Woensdag 18/09/2019

De buurtpolitie

De buurtpolitie: slecht geacteerd, zeer gewaardeerd

De amateuracteurs van De buurtpolitie zijn vanaf morgen ook op het witte doek te zien. Beeld rv

Slecht geacteerd en goedkoop in elkaar geflanst, maar ondanks die kritiek wel kijkcijfers die door het dak gaan. De buurtpolitie is met voorsprong de onwaarschijnlijkste kijkcijferhit uit de recente televisiegeschiedenis. Maar kunnen de agenten ook in de bioscoop stunten?

Diefstal in het lokale kunstencentrum, een kinderboerderij waar plots een extra beest op de weide loopt of een uit de hand gelopen vechtpartij tussen twee vissers. Echt spectaculair klinken de zaken niet die de agenten van De buurtpolitie de voorbije dagen op hun bord kregen. Toch wisten ze avond na avond zo'n 450.000 kijkers te lokken. "Net omdat wat ze meemaken uit het leven gegrepen is", zegt Ricus Jansegers, programmadirecteur bij VTM. "Het zijn kleine, spannende verhaaltjes die in een tijdspanne van één aflevering mooi afgerond worden. Bovendien spelen ze zich af in een voor de kijker heel bekende arena." Het is net die herkenbaarheid die volgens Jansegers een groot deel van het succes van De buurtpolitie bepaalt.

Al moet Jansegers eerlijk toegeven dat ook hij dat succes niet had zien aankomen. De buurtpolitie is een scripted-realityreeks, zoals dat in het vakjargon heet. Echt gebeurde feiten worden lichtjes aangedikt en daarna nagespeeld door amateur-acteurs. Het genre kwam een paar jaar geleden overgewaaid vanuit Duitsland en Nederland als alternatief voor de echte realityprogramma's. De nagespeelde versie liet toe om gebeurtenissen in beeld te brengen die in de echte wereld geen camera in de buurt verdragen. Bovendien is scripted reality een goedkope manier om programma's te maken.

Beeld rv

Geen professionele acteurs, een beperkte cameraploeg, geen grote decors en ook scenaristen heb je amper nodig, de meeste dialogen worden immers geïmproviseerd. Eerst dook scripted reality op in de zendschema's van de vrouwenzenders. Daarna maakte het met reeksen als Dokters en Echte verhalen: de kliniek de oversteek naar VTM.

Maar pas met De buurtpolitie sloeg de motor echt aan. De serie klokte tijdens het eerste seizoen nog af op gemiddeld 341.000 kijkers. Het vijfde seizoen van De buurtpolitie kwam uit op gemiddeld 446.000 kijkers. De reeks is vooral bij jonge kijkers een hit. Niet toevallig de YouTube-generatie, die het gewoon is haar avonden te vullen met zelfgemaakte filmpjes van vaak bedenkelijke kwaliteit. Want die kritiek blijft de reeks, en bij uitbreiding het hele genre, achtervolgen. Kwaliteitsfictie is het, zacht uitgedrukt, niet. "Hoeft ook niet", vindt Jansegers. "Het gaat om de verhalen. Hoe die in beeld gebracht worden doet er eigenlijk niet toe. Vergelijk het met stationsromannetjes. Ook geen grote literatuur, maar wel waanzinnig populair."

Vooral voor jongeren

Maarten Reesink, tv-wetenschapper aan de universiteit van Amsterdam, ziet in die amateuristische beeldvoering net een van de troeven van het genre. "De programma's zien er een beetje goedkoop uit, er is vluchtig gefilmd en de waargebeurde verhalen worden niet nagespeeld door professionele acteurs, maar door 'gewone' mensen. Daardoor krijgen we het idee dat we bovenop de werkelijkheid zitten."

Amateurs of niet, met de langspeelfilm De grote geldroof zetten de agenten van De buurtpolitie deze week een nieuwe stap in hun carrière. "Halfweg het derde seizoen zagen we dat het succes van De buurtpolitie bleef aanhouden", vertelt Kris Spaepen van productiehuis Zodiak Belgium dat zowel de reeks als de film maakt. "Omdat de reeks vooral bij jonge kijkers in de smaak valt, is het idee ontstaan een film te maken. Jonge kijkers blijven in de cinema, wat Vlaamse films betreft, meestal op hun honger zitten. Met deze film konden we in dat gat springen." De financiering rondkrijgen was geen onoverkomelijk probleem. "Omdat de film gedraaid wordt in dezelfde stijl als de serie valt het budget een stuk lager uit dan bij een 'normale' speelfilm", legt Spaepen uit.

Geen spectaculaire ontploffingen

Al is de keuze om qua stijl dicht bij de reeks te blijven niet enkel uit budgettaire redenen genomen. "De buurtpolitie is de Merlina van deze tijd, een reeks met in elke aflevering een aantal herkenbare whodunits. Het zou wel heel stom zijn om voor de filmversie plots een versnelling hoger te schakelen en uit te pakken met spectaculaire achtervolgingen en ontploffingen waar de jonge doelgroep niets aan heeft."

Dat de film net nu, vlak voor de herfstvakantie, in de zalen komt is dan ook geen toeval. Spaepen: "We mikken uitdrukkelijk op jongeren. Wat mij betreft ligt deze film in de lijn van de Helden-film (Ketnet) of de dingen die Studio 100 in de bioscoop brengt. Dat we recht tegenover De premier komen te staan? Dat hoeft geen probleem te zijn. Beide films kunnen naast elkaar bestaan. Al zullen onze agenten een iets kortere levensduur hebben dan De premier."

Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234