Donderdag 02/07/2020

Eurosonic

De Belgen op Eurosonic: Sant uit eigen land

Beeld Thomas Sweertvaegher

Op Eurosonic kon je dit weekend niet alleen Scandinavisch of Brits goud delven. Net zo goed biedt het showcasefestival jaarlijks een uitstalraam voor Belgische acts die hun blik en hoop vestigen op een Europese tour, airplay of een platendeal. Maar wat levert deze driedaags hen nu eigenlijk op?

De binnenstad van Groningen ontpopt zich tijdens Eurosonic tot een microkosmos waar muziek de maat aangeeft, maar business de inzet is. Met meer gelobby dan geluk houden artiesten een band met het buitenland over aan hun showcase. Net geen twintig Belgische groepen tekenden dit jaar present: van grote Belgische namen als Oscar and the Wolf, Melanie De Biasio en Intergalactic Lovers tot ambitieuze nieuwlichters als STUFF. of Little Dots.

Een slag met een houweel is tien slagen met een schoffel waard, wordt al eens beweerd. Op Eurosonic stijgen je winstkansen nochtans gevoelig met meerdere schoffelslagen. Zo speelt Oscar and the Wolf overdag een intieme gig in een pop-upstore, maar maakt Max Colombie na middernacht ook grote sier met zijn glitterjasje en dansjes op het hoofdpodium van club Vera. Twee avonden later scoort de groep dan weer in een volgepakt Huize Maas. Hun naam gaat op die manier drie dagen lang opvallend vaak over de tong. "De Belgen van Oscar and the Wolf toonden zich onoverwinnelijk", stelt 3VOOR12, dat de groep rond Max Colombie bovenaan plaatste in hun top vijf van de eerste dag. "De boekingen van buiten Belgie zullen nu ook wel binnenstromen", klinkt het elders op dit multimediaal platform. Ook belangrijk voor de manager van Oscar and the Wolf is dat het populaire radiostation 3FM zo opnieuw argumenten kreeg aangedragen om de groep eindelijk overdag op de radio te spelen.

Netwerken!

Eurosonic telt 36 podia met meer dan 300 acts uit 29 landen. Opvallen is dus het sleutelwoord: de vrij obcure Brusselse band Mountain Bike grift zich in Huis De Beurs in het geheugen met veel te korte sportbroekjes onder een basketbaltenue. Ook bij Robbing Millions brengt humor soelaas: het publiek lacht met krukkige bindteksten in gebroken Nederlands, en kijkt bij de laatste song geamuseerd naar een bizarre paringsdans tussen de zanger en bassist naast het podium. Raketkanon verbluft dan weer in de stomende kelder van Vera met naast een loeiharde set ook tongkussende bandleden en een zanger die waanzin en agressie bolstert.

Ook de Nashville handshake blijkt een vast begrip. Bij elke begroeting drukt de manager van STUFF. bijvoorbeeld een promovinyl van die groep in iemands handen. En in een halve dag tijd kunnen wij een rolodex vullen met toegestoken naamkaartjes. Iederéén heeft hier wel iets te verkopen.

Soms volstaat dan ook één believer om het verschil te maken. De Antwerpse rapper Tourist LeMC werd opgepikt door TopNotch, maar ondanks de slagkracht van dat Nederlandse hiphoplabel zien we hem voor twee man en een paardenkop spelen in een kruipkeldertje. Gelukkig ook aanwezig: een concertpromotor van het Nederlandse Greenhouse Talent. Die glundert na de showcase: "Dit is niet zomaar een rapper. Bij een hiphopshow kom ik meestal buiten met woorden als 'vet' of 'tof'. Bij Tourist denk ik vooral: hoe mooi is dit toch."

Een jukebox vol hits à la Opposites verwacht hij niet, maar er schuilt wel degelijk een succesverhaal in een rapper die het aanlegt met reggae, jazz of Wannes Van de Velde. "Ik zie hem zo op alternatieve festivals als Into The Great Wide Open schitteren." Zelfs in de Antwerpse taalbarrière ziet hij geen graten. "Jullie Vlaamse dialect en woordenschat dwingen net om beter te luisteren."

Melanie De Biasio op Eurosonic.Beeld AFP

Nuloperatie

Melanie De Biasio wordt woensdag op haar beurt onder lof bedolven tijdens de prestigieuze European Border Breakers Awards (EBBA). Presentator Jools Holland uit zich als een fan, nodigde haar eerder ook al uit in zijn show ("what a wonderful, great performance!") en vertelt op de awardshow hoe zijn Britse kennissen hem nadien nog dagenlang aanklampten om te weten wie die vrouw met de dwarsfluit nu ook alweer was. Die EBBA stelt haar bovendien op net zo'n grote hoogte als medelaureaten Hozier en John Newman. Alleen speelt ze 's avonds in Huize Maas toch maar voor een goeddeels Franstalig publiek.

En ook in de Stadsschouwburg waar ze de EBBA in ontvangst neemt, verdrinkt haar grillige, verstilde muziek net niet onder het geschuifel en geroezemoes in de zaal.

Een nuloperatie blijkt Eurosonic vrijwel nooit, benadrukt haast elke groepsmanager. Alleen wanneer je een erbarmelijk optreden geeft, zullen bookers en labels in een wijde boog om je heen lopen. Maar een plaats op de affiche heeft sowieso waarde, gelooft Stijn Maris van Gentlemanagement. "Eurosonic is een keurmerk. De selectie halen, betekent dus al iets. Een buitenlandse organisator kan de groep missen, maar de naam later toevallig tegenkomen en de link leggen met de affiche. Dan wordt zijn interesse meteen gewekt."

Kies klein, word groot

Een internationaal profiel helpt ook: in ons land vliegt Joy Wellboy onder de radar, maar dit half-Belgische duo werd wél gestrikt door het bekende Berlijnse BPitch-label, wat de interesse van bookers en programmatoren blijkt te trekken. Pomrad, die twee jaar geleden al eens werd getipt in Britse hipsterkringen, kan dan weer rekenen op de aanwezigheid van het Franse Alias en het Nederlandse Mojo. Helaas lijkt niet iedereen overtuigd door de Antwerpse keytarist, die in een funky overall stoeit met Prince en TNGHT. Matthijs Sorgdrager van het Dagblad van het Noorden doet de show nadien zelfs af als "heel erg flauw en ongeïnspireerd".

Douglas Firs prijkt niet op de affiche van Eurosonic, maar speelt overdag wel een mini-gig in een platenwinkel. De fraaie showcase trekt hooguit dertig man, maar blijkt geen maat voor niets. De groep valt namelijk in de smaak bij een Duitse journaliste, die een vrij populaire blog over Belgische muziek bijhoudt.

"Ik zal graag over hen schrijven. Maar ik zou dit soort Belgische bands ook willen aansporen om niet alleen de Duitse metropolen aan te doen. Elke artiest focust - niet onlogisch - op Berlijn. Maar net zo belangrijk zijn universiteitssteden als Darmstadt. Heel wat bands laten al jaren een belangrijke markt aan zich voorbijgaan. Kies kleiner, en word zo groter."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234