Zaterdag 04/04/2020

30 jaar TLP

De essentiële platen van TLP

TLP aka TroublemanBeeld Tim F. Van der Mensbrugghe

De verzamelaar RecordBox #01 vertelt het leven van TLP en valt zeer aan te raden. Maar nog leuker is de dj voor zijn platenkast zetten en hem zelf laten vertellen over de singles en lp’s die zijn leven hebben bepaald.

Single ’Ain’t Nobody’ van Rufus and Chaka Khan (1983)

“Dit is één van de eerste platen die ik op cassette opgenomen had. Toen we breakdanceten op de dijk in Knokke speelden we dat elke dag. Ik was de enige white boy tussen een hele bende Congolezen uit Brussel. Toen ik resident was in de Culture Club was het één van mijn morning classics. Chaka Khan is my favorite female vocalist of all time. Op de nieuwe compilatie heb ik het nummer ‘Pack’d My Bags’ gezet, over haar man die constant on the road is. Dat is vergelijkbaar met mijn leven. ‘I’m Gonna Have My Cake (And Eat It Too)’ van Teena Marie gaat daar ook over. Een ongelooflijke blanke soulzangeres, Lenny Kravitz was haar protégé en is er dankzij haar geraakt.”

‘Step Off’ van Grandmaster Melle Mel (1984)

“Eén van de eerste platen die ik volledig van buiten kende. Vroeger kon je niet gaan googelen naar de lyrics van een nummer. Dus wat deed ik? Ik luisterde ernaar en ik schreef de hele tekst op, zodat ik hem van buiten kon leren om te rappen – zo heb ik alle teksten van Melle Mel uitgeschreven. Hij was de eerste rapper waar ik naar opkeek – ik heb mijn zoon Mel naar hem genoemd. Het is ongelooflijk dat hij naar mijn feest komt. Hij is een legende.” TLP begint het nummer te rappen. “Dat is beestig.”

'Trouble Man' van Marvin Gaye (1972)

“Mijn favoriete lp aller tijden. Dit is de reden waarom mijn naam TLP aka Troubleman is. Hij is één van mijn grote voorbeelden. Het gaat over het nachtleven, de seventies funk-soul erotic groove zit erin. Ik heb die plaat gekocht in New York en ik ben er heel trots op.”

'Invitation to Openness' van Les McCann (1971)

“Dat is mijn favoriete jazzfunk-lp. Er staan maar drie nummers op. Het is het begin van de experimenten met vroege digitale keyboards. Freaked-out, maar het soort muziek waar ik thuis graag naar luister. lk heb die plaat twee keer gekocht, omdat het zo’n goeie is.”

'Fat Boys' van The Fat Boys (1984)

“De eerste hiphop-lp die ik ooit gekocht heb, maar op de één of andere manier was ik ze kwijtgeraakt. Deze versie heb ik in New York gevonden: Fat Boys in een pizzadoos!” Hij toont de lp, die eruitziet als een pizza en lacht. “This is a great record! A real early New York City hip hop record. Die gasten zijn echt onderschat.”

'Liquid Swords' van The Genius / GZA (1995)

“Die heeft veel betekend voor mij. Het is een lp die je volledig kunt beluisteren, wat tegenwoordig zeldzaam is bij hiphop-lp’s. Pas toen hij lid geworden is van Wu-Tang Clan werd hij bekend en toch blijft hij onderschat. Toen ik nog op, euh, illegale wijze geld moest verdienen om platen te kopen luisterde ik elke dag naar deze plaat. Met gratis downloads kun je tegenwoordig gemakkelijk een muziekcollectie maken, vroeger kostte dat veel geld. Je moest investeren om dj te worden.”

‘World Destruction’ van Afrika Bambaataa met John Lydon (1984)

“Dit nummer benadrukt de connectie tussen hiphop en punkrock in New York. Samen met Kool Herc was Afrika Bambaataa één van de grondleggers van de hiphop. Ik was zestien of zeventien jaar toen hij naar Brussel kwam. Op een bepaald moment riep hij iedereen op het podium. Ik was heel fier dat ik in zijn nabijheid mocht staan. Hij begon dat nummer te performen en ik zong de lyrics mee, want ik kende het van buiten. Afrika Bambaataa keek achter zich, legde zijn hand op mijn schouder en zei: ‘You do the part of Johnny Rotten.’ Dus ik heb als John Lydon van de Sex Pistols opgetreden naast Afrika Bambaataa! No shit.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234