Zaterdag 07/12/2019

Filmreview

De Coens hebben nog steeds zin voor onzin

Zoals het een Coenfilm betaamt wordt er iemand terloops gekidnapt. Ditmaal: George Clooney. Beeld rv

Illusies verkopen om de grauwe levens van de massa op te fleuren: dat was Hollywood in de jaren 50. Tegen die achtergrond pakken de Coen-broers uit met een humoristische krachttoer, die eigenlijk een beetje te veel van het goede biedt.

Hoe schoner de schijn die op de grote schermen geprojecteerd werd, hoe meer de kassa rinkelde. De fifties waren de gouden jaren van Hollywood. Mocht je de films uit die tijd willen opslaan waar Joel en Ethan Coen in de loop van hun carrière met humoristische knipogen en eerbetuigingen aan refereerden, je hebt een klein filmmuseum nodig.

In recenter werk als True Grit en Llewelyn Davis leken de existentiële vragen de humor wat te verdringen. Het zal voor velen een geruststelling zijn te zien dat hun zin voor onzin ongeschonden gebleven is. Want het Hollywood waar ze ons naar terugvoeren is een behoorlijk geschifte plek. De verbeelding slaat er wel vaker op hol.

Een serieuze man

Het centrale personage uit Hail, Caesar! is nochtans een heel serieuze kerel. Eddie Mannix heet hij. Josh Brolin speelt hem met een ernst die hem voor A Serious Man had kunnen laten doorgaan, was dat geen titel geweest die de Coens al eerder gebruikt hadden.

Mannix is de fixer van Capitol Studios, een doorslagje van wat MGM of een andere kolos uit die tijd kon zijn. Het is zijn job om erop toe te zien dat zijn sterren zich gedragen als mensen naar wie je kunt opkijken, zodat hun glans en glitter ongestoord van het scherm blijft spatten.

Tegenwoordig beseffen we maar al te goed dat camera's misschien wel beter kunnen liegen dan dat ze de waarheid kunnen vertellen, maar in die tijd hield men de illusie nog in stand. En zo huppelen we mee aan de zijde van Eddie Mannix om zijn sterren bij de les te houden. Van de fotostudio waar hij een starlet belet om uit de kleren te gaan, naar de set waar Scarlett Johansson als een verbeterde Esther Williams verbluft met acrobatieën in badkostuum, om nog nadruppend te horen te krijgen dat het ongetrouwde moederschap niet goed zal staan in de boekjes. Die worden gevuld door de Hedda Hopper- en Louella Parsons-klonen die allebei in de huid zitten van Tilda Swinton.

George Clooney zien we dan weer in een sandalenepos op diezelfde Romeinse heirwegen, waarlangs we teruggevoerd worden naar films als The Robe of Ben Hur. En ook als hij wordt gekidnapt - een vaste gewoonte in humoristische Coen-films - nog voor de emotionele climax van zijn prent is ingeblikt, moet de machine blijven draaien: 'the show must go on.' De realiteit mag de illusies niet tegenhouden. Ook niet als de tong van de cowboy in de knoop slaat, wanneer hij in een salondrama dient te zeggen wat hij beter kan zingen, zelfs al zit hij omgekeerd op de rug van een paard. Met lijf, ledematen en lasso's kan hij alles, maar stop hem in een maatpak en gesteven kraag en hij kan geen simpele zin meer bouwen.

De sterkte van de film is tegelijk zijn zwakte. Donder je van het ene somptueuze decor in het andere adembenemende en alweer hilarische tafereel, tegen dat je goed en wel in het zoveelste fragment gesetteld bent, zit je nog maar eens bij een ander stel sprekende karakterkoppen zoals alleen de fifties ze konden voortbrengen.

Flop?

Channing Tatum is verbluffend en ronduit zalig als een nieuwe Gene Kelly, maar zoals zoveel van de sprookjesfiguren uit deze prent, had ook hij een eigen film verdiend om nog beter uit de verf te komen.

De film is waanzinnig goed, en tegelijk een beetje te veel van het goede. In het land van Hollywood, waar men nog altijd in helden wil geloven, is de film na een matige opening intussen als een flop bestempeld.

Hail, Caesar!
Van: Ethan en Joel Coen
Met: George Clooney, Josh Brolin, Alden Ehrenreich, Scarlett Johansson, Channing Tatum, Jonah Hill
Duur: 1 uur 46 minuten

Scarlett Johansson verbluft met acrobatieën in badkostuum. Beeld rv

Win tickets

Tijdens de Filmmanie-maand deelt De Morgen meer dan 8.000 filmtickets uit, ook voor Hail, Caesar!. Waag ook je kans.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234