Donderdag 27/06/2019

Film

David Robert Mitchell zoekt de waanzin op in 'Under the Silver Lake': "Alles regels overboord"

David Robert Mitchell Beeld BELGAIMAGE

Under the Silver Lake is nu al een van de meest bizarre films van het jaar. Regisseur David Robert Mitchell, die het scenario naar eigen zeggen in een staat van volledige verwildering schreef, gidst u er doorheen.

Met zijn halflange grungekapsel, grove stoppelbaard en donkere zonnebril ziet David Robert Mitchell eruit als de frontman van een of andere hipsterband. Alleen de kamerbrede glimlach die om de paar zinnen op zijn gezicht verschijnt, verraadt dat Mitchell eerder een onschuldige filmnerd is dan een stuurse rockgod. Dat heeft hij gemeen met Sam, de antiheld van zijn krankzinnige film Under the Silver Lake, die in Cannes een plekje in de officiële competitie wist te veroveren.

Sam is een gezapige luiwammes die met grote ogen kijkt naar wat er allemaal beweegt in Silver Lake, de hippe buurt van LA waar hij een schamel appartementje betrekt. Een bizarre verdwijning lanceert hem op een dwaaltocht doorheen de vreemdste krochten van de stad, met een logica die steeds meer richting absurde nachtmerrie neigt. Mitchell lacht luid als we zeggen dat zijn film ons behoorlijk perplex heeft achtergelaten. "Dat was de bedoeling! De meeste films – ook mijn vorige twee – gebruiken dezelfde traditionele structuren, waardoor je als kijker vrij snel kunt aanvoelen waar het allemaal naartoe gaat. Maar deze keer wilde ik alle regeltjes overboord gooien."

Totale onvoorspelbaarheid

Daarom bouwde Mitchell – als kind zelf een fervent gamer – Under the Silver Lake op als een videospel. "Vooral de avonturenspelletjes van LucasArts uit de jaren 80 waren een inspiratie: Maniac Mansion, Zak McKracken and the Alien Mindbenders… Het soort games waar je overal voorwerpen vindt waarvan je niet zeker bent waarvoor ze zullen dienen. Het kan zijn dat je met een lege stofzuigerzak het hele spel oplost, maar voor hetzelfde geld zeul je dat ding urenlang voor niets rond. (lacht) Zo werkt deze film ook. Totale onvoorspelbaarheid. Als je door een deur gaat, weet je nooit waar je zult terechtkomen."

Dit vindt onze recensent van de film: Twin Peaks in LA

'Under the Silver Lake' Beeld Collection Christophel

Met Under the Silver Lake is David Robert Mitchell al aan zijn derde langspeelfilm toe. Vooral zijn tweede, de originele horrorprent It Follows (2014), creëerde een enorme buzz: Mitchell deed een frisse wind door het horrorgenre waaien, en werd daarmee een van de heetste regisseurs van Hollywood. Dat momentum greep hij aan om een van zijn vreemdste scripts eindelijk gemaakt te krijgen.

 "Het scenario van Under the Silver Lake dateert al uit 2012", herinnert Mitchell zich. "Nog van voor It Follows dus. Ik schreef het heel snel, in nauwelijks een maand tijd, in een staat van totale verwildering. Ik dronk sloten koffie, en werd zelfs een beetje gek, denk ik. Op een bepaald moment zei mijn vrouw: 'Ik begin een beetje bang van je te worden.' (lacht) Maar ik kan het niet helpen: als ik een scenario schrijf, moet ik me in de personages verplaatsen. Ook al is dat soms lichtjes ongezond. Ik was dus wel blij toen het af was, en ik weer een beetje normaal kon gaan doen. (lacht)"

Superrijken in enorme villa's

Under the Silver Lake gaat over alles en nog wat, maar het onderliggende thema is volgens Mitchell de kloof tussen arm en rijk. Dat idee vormde zich tijdens een gesprek met zijn vrouw – toen die nog niet bang van hem was. "We woonden toen zelf in Silver Lake, een buurt van waaruit je goed zicht hebt op de hills – de heuvels waar de superrijken in enorme kasten van villa's wonen. 'Wat voor fucked up dingen zouden daar eigenlijk allemaal gebeuren?', begonnen we ons af te vragen."

'Under the Silver Lake' Beeld Collection Christophel

Zo raakt de film, ondanks zijn nonsensicale structuur, toch iets essentieels aan. "Het klassensysteem in Amerika, daar draait het allemaal om", zegt Mitchell. "Het zit zo diep in onze samenleving ingebakken, en toch willen we er niet over spreken, ook niet in de films die we maken." Vooral in een stad als Los Angeles wordt de kloof tussen arm en rijk pijnlijk zichtbaar, vindt de regisseur. "Aan de ene kant heb je lui die alles hebben, en aan de andere kant een enorme instroom van mensen die naar LA verhuizen met het diepe verlangen om diezelfde levensstijl te bereiken. Alleen zal de meerderheid daar natuurlijk niet in slagen. De pijn van dat falen, daar wordt Sam mee geconfronteerd in deze film."

Of Mitchell sinds het succes van It Follows niet zelf vanuit een villa in de heuvels op het gepeupel neerkijkt, plagen we. "Nee hoor, mijn situatie is natuurlijk wel verbeterd, maar ik bevind me nog steeds ergens in het midden. Ja, ik heb een paar lucratieve voorstellen gekregen na It Follows, maar ik ben nu eenmaal niet zo geïnteresseerd in franchises. Ik kies liever voor projecten waarvan ik weet dat ze niet zouden bestaan als ik ze niet zou maken. (lacht)"

‘Under the Silver Lake’ speelt vanaf 15/08 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden