Woensdag 11/12/2019

Das Pop verrast met zee, zweet en Zweden

(Foto: Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN

"Het wordt een geweldige avond...denk ik," mijmerde Bent Van Looy aan het begin van z'n Radio 1-sessie. Die aarzeling vond ook z'n weg naar een wispelturige set. Af en toe sleepte de show zich wat moeizaam voort, maar uiteindelijk stuurde Das Pop je met een wervelende finale naar huis. En zeker niet te vergeten: ook School is Cool en Kamagurka bleken goud waard.

Met een pompende basgroove en Van Looy's koebelsolo zette Das Pop bij de aanvang overtuigend koers richting eerste hoogtepunt. 'Never Get Enough' zorgde zelfs voor enige deining in het bezadigde publiek. Die onstuimige vaart hield de groep ook aan in het finale uur, waarin 'The Game' en afsluiter 'Yesterday' - met alle gasten broederlijk op het podium - uren na de show nog in je hoofd bleven rondzingen.

Tussendoor kende de set een kabbelend verloop met het Zweedse gefröbel van Peter Von Poehl en de wollige interventie van De Ministers Van De Noordzee, maar het eerste half uur en laatste half uur waren zo opwindend dat we spontaan confettikanonnen, lauwerkransen en opgestoken duimen begonnen aan te slepen.

Bent Van Looy hoopte bij de release van The Game dat Das Pop "een schok van herkenning, een hunkering, een oerherinnering" zou opwekken bij de luisteraar. Die missie bleek zonder meer geslaagd tijdens de Radio 1-sessie: zowel de Oost-Vlaamse band als z'n gasten slaagden erin om te delven in vijftig jaar muziekgeschiedenis, zonder een eigentijds geluid te verwaarlozen. Het sterkst in die denkoefening waren de jonkies van School is Cool. Met een meeslepende set, waarin barok, euforie en onversneden pop elkaar de duvel aandeden, was het een teleurstelling dat ze slechts twintig minuten kregen. De groep werkte zich in die spanne weliswaar volledig in het zweet: alleen Bent Van Looy legde evenveel ongetemperde arbeidsvreugde aan de dag op het podium.

Nadien tekenden ook de voor de gelegenheid herenigde Broken Glass Heroes voor een fijne set, die je naar zee en zand liet verlangen. Daarbij kuierden de Beach Boys onbekommerd langs de kustlijn en bogen The Kinks zich met sixties-gitaartjes over country en rockabilly. Alleen: het driespan Tim Vanhamel, Pascal Deweze en Sjoerd Bruil leek met het hoofd alweer elders te zitten. We zagen hen alleszins al vuriger tezamen.

Voor één keer werd de sessie niet live uitgezonden. Voetbal kwam roet in het eten strooien (voor de geïnteresseerden: Racing Genk kreeg een pandoering van Valencia, met een 7-0 score). Die uitzending in uitgesteld relais speelde gelukkig af en toe in het voordeel van de groepen. De show liep niet altijd even gesmeerd: zo leken de Zweedse acts Noonie Bao en Peter Von Poehl nog niet voldoende gerodeerd om een stevige tred aan te houden tijdens hun korte sets. Wel leuk om Bent Van Looy nog eens achter de drums te zien opdagen bij Von Poehl. De stem van deze Zweed hield nogal gevaarlijk het midden tussen Tom McRae en - aargh - James Blunt. Maar wél mooi was de muzikale omlijsting van 'The Tea Trees' met Das Pop-gitarist Reinhard Vanbergen op viool. Die bleek trouwens alle strijkersarrangementen te hebben uitgeschreven, voor het kwartet op de achtergrond. Hun inbreng was het knapst in 'Underground' van Das Pop en 'Big Boys Do Cry' van Noonie Bao. Waarom die laatste dan kille strijkers uit een doosje gebruikte in 'Bodywork Lover', bleef ons een raadsel. De Zweedse chanteuse flirtte overigens graag met de speelsheid van Lykke Li in haar songs, maar maakte uiteindelijk een minder onuitwisbare indruk. Haar liedjes klonken - om maar meteen een duur woord te gebruiken - te onvoldragen.

Er mocht gelukkig ook nog gelachen worden. Naast z'n obscure ontdekkingen uit het Hoge Noorden, troonde Van Looy Kamagurka mee als onvoorziene gast. Ronduit hilarisch was diens 'Oh Sabrina', met Bent op piano. Zelfs wanneer een tekstregel te dicht aanleunde tegen een smakeloze grap, kreeg hij het publiek toch nog aan z'n kant met een messcherpe pointe. Zo betuigde Kamagurka - in de rol van berouwvolle minnaar - z'n spijt voor het amputeren van Sabrina's rechterborst met een gebroken fles (ongemakkelijke stilte in de zaal), waar hij huilerig aan toevoegde: "Ik dacht dat het kwaadaardig was".

Even grof en grappig was z'n gesprek met Luc Janssen achteraf, waarin hij zich vrolijk maakte over de molligheid van enkele muzikanten die avond.. "Geweldig dat dikke jongens terug aan de bak komen," grinnikte hij, met een verwijzing naar School is Cool en Das Pop. Waarna nog gauw een grap over Margriet volgde. "Weet je waarom ze eigenlijk zo mager is geworden? Nee? Haar spiraal werd ontkalkt." Ah die Kama, voorvechter van de goede smaak!

Ook Janssen liet zich humoristisch niet onbetuigd. Na de set van De Ministers van de Noordzee sneerde hij: "Voor mijn part mogen alle regeringsleden Ministers van de Noordzee worden. En dan maar hopen dat ze verdrinken." Nou! Die uithaal stond heerlijk haaks op de wolligheid van de Nederlandstalige band, waarnaar hij verwees. Dit sextet wordt stilletjes aan bekend dankzij de beige radiosingle 'Superman', maar het zal ons worst wezen. Ondanks een intrigerende groepsnaam, hadden we de grootste moeite om onze aandacht te houden bij de gekunstelde teksten, en vrij banale melodieën.

De gesprekjes met de presentator waren overigens vaak goed voor opgetrokken wenkbrauwen. Zo keek je met gekrulde tenen naar een ongemakkelijk triootje met Pascal Deweze en Tim Vanhamel van Broken Glass Heroes. Het gesprek ging over de plotse hereniging, maar leek alle richtingen behalve de juiste uit te gaan, waarna Janssens hen fijntjes aankondigde met "een groep die er toe deed... nee doet... of nee, dééd". Auw.

Soit, die ene gifpijl sloot eigenlijk helemaal niet aan bij de teneur van de avond. Met Das Pop kreeg je een charmant ontdekkingsmenu voorgeschoteld, waarbij alleen de amuse-gueules wat slecht op de maag lagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234