Donderdag 24/10/2019

Film en tv

De acteurs van Master of None achterna in het beeldenpark in de Hudson Valley

Francesca en Dev in Master of None. Beeld master of none

Waarom biedt grote kunst toch zo'n geschikt filmdecor? We zochten het uit in een prachtig beeldenpark in de Hudson Valley, dat we leerden kennen in Master of None.

De camera volgt de man en de vrouw als ze langzaam een heuvel op klimmen. Als ze boven zijn, ontrolt zich voor hen een landschap zonder einde. Groene golvende velden, omringd door bomen met de kleur van vuur, met daarachter de heuvels van de Hudson Valley en hier en daar reusachtige sculpturen, als metalen insecten.

"Holy shit. This is amazing", zegt de man (Dev, gespeeld door Aziz Ansari).

"Wow. Beautiful", zegt de vrouw (Francesca, gespeeld door Alessandra Mastronardi).

Wonderbaarlijk

Precies wat ík dacht toen ik een paar maanden geleden op Netflix naar de prachtige serie Master of None zat te kijken. In de negende aflevering van het tweede seizoen, waarin Dev een groot deel van de tijd bezig is het hart te veroveren van de Italiaanse pastamaakster Francesca, komen ze terecht in een wonderbaarlijk kunstpark, even buiten New York. En terwijl Dev en Francesca op mijn scherm nog door de rode bladeren rollen, vraag ik Google al waar dit is. 'Storm King Art Center' luidt het antwoord. Nooit van gehoord. Maar ik wil erheen.

Ik heb dat vaker met series en films. Ik heb ooit een hele dag in een bus in New Jersey gezeten op zoek naar de locaties van The Sopranos, een spoor dat leidde naar stripclub Satin Dolls, die model stond voor de fictieve Bada Bing. "Hier sloeg Ralphie zijn hoer dood", zei de gids op de parkeerplaats. We maakten foto's.

En ik heb behoorlijk veel tijd gestoken om in Brooklyn de exacte locatie te vinden vanwaar Sergio Leone de scène draaide uit Once Upon a Time in America die uiteindelijk op de poster zou komen: met de jonge acteurs op de voorgrond en Manhattan Bridge op de achtergrond. (Tip: het is Washington Street.) In Hongkong ging er een middag zitten in de zoektocht naar de snackbar waar Faye Wong en Tony Leung elkaar troffen, hoofdrolspelers uit Chungking Express van Wong Kar-wai.

Je kunt je lievelingsfilms en series natuurlijk zo vaak zien als je wilt, maar een bezoek aan de locatie, al is het maar tijdens een plaspauze langs een snelweg in New Jersey, brengt je echt een onvergetelijke stap dichterbij het fictieve universum. Als je eenmaal op de plek hebt gestaan en over de heuvel hebt gekeken, maakt de film of serie ook deel uit van je eigen biografie. Dichterbij kom je niet.

Jonge stelletjes

Een paar maanden na het zien van de bewuste aflevering van Master of None sta ik op een zondagochtend in de Port Authority Bus Terminal op Manhattan, een van de grauwste plekken van de stad. Er heeft zich een flinke rij gevormd voor de bus richting park, dat hier slechts anderhalf uur vandaan ligt. Opvallend veel jonge stelletjes hebben zich geduldig in een wolk van dieseldampen opgesteld om aan de stad te ontsnappen - 47 dollar (40 euro) voor een retourtje, inclusief toegang.

Ik vraag het later in het park: er blijkt zeker sprake van een Master of None-effect. Of de samenstelling van het publiek is veranderd kunnen ze niet zeggen, maar het is drukker geworden sinds de serie op Netflix staat. Vergelijkbaar met het hoogseizoen in oktober, als de bladeren verkleuren. Uiteindelijk rijden twee volle bussen richting Hudson Valley.

Beeld master of none

Druk is een relatief begrip in het enorme park, dat ligt tussen Storm King Mountain in het oosten en Schunnemunk Mountain in het westen, vlak bij het plaatsje Cornwall aan de rivier de Hudson. De bezoekers waaieren uit over de honderden hectaren en al snel hoor je weinig meer dan de wind in de bomen en het snelstromende water in de Moodna Creek, die het park deels omringt.

Het Storm King Art Center werd in 1960 opgericht door Ralph E. Ogden en zijn schoonzoon H. Peter Stern, die in de buurt goede zaken deden met het familiebedrijf Star Expansion Company, dat schroeven en bouten voor machinebouw vervaardigde.

Ralph Ogden was een kunstverzamelaar met bijzondere belangstelling voor grote buitensculpturen met industriële inslag, gezien de aard van zijn bedrijf niet zo vreemd. In de loop der jaren kochten ze steeds meer land in een gebied dat oorspronkelijk bij het buitenhuis van de familie hoorde. Ze lieten de natuurlijke glooiingen in het landschap kunstmatig ophogen om op die manier schitterende zichtlijnen ('This is amazing!') te creëren en vroegen kunstenaars ter plekke installaties en landschapskunst te maken. Met werk van Alexander Calder, Richard Serra, Henry Moore en Mark Di Suvero en tientallen anderen is Storm King Art Center een van de indrukwekkendste beeldenparken in de wereld.

Waarom zijn we het Storm King Art Center nooit eerder tegengekomen in een film? Aziz Ansari meldde in een interview al dat het productioneel buitengewoon complex is om in de buurt van moderne kunst te draaien. Zolang een kunstenaar nog niet zeventig jaar dood is, moet je, ondanks de toestemming van het park zelf, met iedere kunstenaar of zijn of haar erven contact zoeken om (financiële) overeenstemming te krijgen over het gebruik van het kunstwerk.

Een van de populairste beelden in Storm King is het reusachtige Suspended (1977) van de Israëlische kunstenaar Menashe Kadishman. Van grote afstand ziet het er al uit als een optische illusie, van dichtbij is de evenwichtsact van twee enorme stukken staal nauwelijks te bevatten. En dat maakt het een geschikt fotomomentje.

In de serie laten Dev en Francesca die kans niet voorbijgaan en misschien zien we hier het Master of None-effect in werking. Veel paartjes hebben zich hier opgesteld; veel vrouwen gaan onder het hangende staal staan, om op de plek te zijn waar Francesca een kleine vreugdesprong te maakte.

Great

In de serie lopen ze uiteindelijk in een schitterend shot (strijklicht over de heuvels, felgekleurde bomen, bleekblauwe lucht) langs het Storm King Wavefield, een serie rimpels in het landschap, die tussen 2007 en 2008 werden aangelegd door kunstenaar-architect Maya Lin, ook bekend van het Vietnam Monument in Washington.

Is er een romantischer scène denkbaar? Hoor je niet echt bij elkaar als je hier samen hebt gelopen? Dat lijken op deze middag in het Storm King Art Center veel jonge stellen te denken die in de voetsporen van Dev en Francesca treden. Komen kunst en liefde ergens dichter bij elkaar dan hier?

"I never go to stuff. This is great", zegt Dev.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234