InterviewHans Herbots
De cultuurzomer van regisseur Hans Herbots: ‘Ik wil nu zoveel mogelijk films op het grote scherm zien’
Eindelijk weer expo’s, optredens, theater en films in de bioscoop. Wat staat er deze zomer op de cultuuragenda van regisseur Hans Herbots?
Hij heeft het geluk gehad dat hij door de mazen van het coronanet is geglipt, vertelt Hans Herbots (51). “De afwerking van The Serpent (bejubelde Netflix-serie, red.) begon toen corona net van zich liet horen en dat moment ging naadloos over in het voorbereiden en draaien van mijn nieuwe film Ritueel. Dat is een adaptatie van een boek van de Engelse thrillerauteur Mo Hayder, over een jonge vrouw die als duikster bij de politie werkt. Op een dag vindt ze een hand in het Kanaal aan Molenbeek. Die blijkt levend afgezaagd.”
De cinema heeft hij uiteraard erg gemist, net als afspreken met vrienden. En concerten. “Qua films wil ik nu zoveel mogelijk op het grote scherm zien: Nomadland, Drunk, Sound of Metal. Maar ook de nieuwe Matthias Schoenaerts, Sons of Philadelphia.” Een tentoonstelling die hij zeker wil zien, is Music For The Deaf van fotograaf Koen Keppens in Sint-Niklaas. “We wilden voor mijn film in een seventieshuis draaien en dat bleek het huis van Koen te zijn. De hele ploeg heeft er tien dagen gebivakkeerd. Zo leerde ik Koen en zijn werk kennen.”
Herbots is net naar Ruben Block gaan kijken in de Roma en er komen nog meer concerten aan, want hij is fan van het Openluchttheater in Deurne en van de Roma. “Een paar jaar geleden zag ik in het OLT een bijna magisch concert van Tourist LeMC. Een zwoele zomeravond, een heel divers publiek, die geweldige setting, en toen kwam hij onder een mix van beats en akoestische instrumenten het podium op, op blote voeten. Het was alsof Jezus zelf opkwam en het theater ontplofte met een geweldige warme energie. Hij komt dit jaar terug, maar ik was te laat voor tickets. Dus bij deze: wie nog kaartjes heeft, ik koop ze heel graag over.”
Ook Naima Joris wil hij daar heel graag zien. En hij gaat naar het Ochtendglorenconcert met pianist Martin Kohlstedt in het OLT. “Om half vijf ’s ochtends, dat gaat pijn doen, maar het wordt vast heel mooi.”
Als het op theater aankomt, is hij heel benieuwd naar The Sheep Song van FC Bergman, het collectief van onder anderen Marie Vinck, die ook de hoofdrol vertolkt in Ritueel. En hij wil ook naar Wachten op Godot van Olympique Dramatique, met Tom Van Dyck en Tom Dewispelaere. “Verder ga ik Boterhammen in het Park meepikken, eind augustus. Mijn lief (Lien Van de Kelder, red.) speelt er met Jan De Smet, Wouter Berlaen en Mauro Pawlowski.”
Vakantieplannen heeft hij niet meteen. “Ik ga vooral in de montagekamer zitten, vrees ik. Al gaan we toch proberen even totale rust te vinden ergens halverwege de zomer.”