Dinsdag 24/11/2020

DM Zapt

De Amazon-serie ‘The Boys’: allesbehalve een rooskleurig sprookje

Beeld rv

Rufus Kain zet de blik op oneindig. Vandaag over The Boys

Waarschuwing: wie niet tegen horror kan, doet er goed aan dit artikel en de serie waar het over gaat te mijden. De makers van de gitzwarte superheldensatire The Boys draaien nergens hun hand voor om. Exploderende hoofden, baby’s die mensen in tweeën splijten met laserogen, dolfijnen die door voorruiten vliegen en worden overreden door vrachtwagens: alles wordt uit de kast getrokken om te laten zien dat dit geen rooskleurig sprookje is.

Toch verscheen The Boys in september op plaats 3 in de top-10 meest gestreamde series. Hoe trekt een serie die soms zo moeilijk is om naar te kijken toch zoveel bekijks? Om te beginnen door slim de draak te steken met het grootste Hollywoodfenomeen van deze tijd: superheldenfilms. The Boys gaat over een wereld waarin honderden supes (mensen met superkrachten) leven. 

Aan het begin van de serie leert de kijker Hughie Campbell kennen. Hij is een doodgewone jongeman met een doorsnee leven, totdat zijn vriendin Robin vanuit het niets explosief aan haar einde komt. Wat blijkt: een supe genaamd A-Train (de snelste man op aarde) is dwars door haar heen gerend. Een ongelukje waar A-Train niet bijzonder rouwig om blijkt.

In eerste instantie kan Hughie weinig beginnen. A-Train is lid van ’s werelds beroemdste superheldenteam, The Seven. De meeste leden zijn wreed, oppervlakkig of kleinzielig. Om het nog erger te maken staat het hele team onder contract bij Vought, een bedrijf dat films, speelgoed en meer merchandise van de supes verkoopt. Vought doet er alles aan om het positieve imago van zijn ‘helden’ in stand te houden.

Maar dan ontmoet Hughie de ‘boys’, een groepje mensen zonder speciale krachten die The Seven willen ontmaskeren. Ook zij hebben skeletten in hun kast en niet alle supes blijken kwaadaardig. Vooral de idealistische superheldin Starlight is bewonderenswaardig. Zij raakt bevriend met Hughie en samen tonen ze zich ware helden, door altijd te proberen het juiste te doen.

De rest van de tijd is opportunisme aan de orde van de dag. Vought zet het idealisme van Starlight handig in voor een pr-campagne. Wanneer ze een toespraak geeft waarin ze de wanpraktijken van het bedrijf aan de kaak stelt, draait Vought het zo dat haar kritiek al snel naar de achtergrond verdwijnt. Het gaat alleen nog over haar imago: kijk eens, wat een sterke, onafhankelijke vrouw hier staat! 

Ook in zijn vorm maakt The Boys zoetsappige Hollywoodverhalen belachelijk. Telkens wanneer The Seven in een film, talkshow of reclamespotje spelen, zien we de vrolijke, kleurrijke opnames die dat oplevert. Die contrasteren sterk met de grauwe kleurcorrectie die verder de boventoon voert, zoals wanneer een van de supes meewerkt aan een campagne om de zee schoon te houden. De camera’s staan nog niet uit of een productieleider roept onverschillig: “Leg het vuilnis terug op het strand.”

The Boys, nu  op Amazon Prime Video

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234