Maandag 20/01/2020

De aandoenlijke comeback van Edwyn Collins in de AB-Club ***

Edwyn Collins komt van ver, na twee zware hersenbloedingen. (Foto Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN

Na twee zware hersenbloedingen zweefde Edwyn Collins wekenlang tussen leven en dood, om vervolgens te ontwaken met een blanco geest. Vijf jaar later heeft de Britse ster van 'A Girl Like You' weer noten op zijn zang, maar de comeback die hij maakte in de AB was eerder aandoenlijk dan triomfantelijk.

In een sjofele raffiahoed en een oudemannenhemd met korte mouwtjes, sjokte Collins het podium op. De rug gekromd, zijn rechterhand in een gespannen klauw vertrokken. Een groot verschil met de trotse ijdeltuit die vijftien jaar geleden de wereld rondreisde met de retrofuturistische hit 'A Girl Like You', of met de balorige punkrocker die hij was in Orange Juice.

Stevige fundamenten
Collins komt dan ook van ver. Toen hij vijf jaar na zijn bijna fatale hersenbloedingen weer bij bewustzijn kwam, moest hij aanvankelijk zelfs opnieuw leren lopen. De enige woorden die hij over zijn lippen kreeg, waren "ja", "nee" en "Grace Maxwell": de naam van zijn vrouw, die in de AB vanuit de coulissen met argusogen keek naar haar man. Trots én bezorgd hield ze hem in de gaten. Nochtans zag Collins er niet uit alsof hij snel opnieuw door het oog van de naald zou kruipen: goedgeluimd maakte hij grapjes met zijn publiek, en slaagde hij erin om een gemoedelijke pubsfeer te creëren in de club. Helaas bleek net dat ook de zwakke plek: het optreden banjerde zorgeloos, maar ook vrij spanningloos naar zijn einde. Een weinig toonvaste Collins leek het concert daarbij eerder op te vatten als een overwinning op zijn handicap, dan als de weergaloze comeback die je verhoopte. Niets mis mee, maar zelfs zijn band met Paul Cook van The Sex Pistols op drums! - maakte een iets te onbekommerde indruk.

Het jachtige 'What is my Role?' bleef evenwel mooi overeind zonder Ryan Jarman van The Cribs als tweede stem, en de Orange Juice-hit 'Rip it Up' deed zelfs even een schokgolfje door de zaal gaan.

Tijdens 'A Girl Like You' hoorde je tot grote verrassing ook zijn vertrouwde bariton terug. Zijn bovenkamer mag dan wel nog jaren van renovatie voor de boeg hebben, de fundamenten bleken alvast stevig.

In 'Searching for the Truth' zong de Schotse zanger trouwens zélf nog: "Some sweet day, we'll get there in the end." Er klonk geen berusting of wanhoop door, wél een gemeende belofte. Zagen we een uitstekend concert? Verre van. Maar moest je deze gerenoveerde Edwyn Collins zielig vinden? Allerminst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234