Woensdag 30/11/2022

FotoreportageStefaan Temmerman

De festivalzomer door de lens van ‘De Morgen’-fotograaf Stefaan Temmerman

Idles, Rock Werchter. Beeld © Stefaan Temmerman
Idles, Rock Werchter.Beeld © Stefaan Temmerman

Nu het festivalseizoen op zijn einde loopt, laten we u nog een laatste keer zweten, pogoën, juichen en brullen. Een selectie uit de krachtigste festivalkiekjes die De Morgen-fotograaf Stefaan Temmerman deze zomer maakte.

Ewoud Ceulemans

“Ik heb er nog nooit één bespeeld”, zei Liam Gallagher onlangs in een interview. “Ik houd ze gewoon vast voor fashion purposes.” Hij had het over een tamboerijn, en zeg nu zelf: heeft u ooit al iemand met méér stijl een tamboerijn zien vasthouden dan de voormalige Oasis-frontman? “Tonight, I’m a rock ‘n’ roll star”, sneerde hij op Hear Hear, waarna hij zijn modeattribuut tussen de tanden nam en zijn handen in de zakken van zijn eeuwige parka stak.

Stefaan Temmerman stond erbij, keek ernaar, en drukte af. Rock-’n-roll star.

Hear Hear, waar ook de frêle Anna Calvi zich voor onze fotograaf én voor het publiek van haar meest indrukwekkende kant liet zien, beleefde deze zomer zijn eerste editie. ‘Moeten er nog festivals zijn?’ lijkt dan een gerechtvaardigde vraag in dit van festivals vergeven land. Maar deze zomer, de zomer waarin het éíndelijk weer mocht, de zomer waarin het c-woord weer even uit het woordenboek werd geschrapt, luidde het antwoord simpelweg: ja.

Festivals zijn, voor ons alleszins, niet meer wat ze geweest zijn. De weides worden bevolkt door mensen die te jong zijn om Oasis ooit live te hebben gezien. De eetkraampjes bieden meer, véél meer, dan de wakke frieten of nauwelijks doorbakken hamburgers die vroeger het volledige menu domineerden. Imagine Dragons, een band die beter tot zijn recht komt op de gevoelige plaat van onze fotograaf dan op de trommelvliezen van onze recensent (‘Zeg dat dit een nare droom is!’), is een headliner op Rock Werchter. En Gent Jazz vraagt stelt zich al enkele jaren de vraag: what’s in a name? De bevlogen slampoëzie van een Kae Tempest kun je nauwelijks jazz noemen, en op dezelfde dag konden we in De Bijloke niet om de bruisende hiphop van STIKSTOF of de zwoele indiepop van Sylvie Kreusch heen.

Sylvie Kreusch, Gent Jazz.  Beeld © Stefaan Temmerman
Sylvie Kreusch, Gent Jazz.Beeld © Stefaan Temmerman

Eigenlijk kon een hele zomer lang níémand dat: STIKSTOF, met Zwangere Guy voorop, en Sylvie Kreusch kwamen op elk denkbaar podium het festivalpubliek verblijden.

Maar net dat doet ons eraan denken dat twee dingen hetzelfde blijven: festivalbier is duur, en muziek is een feest, in vrijwel alle omstandigheden. De hemel scheurde dan wel open, maar Nick Cave & The Bad Seeds legden op TW Classic een pleister op al uw natgeregende wonden. De herinnering dat Megan Thee Stallion op Les Ardentes 55 minuten te laat aantrad – lastig, als je een tijdslot van 60 minuten krijgt – hebben we verdrongen met souvenirs aan de set van Anderson .Paak – popster, rapper, werelddrummer en funk soul brother – eerder die dag.

De Belgische festivalzomer? Dat is ‘Lekker met de meiden’ meezingen met Merol om later op de dag ‘People! Equal! Shit!’ te schreeuwen met Slipknot. Dat is de glimmende kitsch van het Eurosong herbeleven met Måneskin, en dat is afdalen in de koele duisternis van Whispering Sons. Dat is in Algemeen Nederlands terugkeren in de tijd met Noordkaap (‘Waar is het meisje van weleer? / Geruchten doen de ronde, keer op keer’), en in dezelfde taal voluit in het hier en nu staan met Joost (‘Blijf gewoon tweeten / Voel me net als Justin Bieber, ik wil gewoon genieten’).

“Are you ready to love?!”, wilde Idles-frontman Joe Talbot van het Rock Werchter-publiek weten. Retorischer is een vraag zelden geweest. We waren toen dik vijf minuten ver in een van de beste concerten die de Belgische festivalzomer te bieden had, en gitarist Lee Kiernan dook mee de moshpits in, waar hij een werd met honderden, duizenden lichamen die even, heel even, één liefhebbend organisme werden. Feeling magni-fucking-fique.

Nick Cave, TW Classic. Beeld © Stefaan Temmerman
Nick Cave, TW Classic.Beeld © Stefaan Temmerman
Liam Gallagher, Hear Hear. Beeld © Stefaan Temmerman
Liam Gallagher, Hear Hear.Beeld © Stefaan Temmerman
Wet Leg, Pukkelpop. Beeld Stefaan Temmerman
Wet Leg, Pukkelpop.Beeld Stefaan Temmerman
Måneskin, Rock Werchter. Beeld © Stefaan Temmerman
Måneskin, Rock Werchter.Beeld © Stefaan Temmerman
Noordkaap, TW Classic. Beeld © Stefaan Temmerman
Noordkaap, TW Classic.Beeld © Stefaan Temmerman
Whispering Sons, TW Classic. Beeld © Stefaan Temmerman
Whispering Sons, TW Classic.Beeld © Stefaan Temmerman
Coely, Pukkelpop. Beeld © Stefaan Temmerman
Coely, Pukkelpop.Beeld © Stefaan Temmerman
Imagine Dragons, Rock Werchter. Beeld © Stefaan Temmerman
Imagine Dragons, Rock Werchter.Beeld © Stefaan Temmerman
Jorja Smith, Rock Werchter.  Beeld © Stefaan Temmerman
Jorja Smith, Rock Werchter.Beeld © Stefaan Temmerman
Kae Tempest, Gent Jazz. Beeld © Stefaan Temmerman
Kae Tempest, Gent Jazz.Beeld © Stefaan Temmerman
Slipknot, Pukkelpop.  Beeld Stefaan Temmerman
Slipknot, Pukkelpop.Beeld Stefaan Temmerman
Anderson .Paak, Les Ardentes. Beeld © Stefaan Temmerman
Anderson .Paak, Les Ardentes.Beeld © Stefaan Temmerman
Zwangere Guy, TW Classic. Beeld © Stefaan Temmerman
Zwangere Guy, TW Classic.Beeld © Stefaan Temmerman
Joost, Rock Werchter. Beeld © Stefaan Temmerman
Joost, Rock Werchter.Beeld © Stefaan Temmerman
Megan Thee Stallion, Les Ardentes. Beeld © Stefaan Temmerman
Megan Thee Stallion, Les Ardentes.Beeld © Stefaan Temmerman
Anna Calvi, Hear Hear. Beeld © Stefaan Temmerman
Anna Calvi, Hear Hear.Beeld © Stefaan Temmerman

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234