Dinsdag 07/04/2020

Theater

‘De aanzegster’ is één groot woordspel ★★★☆☆

Actrice Sofie Decleir als Arminia Lulu in 'De aanzegster'. Beeld zuidpool

Welke waarheid is het waardevolst? Dat is de vraag waar de personages van De aanzegster meer dan twee uur lang een antwoord op zoeken. Ilja Leonard Pfeijffer schreef een uiterst spitsvondige tekst, maar de gekunsteldheid ervan speelt de acteurs van Zuidpool soms ook parten.

“Welke waarheid kunnen we geloofwaardig maken?” Dat vraagt de manager van actrice Arminia Lulu, die op het punt staat om Donald Crinsfield, de machtigste man van Hollywood, van verkrachting te beschuldigen en zo de #MeToo-beweging boven de doopvont te houden.

De aanzegster, het nieuwe stuk van Zuidpool waarvoor Ilja Leonard Pfeijffer de tekst schreef, is vooral geïnteresseerd in hoe het concept ‘waarheid’ in elk publiek debat verder wordt uitgehold. Pfeijffer benadrukt dat vaak expliciet, met zinnetjes als “Who gives a fucking shit of het waar is?” Maar de grens tussen wat je wel en niet kunt geloven zit ook slimmer en subtieler in de verschillende lagen van de tekst verweven.

Pfeijffer maakt van De aanzegster één groot woordspel, waarin hij zich moeiteloos van verschillende registers bedient. Er is de welbespraaktheid van Arminia Lulu (Sofie Decleir), er zijn de gladde praatjes van haar manager (Robby Cleiren) en van talk show host Humphrey Hausmann (Koen van Kaam); Crinsfields advocaat (Kenneth Cardon) bedient zich van een intimiderend juridisch jargon, terwijl Lulu’s dommige vriend Jojo (Stijn Van Opstal) geen zin kan bouwen zonder om die drie woorden de term ‘fucking’ te gebruiken. De rode draad doorheen De aanzegster is welke van al die woorden het meest overtuigend klinkt.

Dit stuk zit dan ook ingenieus in elkaar, maar tegelijk voelt het ook behoorlijk gekunsteld aan. Dat zit de acteurs soms dwars. De slangenleren cowboy boots passen Cleiren dan wel als gegoten, maar Van Opstals personage is aanvankelijk niet meer dan een karikatuur. Zijn groteske, gouden gebit maakt het de acteur extra moeilijk. De ietwat schreeuwerige look van De aanzegster herinnert ons er dan wel aan dat elk personage zich blindstaart op zijn of haar imago, maar zit zo ook de subtiliteit van de voorstelling in de weg.

Sofie Decleir, daarentegen, is nooit minder dan indrukwekkend als de actrice die elke vijf minuten haar garderobe induikt om een ander kostuum aan te trekken en zich een andere rol aanmeet. Zij voelt de finesse van Pfeijffers tekst het best aan, en tilt De aanzegster zo naar een hoger niveau.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234