Donderdag 22/08/2019

Interview Davey Van Rode

Davey Van Rode won in 2017 ‘De mol’: ‘Van mijn oude vriendenkring blijft niet veel meer over’

Davey Van Rode. Beeld David Legreve

In 2017 identificeerde Davey Van Rode Eline als ‘De Mol’ en mocht hij bijgevolg naar huis met 27.250 euro aan prijzengeld, maar ook met een plotse bekendheid. 

‘Eline is de mol’, kruiste hij twee jaar geleden aan in een allesbepalende vragenlijst, ergens in Zuid-Afrika. Hij had het bij het juiste eind, en Davey won het tweede nieuwe seizoen van De mol, een jaargang waarvan de winnaar achteraf gezien langer in de kijker liep dan de mol zelf. Even leek heel Vlaanderen zich te verdringen om Davey persoonlijk te feliciteren. Brasschaat-haar, tatoeages, een gezonde dosis je-m’en-foutisme én een mooie vriendin: hij had het allemaal.

Davey van Rode: “Bij Woestijnvis hadden ze me vooraf duidelijk gemaakt dat ik waarschijnlijk op wat aandacht zou kunnen rekenen: volgens hen zag ik er jong en sympathiek uit, en dat zou mensen aanspreken. Maar ik denk dat ze onderschat hadden hoeveel succes we als deelnemers zouden hebben. Bij ons was het nog waanzinniger dan het jaar daarvoor: toen begonnen ze nog uit het niets met De mol, terwijl wij surften op de hype van het vorige seizoen.”

Was al die aandacht wennen in het begin?

“Het is een aanpassing, hoe je het ook draait of keert, en dan vooral die eerste weken. Ik weet nog dat ik aanwezig was bij de seizoensfinale van De mol, die vertoond werd in een aantal cinemazalen, en dat ik door al die aandacht wel een beetje de Vlaamse Justin Bieber leek. Van de ene dag op de andere voelde ik me voortdurend bekeken.

“In die eerste weken na De mol stond ik eens aan te schuiven in een frituur, toen ik me er plots heel bewust van werd dat alle andere mensen in de rij te weten zouden komen wat ik zou bestellen. Nu weten die allemaal welke saus ik neem, dacht ik. Dat klinkt stom, maar andere bekende mensen hebben vaak jaren tijd gehad om te wennen aan hun bekendheid, terwijl ik de ene dag bij wijze van spreken nog in mijn onderbroek over straat kon lopen, om de volgende plots door iedereen aangestaard te worden.”

Davey Van Rode in ‘De mol’. Beeld rv

Zoiets zou ook goed kunnen zijn voor je ego, niet?

“Misschien wel, maar ik vroeg me eerder af waaróm mensen me tof vonden. Als je bekend wordt als tv-presentator, dan wéét je tenminste waarom mensen je een hand komen geven. Zoiets had ik niet, waardoor ik me vaak vragen stelde bij mijn bekendheid. ‘Waarom komen die mensen mij een hand geven?’ Ik had niets gedaan buiten toevallig De mol winnen, en dat was niet echt een kwaliteit, vond ik.”

Ben je er intussen al achter?

“Nog niet helemaal. Maar het hielp wel wat Axel zei, de laatste winnaar van De mol. Hij vindt dat je als winnaar best wel trots mag zijn, omdat jij, uit de duizenden mensen die zich inschrijven, de enige overwinnaar bent. Dat probeer ik me nu in te prenten: ik heb nog altijd niet de Nobelprijs gewonnen, maar ik aanvaard nu dat mensen soms gewoon blij voor me zijn.”

Tafel van ‘Vive le vélo’

Je hebt in het dagelijkse leven een houtbewerkingsbedrijf. Heb je meer klanten over de vloer gekregen na ‘De mol’?

“Dat zou ik niet zeggen, maar het opent wel deuren. Bij een houthandel kan ik bijvoorbeeld al eens korting krijgen als de zaakvoerder me in De mol gezien heeft. Ik heb met mijn bedrijfje dit jaar ook de kans gekregen om de tafel van Vive le vélo te maken, maar dat heb ik gedaan omdat ik het een leuk programma vind, níét om er meer klanten aan over te houden. Zo werkt het niet, besef ik intussen: het is niet omdat je mij een toffe peer vond op tv, dat je daarom ook een kast van mij wilt kopen.”

Hoe zit het met andere voordelen? Ik heb je weleens zien rondlopen in de VIP-ruimte van een festival. Krijg je als bekend gezicht gratis tickets opgestuurd?

“Nee, dat niet. Het is niet omdat ik op tv was, dat Herman Schueremans mij gratis VIP-tickets stuurt. Meestal moet je er iets voor terugdoen. Op Pukkelpop heb ik bijvoorbeeld VIP-tickets gevraagd als wederdienst voor de Spotify-lijst die ze me gevraagd hadden samen te stellen. Dat advies heb ik gekregen van enkele mensen die in de media werken, en die ik de laatste jaren heb leren kennen: wees niet te bang om iets terug te vragen als een of andere organisatie iets van je vraagt. Echt, alles is influencing tegenwoordig, maar zo bén ik gewoon niet.”

Heb je de voorbije jaren veel van dat soort aanvragen gekregen?

“Ik krijg ze nog altijd. Meestal reageer ik er zelfs niet meer op. Soms zijn het dingen die geen zinnig mens ooit met mij zou associëren, van merken die aanbiedingen sturen naar iederéén met een bepaald aantal volgers op Instagram. Terwijl: als ze effectief eens op mijn profiel zouden kijken, zouden ze zien dat ik zelden zulke dingen doe. Ik zal alleen meewerken aan een campagne als ik me er echt in kan vinden. Zo heb ik laatst een spotje gedraaid voor ‘Kazen van bij ons’, de campagne van VLAM. Die mensen wilden specifiek met mij werken omdat ze mijn profiel bij hen vonden passen, en dan vind ik het wel oké.”

Onzeker

Je vriendin Margo werd in één klap mee bekend na ‘De mol’. Zij was te zien in de aflevering waarin de deelnemers bezoek kregen van een naaste, en bleef nadien bijna even hard in de kijker lopen als jij.

“Ze is dan ook sympathiek en supermooi (lacht). Hoe zeggen ze dat? Vrouwen wilden haar zijn en mannen wilden bij haar zijn. Het verbaasde me alleszins niet, ik zei tijdens de opnames van De mol al tegen iedereen dat Margo nog potten zou breken. Je kunt haar niet níét graag zien. Maar los daarvan blijft het raar, mensen die jij niet kent, maar die wel weten hoe je vriendin heet, en hoe ze eruitziet.

“Eigenlijk went het nooit, bekend zijn. Wist je dat er tot voor kort gewoon kinderen en tieners aan mijn deur kwamen aanbellen? En dan zijn er nog de mensen die naar je roepen... Als iemand ‘dag’ zegt, is dat één ding, maar dat roepen zal ik nooit snappen. Dan loop ik gewoon op straat: ‘Hey, Davey! Heeey!’ Plezant is anders.”

Was dat even moeilijk voor je vriendin? Zij heeft er uiteindelijk niet voor gekozen om bekend te zijn.

“Maar ik ook niet, hè? Die reflex van jou vind ik eerlijk gezegd kak. Ik heb gemerkt dat veel mensen die hebben: ze denken dat ik aan De mol heb deelgenomen omdat ik bekend wilde worden. En daar word ik erg onzeker van, want dat was absoluut niet de reden.”

Davey Van Rode en zijn vriendin in ‘De mol’. Beeld rv

Ik bedoel maar: als jij je inschrijft voor een spelletje op televisie, kun je er wel van uitgaan dat mensen je achteraf zullen herkennen. Je vriendin heeft zich niet ingeschreven, zij kwam alleen maar op tv omdat jij dat had gedaan.

“Oké, dat is waar. Maar eerlijk: ik had totaal niet verwacht dat die bekendheid zulke proporties zou aannemen.”

Is het je ooit te veel geworden?

“Soms kan het wegen, en ik geef toe: dan zucht ik weleens dat ik misschien beter niet had meegedaan aan De mol. Dan zou ik me nu ook niet de hele tijd afvragen of mensen wel oprecht zijn als ze me ontmoeten. Dat is namelijk ook een bezorgdheid van me: of mensen me wel écht een toffe kerel vinden, of me gewoon willen leren kennen omdat ik toevallig ‘Davey van ‘De mol’’ ben.

“De laatste twee jaar is mijn vriendenkring namelijk danig veranderd. In elke vriendenkring zijn er weleens problemen, en meestal praat je die gewoon uit, maar als ik nu een kleine aanvaring heb met iemand, dan groeit dat meteen uit tot: ‘Davey is veranderd, hij heeft een dikke nek gekregen.’ Totaal niet waar, maar dat verwijt zit blijkbaar snel klaar. Ik heb de voorbije jaren zeker vrienden verloren door die bekendheid. Er blijft niet veel meer over van de grote vriendengroep die ik enkele jaren geleden nog had. Het is niet makkelijk om vriendschappen te onderhouden of aan te knopen als je een bekende kop hebt.”

Heb je dan spijt van je bekendheid?

“Op de moeilijke momenten wel. Maar dat is dan in een opwelling, en die opwellingen gaan altijd weer over. En: als ik dit nooit had meegemaakt, dan zou ik er ook nooit de voordelen van hebben ondervonden. Ik heb vrienden verloren, maar ik heb er ook nieuwe gemaakt. Uiteindelijk halen de positieve gevolgen het nog altijd van de negatieve, denk ik.”

© Humo

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden