Donderdag 02/04/2020

Beste van 2014

De 10 meest intrigerende films van 2014

Scarlett Johansson in de rol van buitenaardse mannenverslindster in 'Under the Skin'.Beeld kos

"Er werd dit jaar weer veel rommel vertoond in de bioscopen", zucht de man met het halflege glas. "Klopt, maar ik heb toch ook veel films gezien die zeer de moeite waard waren. En die ik graag opnieuw wil bekijken", reageert de man met het halfvolle glas. In 2014 bleef het bioscoopaanbod indrukwekkend qua diversiteit en kwaliteit. Het maakte de selectie en rangschikking van Jan Temmermans subjectieve Top Tien er niet makkelijker op.

'The Grand Budapest Hotel' van Wes Anderson

Deze wonderlijke film is een fantasierijk sprookje, maar ook een avontuurlijke misdaadthriller rond een waardevol schilderij. Het is een politieke parabel over het oprukkende fascisme, maar ook een kroniek van initiatie door een flamboyante mentor. Het is een melancholische romance, maar ook een nostalgische reconstructie van een vervlogen (hotel)paradijs. En het is tenslotte ook nog de hommage van een Amerikaans filmmaker aan een Europees literair icoon als Stefan Zweig.

'Under the Skin' van Jonathan Glazer

Fans van Scarlett Johansson, die altijd al gevonden hebben dat de actrice een mysterieuze, buitenaardse schoonheid uitstraalt, worden op hun wenken bediend in deze bevreemdende SF-thriller. Zij speelt de rol van een alien, die als een seksueel roofdier mannen meelokt naar haar huis en dan de gitzwarte duisternis in. De fascinerende en inventieve beelden die regisseur Glazer op het scherm tovert, zijn van een bijna hypnotische schoonheid. Creepy en sexy tegelijk.

'Boyhood' van Richard Linklater

Regisseur Linklater verfilmde de (fictieve) jeugd van Mason (rol van Ellar Coltrane) over een periode van twaalf jaar, waarbij we het personage dus letterlijk voor de camera zien opgroeien. Van jongetje tot jongeman. Het klinkt als een gimmick, maar het resultaat is wel degelijk boeiend en intrigerend. De film is evenzeer de kroniek van een doodgewone Amerikaanse familie als van een land in verandering. En een reflectie over de tijd die onherroepelijk voorbij gaat. Een volstrekt unieke film.

'Ida' van Pawel Pawlikowski

De Ida uit de titel is een jonge novice die, in het begin van de jaren '60, aanstalten maakt om binnen te treden in het katholieke klooster, waar zij als weeskind reeds haar jeugd heeft doorgebracht. Maar dan blijkt dat er toch nog een familielid van Ida in leven is en die weet meer over de echte herkomst van het jonge, diepgelovige meisje. Deze intrigerende, in zwart-wit gedraaide en strak gestileerde Poolse film werd onlangs dé grote winnaar van de European Film Awards.

'Gett, The Divorce Trial of Viviane Amsalem' van Ronit & Shlomi Elkabetz

Scheiden doet lijden. In het geval van Viviane Amsalem, het hoofdpersonage in deze merkwaardige Israëlische film, is dat een understatement van jewelste. Om te kunnen scheiden, heeft zij de toestemming van haar man nodig, maar die weigert. Het resultaat is even absurd als Kafkaiaans. Ook de rabbijnse rechters blijken machteloos. In de claustrofobische locatie van de kille rechtszaal wordt de spanning bijna tastbaar. De verveling krijgt geen kans. De verbijstering wordt alleen maar groter.

'The Tale of the Princess Kaguya' van Isao Takahata

Deze adaptatie van een eeuwenoude Japanse tekst laat zich makkelijk lezen als een veroordeling van materialisme en uiterlijke schijn. Maar het is de opvallende tekenstijl die van deze film zo'n betoverende kijkervaring maakt. Het is, in deze tijden van digitale perfectie, wel even wennen, maar het resultaat is even poëtisch als artistiek ambitieus. Het kleurenpalet is zacht, bijna pastelachtig, maar het is vooral het spel van lijnen en strepen dat hier zo suggestief en verrassend werkt.

'Deux jours, une nuit' van Jean-Pierre & Luc Dardenne

Sandra (fenomenale vertolking van Marion Cotillard) heeft slechts een weekend de tijd om haar collega's te overtuigen: als zij hun premie laten vallen, kan zij haar job, in een Waals bedrijfje waar zonnepanelen worden gemaakt, behouden. Geen ingewikkelde intrige. Maar de eenvoud is slechts schijn, want dit gaat niet alleen over het slagveld van de arbeidsmarkt, maar ook over fragiliteit, het gevecht tegen depressie, de impact van de mondialisering en de behoefte aan solidariteit.

'Mr. Turner' van Mike Leigh

In deze heerlijke biopic concentreert de regisseur zich op de laatste jaren van het leven van de wereldberoemde Engelse landschapsschilder J.M.W. Turner (1775-1851), die vaak omschreven wordt als 'de schilder van het licht'. Een film zonder grote drama's, maar met veel aandacht voor historisch detail, voor de visuele pracht van de schilderijen en voor de werkwijze van de bevlogen, zeer productieve en ook wel excentrieke kunstenaar: een knorrige en mopperende brombeer.

'Leviathan' van Andreï Zvyagintsev

Dit even cynische als alarmerende noodlotsdrama is een, in vodkadampen gehulde, bikkelharde aanval op de algemene corruptie van politici, priesters, magistraten en politie in een kleine Russische provinciestad, anno nu. Hoofdpersonage Kolia kan wel tegen een stootje. Maar dan blijkt dat, op enkele dagen tijd en op een voor hem willekeurige manier, heel zijn leven uiteenvalt. In Cannes werd de film bekroond met de prijs voor het beste scenario. Het had best iets meer mogen zijn.

'Timbuktu' van Abderrahmane Sissako

Via een mozaïek van personages en situaties wordt getoond hoe de bevolking van Timbuktu, een stad in Mali, gebukt gaat onder de fanatieke terreur van de zelfbenoemde religieuze politie. Een schrijnend verhaal van fundamentalistisch moslimextremisme, dat door de gruweldaden van Islamitische Staat (IS) en Boko Haram ook nog eens extra actueel is geworden. Maar het is toch ook en vooral een prachtige, universele en visueel indrukwekkende film geworden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234