Infinite Cole (de zoon van Wu Tang-rapper Ghostface Killah!) schuift. Diezelfde Infinite gaat met de pluimen lopen in de jazzy downtempo van ‘Bloodshot Red Eyes’ en in het engelachtige 'Purify'.

Everything Is RecordedBeeld RV

Alleen in de oorlog

Maar het is vooral de Londense bard Sampha die het felst schittert op deze topplaat. In ‘Close But Not Quite’ gaat hij in duet met een ontroerende stemsample van Curtis Mayfield (afkomstig uit diens ‘The Makings Of You’). Een dof basje, twinkelende pianonoten en knisperende handclaps houden de groove in het gareel. Briljant. In het Massive Attack-achtige ‘Show Love’ schuifelt hij hoofs opzij (“I’ve got to veto my ego”) voor Syd van The Internet, die hier als een fluwelen Janet Jackson klinkt. 

In het titelnummer treurt hij op volle kracht tegen een waterval van feeërieke violen aan. “There are moments in our lives that we feel completely alone”, prent de galmende stem van Gil Scott-Heron ons in wanneer de beat even gaat liggen, “We feel as tough no-one knows what we’re going through”. Maar dan herstart de elektronica met korzelige baspulsen en spitse strijkers. “You’re not alone in the battle, you’re not alone in the struggle”, schreeuwt de betreurde beat poet tot de song met een rauwe bliep oplost, als met het abrupt stoppende signaal van een hartslagmeter.

Richard Russels oorlog knauwt naar het hart en laat slordige lappen weemoed na. Het was dan ook nu of nooit.

'Everything Is Recorded' is uit op 16/2 bij XL

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234