Dinsdag 21/01/2020

Reportage La Casa Del Artista

De beelden in de tuin staan nog haast exact waar Barbara Hepworth ze ooit plaatste

Beeld Alamy Stock Photo

Waar en hoe leefden beroemde kunstenaars? Deze week: het atelier en de beeldentuin van Barbara Hepworth in St. Ives, Cornwall.

Als het van Barbara Hepworth afhing, kon je elke sculptuur in haar Trewyn Studio in St.Ives aanraken. Ze vond dat je haar sensuele beelden in hout, brons, steen of metaal fysiek moest kunnen beleven. “Je kan toch niet stokstijf naar een beeld staan gapen? Loop eromheen, buig erover, raak het aan en neem wat afstand.”

In haar studiotuin kan dat, in haar atelierwoning zelf moet je je handen thuishouden. Hepworth (1903–’75) vluchtte naar Cornwall vlak voor WO II, samen met haar man Ben Nicholson, ook een kunstenaar. St.Ives evolueerde, mede dankzij hen, van een vissersdorp naar een artiestenkolonie. Eigenlijk was het niet de bedoeling om er levenslang te blijven plakken, maar het landschap, het zachte klimaat en de kleuren inspireerden haar enorm. “Een landschap heeft botten, vlees, huid en haar”, zei ze. “Op het platteland beweegt de mens vrijer, hij wordt meer deel van een groter geheel. In een stad voel je dat niet.” Logisch dat Hepworth haar beelden het liefst buiten sculpteerde én exposeerde. Net omdat de ­sculpturen bijna exact staan waar Hepworth ze plaatste, is haar beeldentuin in St.Ives zo de moeite waard.

Barbara Hepworth aan het werk in 1958. Beeld Alamy Stock Photo

Hepworth stond erop dat je haar ‘beeldhouwer’ en niet ‘beeldhouwster’ noemde. Hoewel het MoMa al vroeg werk aankocht, de VN een beeld bestelde voor hun hoofdkwartier in New York en ze internationaal exposeerde, liep ze niet naast haar schoenen. Ze vond kunstenaar zijn “maar een job als een ander”, die ze “liefst van 8 tot 6 uitoefende, omdat je pas na uren doorwerken vooruitgang ziet”. Het was inderdaad keihard doorwerken voor Hepworth, zeker toen ze in 1951 scheidde van Nicholson. Ze voedde de vier kinderen – onder wie een drieling – grotendeels alleen op. “Leven en werk liepen dooreen en de kinderen waren ook zo opgevoed: midden in het stof, het vuil, de verf. Ze maakten er deel van uit”, zei ze. 

Het atelier is nagenoeg onaangetast gebleven. Beeld rv

Dat stof en vuil zijn nog heel tastbaar in haar atelier, dat er nog precies bijligt zoals op 20 mei 1975: de dag dat een sigarettenpeuk een studiobrand veroorzaakte, waarin Hepworth het leven liet. Net zoals haar vriend Constantin Brancusi bepaalde ze testamentair dat haar studio postuum als een museum toegankelijk moest zijn. Eerst runde haar familie het, in 1980 nam Tate het beheer over. In samenwerking met Tate organiseert Musée Rodin in Parijs momenteel een grote overzichts­tentoonstelling. Kijken mag, aankomen – helaas – niet.

Barbara Hepworth Museum & Sculpture Garden, Barnoon Hill, St. Ives, Cornwall. Van november tem februari dagelijks van 10 tot 16u20, van maart tem oktober tot 17u20.

Barbara Hepworth, nog tot 22 maart in Musée Rodin in Parijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234