Maandag 17/01/2022

'De blauwe' van Weezer wordt 20 jaar: tien weetjes

'De blauwe' van Weezer: inmiddels al 3,3 miljoen keer verkocht. Beeld kos
'De blauwe' van Weezer: inmiddels al 3,3 miljoen keer verkocht.Beeld kos

Precies twee decennia geleden bracht de Amerikaanse band Weezer zijn gelijknamige album uit. De plaat, wegens de hoes ook wel 'The Blue Album' genoemd, werd een klassieker dankzij hits als 'Buddy Holly', 'Say It Ain't So' of 'Undone - The Sweater Song'. BuzzFeed lijstte bij wijze van verjaardagscadeau tien weetjes over dat album op.

PE Author

1. De producer
Man achter de knoppen voor deze plaat was Ric Ocasek, die in de jaren tachtig zelf Amerikaanse pogeschiedenis schreef met The Cars. Ocasek en Weezer zouden overigens opnieuw samenwerken voor de derde plaat van Weezer, die dan weer bekend staat als 'The Green Album'.

2. De hoes
De blauwe-hoes-met bandfoto werd gemaakt door Karl Koch. Kenners zagen er een referentie in naar een andere indieklassieker, het album 'Crazy Rhythms' van The Feelies uit 1980. De ontwerper heeft altijd volgehouden dat de overeenkomsten tussen beide hoezen op puur toeval berusten.

3. De studio
Ook die is legendarisch. 'The Blue Album' werd opgenomen in de Electric Lady Studios, die in 1970 in opdracht van gitaargod Jimi Hendrix gebouwd werden. Sindsdien nam een verbluffende reeks sterren uit de pop en rock er op: van Bob Dylan, John Lennon, Frank Zappa, The Rolling Stones en Coldplay tot Daft Punk en The Clash maakten er albums.

4. De verkoop
'Weezer' schoot niet bepaald snel uit de startblokken. In de eerste week na de release klokte de teller af op een bedroevende negentig exemplaren. Daar is sindsdien verandering in gekomen: momenteel ging het album liefst 3,3 miljoen keer over de toonbank.

5. De nostalgie
Zowel het album 'Weezer' als opvolger 'Pinkerton' zijn nog steeds zeer in trek bij de live-aanhang van de groep. In 2011 en 2012 speelde Weezer een tournee, 'Memories', die rond de integraal gespeelde versie van beide albums was opgebouwd.

null Beeld kos
Beeld kos
Thee Feelies en Weezer: toeval? Beeld kos
Thee Feelies en Weezer: toeval?Beeld kos

6. De regisseur
Voor de video van 'Undone' ging Weezer in zee met Spike Jonze, die toen al dubbel en dik zijn sporen had verdiend met clips voor onder meer Sonic Youth, The Breeders en Beastie Boys. Later zou hij niet alleen in de videoclipsector zijn naam vestigen - met onder meer 'Being John Malkovich' en 'Where the Wild Things Are' toonde hij ook grote speelfilms aan te kunnen

7. De opnames
Jonze gebruikte voor deze clip een steadicam: een camera die aan de cameraman is vastgemaakt, met een tegengewicht dat kleine schokjes neutraliseert. Dat geeft de filmer veel bewegingsvrijheid terwijl hij toch stabiele beelden kan schieten. Alles werd in één shot gedraaid, de video kostte destijds 60.000 dollar.

8. De honden
De regisseur wilde een blauwe achtergrond en een roedel honden in de video, en kreeg zijn zin. Het aloude Hollywood-principe 'niks is zo moeilijk te regisseren als dieren en kinderen' werd daarbij wel bewaarheid: een van de honden ontlasste zich op de basdrumpedaal van de onfortuinlijke drummer Patrick Wilson.

9. De tv-reeks
Maar onvoorspelbare honden of niet, ook voor de clip van tweede single 'Buddy Holly' sloegen Weezer en Jonze de handen in elkaar. De clip mixte op ingenieuze wijze beelden uit de oude tv-reeks 'Happy Days' (1974-1984, bekend om zijn hoofdpersonage Fonzie) met beelden van de groep die in het eethuis uit de serie optreedt. Samen met het thema van deze song vestigde de clip voor 'Buddy Holly' de reputatie van Weezer als dé band voor nerds.

10. Het succes
Videomakers wisten het uiteraard al lang voor YouTube en sociale netwerken bestonden: creativiteit wordt beloond. De knappe 'Buddy Holly'-clip werd destrijds grijs gedraaid door muziekzender MTV en speelde zo locomotief voor het succes van de single en het album.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234