Donderdag 08/12/2022

David Guetta bezorgt Tomorrowland visueel orgasme

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Vrijdag kreeg een ruim voldoende, zaterdag was het net dat beetje minder, maar zondag was er 'boenk op'. Helemaal af, van de eerste tot de laatste minuut. Tomorrowland 2011, voor het eerst een driedaagse, zal met gouden letters in het nog korte geschiedenisboek van het Antwerpse dancefestival bijgeschreven worden. Met dank aan de weergoden die alles behalve het voorspelde rotweer opdisten en vooral David Guetta, de Franse 'motherfucker' van de hedendaagse house. Ja, het was mainstream. Ja, het was voorspelbaar. Maar laat net dat de reden zijn waarvoor bijna 40.000 van de zondag weer opgedaagde 60.000 festivalgangers rond de Mainstage hadden post gevat. Vergeef ons het veelvuldige gebruik van de superlatieven, maar voor TL gaan die echt wel op.

Waarom dan wel, vraagt U zich misschien meteen af? Wel, op TL klopt het totaalplaatje gewoonweg. Het prachtige natuurdomein van de Boomse 'Schorre' met veel water, groen, feeërieke decors met fonteintjes en dansers naar het thema van 'Alice in Wonderland', dertien verschillende sfeervolle sprookjespodia waar elk genre uit de elektronische muziek vertegenwoordigd is, en dat alles omgordeld door hoge bomenpartijen. Of zoals mede-organisator Manu Beers het dit weekend zei: "Als ik eens mijn oren dichtkneep, dan waande ik me, ook met al die blije mensen rondom mij, echt in een sprookje." Op een halfuurtje kan je op TL zowel getuige zijn van het energieke geweld op de Mainstage, een zwoele discospanning in de Versuz- of La Rocca-tent, het relaxte Ibiza-sfeertje onder het open zeil van Café d'Anvers, of zie je in een met levensgroot snoep versierde elektrostage een topdj als Sander van Doorn vlak voor je neus voorbijdraaien. Geen strikte regels of afgelekte toestanden, op TL kan alles. Of tenminste, die indruk krijg je. En dat is al heel wat.

NERVO: dé ontdekking
Beginnen deden we zondag met meteen onze ontdekking van TL 2011: NERVO. In plaats van het gebruikelijke mannelijke testosteron achter de mengtafels, zorgde de Australische tweeling Liv en Mim Nervo voor een aangename afwisseling met de nodige girlpower. Al begon hun set met een valse noot. Technische problemen waar ze naar eigen zeggen zelf niets aan konden doen, zorgden even voor een oponthoud. Maar wat de blonde zusjes uit Melbourne ons daarna serveerden, maakte dat meer dan goed. Met hun charisma en smile van hier tot Down Under alleen al konden ze makkelijk de hele Mainstage vullen. De NERVO-deuntjes werkten bovendien zo aanstekelijk, dat het in combinatie met de zich ontluikende zonnestralen meteen bingo was. Onder andere KilEctro's 'What did you say bitch' (Hide & Seek Remix) en een mix 'Hey Boy Hey Girl' van Chemical Brothers passeerden de revue. Toen de sexy zusjes ook nog eens gingen meehuilen met de wolven in 'Big Bad Wolf' van Duck Sauce, waren we helemaal verkocht. Niet verwonderlijk dan ook dat Nervo, geregeld hartjes makend richting publiek met de handen, afsloot met You've Got the Love van Candi Station en vooral hun eigen, samen met Ollie James, Love Is Irresistable. Ook de Belgische dj-broers Dimitri Vegas & Like Mike, nog nagenietend van hun sterke set op zaterdagavond, brachten samen met de girls nog eens het TL-anthem. NERVO: een naam, en ook beeld, om te onthouden.

Trance blijft roots trouw
Vervolgens ging het naar de andere kant van 'De Schorre', waar Paul van Dyk een trancereünie hield van zijn Evolution-label. Gabriel & Dresden was onze 'pick of the bunch' en het duo bewees dat ze er helemaal weer staan na even weggeweest te zijn. De Amerikanen hadden er duidelijk onnoemelijk veel zin en konden het niet laten geregeld de gsm boven te halen om hun publiek te filmen. Misschien maar goed dat de Europese, en vooral Duitse, trance nooit echt is overgewaaid naar Amerika zodat dit genre zijn roots trouw blijft. Met trance mixen van 'As the Rush Comes', ook een Tiesto-klassieker toen de Nederlander nog niet overgestapt was op house, REM's 'Losing My Religion' (erg veel gehoord trouwens het voorbije weekend) en zelfs Nirvana zorgden Gabriel & Dresden voor menig topmoment. En dan waren Markus Schulz en grootmeester van Dyk himself nog aan de beurt.

Visueel orgasme
Waarna we weer Mainstage gingen voor het langverwachte optreden van David Guetta, de voorbije jaren uitgegroeid tot een heuse wereldster voor wie Tomorrowland zijn tweede thuis is. Zeker na zijn doortocht van vorig jaar, goed voor één van z'n -zoals hij bij het begin van zijn set zelf zei- memorabelste feestjes. Het was ook toen dat menig choreografie (waaronder de 'Get Down' in bovenstaand filmpje van dit jaar) ontstond "dat over de hele wereld gekopiëerd is". Het leek trouwens wel of Guetta zijn set speciaal had afgestemd op die choreografieën. Zijn volste recht trouwens, want de tot in de nok gevulde heuvels rond de Mainstage leken wel opgedeeld in verschillende sfeervakken waar ze in Nou Camp jaloers op zouden zijn. Als op een vervlogen voetbalfoto uit de tijden van Rik Coppens, toen mensen die geen ticket konden bemachtigen op het dak van het stadion plaatsnamen. Armen die molenwiekend van links naar rechts gingen, voorwaartse, zijwaartse of achterwaartse waves of een 'mainstage shuffle', op TL kan het allemaal. Voor de leken leggen we even vlug die 'shuffle' uit: vier pasjes naar rechts en klap, vier pasjes naar links en klap. Wie dat doet op de eerste de beste fuif of disco wordt stande pede geridiculiseerd, bij Guetta paste het perfect in het decor. Ook de organisatoren speelden hier handig op in door 'Davie' op valavond, vóór 2 Many DJ's, te programmeren. De tienduizenden orkestleiders op de heuvels bezorgden TL zo een waar visueel orgasme. Guetta grossierde gretig uit zijn leukste platen waaronder zijn eerste grote hit 'Love Don't Let Me Go' die hij zeven jaar geleden -net toen TL ontstond- te pakken had. 'Sexy Bitch'-plots leek een groot deel van het vrouwvolk zich aangesproken te voelen- een lang uitgesponnen 'Memories' en een afsluitende dubstebversie van SHM's 'Save The World' waren toppers. Ook het vuurwerk (zie filmpje hieronder) was er een om U tegen te zeggen.

't Sloeberke
Afsluiten deden we in de Versuz-tent met Steve Angello. Dezelfde heerlijke beats als Guetta, maar dan nog vetbaarheidsfactor maal vijf. Het lid van het Zweedse dj-collectief 'Swedish House Mafia' bewees dat het trio ook afzonderlijk nog steeds de pannen van het dak kan spelen. Angello vond de perfecte mix tussen rauwe elektrodance en zalige remixen van zijn commerciële platen. Zelden zo veel uitgelaten en blije gezichten gezien op enkele vierkanten meters samen. SHM's mix van Coldplays 'Every Teardrop is a Waterfall', hun nieuwste hit 'Save The World' (dé plaat op deze TL), hun 'One', Temper Traps 'Sweet Disposition' en Daft Punks 'One More Time' (tip aan de organisatoren voor volgend jaar: Daft Punk!) zorgden voor een ware climax en meer dan waardige afsluiter. Angello klom meer dan eens op zijn desk en liet zich als was hij de paus graag verheerlijken door de enthousiaste menigte. Voor een keertje was zoveel patserigheid op zijn plaats. Bij het verlaten van de tent werd onze pas afgesneden door dertigers die treintjesgewijs en al huppelend de uitgang kozen. Naast ons hoorden we Britten met een noordelijk accent zeggen 'Next year we'll be back, that's for sure'. De officiële afterparty vond in 'La Rocca' plaats, maar ook in het Boomse buurtcafé 't Sloeberke was de après meer dan de moeite waard, zo hoorden we in het terugrijden op Studio Brussel. Waar was dat feestje? Dat was het voorbije weekend wel degelijk in Boom. Meer van dat volgend jaar, graag. (odbs)

Girlpower met Liv en Mim Nervo (archieffoto). Beeld UNKNOWN
Girlpower met Liv en Mim Nervo (archieffoto).Beeld UNKNOWN
De Australische zusjes met Kylie Minogue, waarvoor ze al geproducet hebben. Beeld UNKNOWN
De Australische zusjes met Kylie Minogue, waarvoor ze al geproducet hebben.Beeld UNKNOWN
Samen met David Guetta, waarvoor ze 'When Love Takes Over' deden. (foto's nervomusic.com) Beeld UNKNOWN
Samen met David Guetta, waarvoor ze 'When Love Takes Over' deden. (foto's nervomusic.com)Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234