Donderdag 12/12/2019

Top 10

De 10 beste platen van de week: Van kapotte hitparadepop tot bronstige jazzfunk.

Beeld © Mura Masa

Zelfs als u op een strand in Zuid-Frankrijk ligt, in bedenkelijke toestand over de Gentse Feesten zwalpt of vrolijk crowdsurfend de festivals aandoet, dan nog verschijnen er sterke popplaten. Wij kozen voor u de tien beste.

1. Mura Masa 'Mura Masa'

Mura Masa’s eersteling schippert tussen onbevangen en goed doordacht. De man achter het alias, de Engelse producer Alex Crossan, pakt uit met stomende, oer-Britse clubmuziek, swaggy hiphop, sensuele high tech-elektronicapop en stuiptrekkende digi-funk. "Verdomd catchy", concludeerden wij heupwiegend,  "en tegelijkertijd het meest avantgardistische dat u in de charts zal aantreffen." 

Lees hier de volledige recensie.

2. HAIM 'Something To Tell You'

Beeld © HAIM

De Californische zusjes Estelle, Alana en Danielle Haim hebben hoorbaar hun portie smoor, smachten, verraad en gekrenkte onschuld achter de kiezen. Dat blijkt althans uit Something to Tell You, de tweede plaat van HAIM. Het album doet aan als het grote zusje van hun debuut Days Are Gone, waarmee ze vier jaar geleden het popwereldje binnenfladderden. De dames helen hun gebroken harten met heerlijke pop die aan Fleetwood Mac en Michael Jackson refereert. "Something to Tell You is een masterclass in songwriting en arrangeren", schreven we. 

Lees hier de volledige recensie.

3. The Pollyseeds 'Sounds Of Crenshaw, Vol.1'

Beeld © The Pollyseeds

Sounds Of Crenshaw, vol.1 plaatst een bont allegaartje Afro-Amerikaanse subgenres in zijn etalage, met dank aan bezieler Terrace Martin en zijn piraten Kamasi Washington en Robert Glasper. "Zijdezacht nu soul met engelachtige zwarte damesstemmen vloeien uit in compacte wolkjes freejazz, stugge drumcomputerelektro laat ruimte tussen de beats voor felle koperblazers, seventiesfusion muteert tot wilde psychedelica, loungeklanken en ruwe achterbuurtjazz schurken tegen elkaar aan", zo schreven we watertandend. Evenals "een superbe, bronstige plaat van een kransje jazzcats dat zelden de traditionele jazz bij de hoorns pakt."

Lees hier de volledige recensie.

4. Jay-Z '4:44'

Beeld © Jay-Z

Een verontschuldiging aan Beyoncé voor de scheve schaats die hij reed, dat is 4:44 van Jay-Z, zijn dertiende soloworp die voorlopig alleen via Tidal streamt. Na een aantal luisterbeurten ontpopt deze op het eerste gehoor ordinaire old skool-hiphopplaat zich tot een warmbloedige, soulvolle biecht die Jigga's laatste twee flauwe albums doet vergeten. Benieuwd of Jay hiermee de jonge wolven à la Kendrick Lamar van zich kan afschudden.

Lees hier de volledige recensie.

5. Broken Social Scene 'Hug Of Thunder'

Beeld © Broken Social Scene

Aangezien deze zomer alle ogen lijken gericht op Arcade Fire zouden we die andere alternatieve, van de pot gerukte Canadese muzieksekte bijna vergeten: Broken Social Scene. Zeven jaar na zijn vorige album lijkt de posse rond songwriter Kevin Drew geen spat verouderd. Op Hug of Thunder woedt een wervelende storm waarin de rammelgitaren driest voortjakkeren, waarin feeërieke lo-fi pakkende melodieën herbergt en waarin de band zijn bombast razendslim aan de leiband houdt en dan plots weer als een orkaan door de songs laat tollen. 

6. Laurel Halo 'Dust'

Beeld © Laurel Halo

De kroonprinses van de post-whatever-elektronica gooit voor de derde keer hoge ogen met een album dat experimentele geluidsmanipulatie, clubklanken en gemuteerde pop op ingenieuze wijze tot een succulente smoothie klutst. Met Dust, op kwaliteitslabel Hyperdub, schaart de in Berlijn residerende Amerikaanse zich bij het selecte kransje rotgetalenteerde klankentappers dat organische, field recordings-achtige klanken naadloos versmelt met digitale effectenmakerij.

  1. Shabazz Palaces 'Quazarz Vs. The Jealous Machines', 'Born On A Gangster Star'

Beeld © Shabazz Palaces

Ruimtereizen, de Illuminati, de voortschrijdende technologische vooruitgang die de menselijke identiteit verstoort, moordlustige computers: Shabazz Palaces schuwt geen enkel sciencefictioncliché om zijn kleurrijke fantasiewereld te kunnen schetsen. Op deze twee gelijktijdig uitgebrachte albums creëert het scheve hiphopduo uit Seattle een universum waarin paranoïa de bovenhand heeft. Gelukkig kleeft de kosmisch verantwoorde humor van de heren een pleister op de existentiële wonde.

Lees hier de volledige recensie.

8. Calvin Harris 'Funk Wav Bounces Vol.1'

Beeld © Calvin Harris

Commerciële dancekikker Calvin Harris zet zijn critici een neus met dit heerlijke, zomerse funky r&b-album.  We hadden het zwijmelend over "een hitparadeplaat die én trendy, toonaangevend en vakkundig aandoet én tonnen liefde voor de popgeschiedenis tentoon spreidt." Zo is dat.

Lees hier de volledige recensie.

9. Various Artists 'Brownswood Bubblers Twelve, pt.2'

Beeld © Brownswood

Met de compilatiereeks Brownswood Bubblers biedt de gerenommeerde BBC-dj Gilles Peterson een platform aan opkomend talent uit hiphop, soul, funk, wereldmuziek en elektronica. In het verleden gaven deze verzamelaars een stevig duwtje in de rug van oa. Flying Lotus en Floating Points. Nummer twaalf, in wezen een dubbele vinyleditie, kiest voor harde undergroundfunk, psychedelische jazzballades, sublieme nu soul, seventiesfusion en exotische percussiebommetjes.

10. Toro Y Moi 'Boo Boo'

Beeld © Toro Y Moi

Chazz Bundick is de Prince van de chillwave. Om maar eens een vergelijking te gebruiken waar sommigen onder u vast van gaan steigeren. Hoe het ook zij, op zijn vijfde plaat Boo Boo is de Amerikaan kwistiger met eightiesfunk dan ooit. Of het pastiches dan wel eerbetonen zijn, houden we in het midden. Wie tuk is op ijlhoofdige synth-texturen, sardonische r&b-karikaturen en gedeconstrueerde elektropop, schaft als de bliksem dit balorige plaatje aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234