Dinsdag 15/10/2019

Albumrecensies

Dansen aan de vooravond van de brexit: dit zijn de luistertips van deze week

De nieuwe plaat van het Braziliaanse electropopduo Phillipi & Rodrigo is om duimen en vingers bij af te likken Beeld BELGAIMAGE

Brallerige antibrexitpunk die een verslagen Groot-Brittannië schetst? Of liever zinderende balearic-disco uit Brazilië met wortels in Gent? Of toch maar een funky Hollander die door Frank Ocean wordt gesmaakt?

Sleaford Mods - Eton Alive  ★★★☆☆

Verhip! De licht aangeschoten punknonkels van Sleaford Mods gaan de poptoer op! Nu ja, sporadisch. Op Eton Alive – de titel verwijst naar de eliteschool Eton waar de machtigste Britse politici opgroeiden – krijgt u nog steeds de rudimentaire tweeakkoordenpunk van de vorige vier platen voorgeschoteld: vermakelijk anti-autoritair geblaf vol wrange maatschappijkritiek (“You have to do change, but the only change I like sits in my pocket, I’m a consumer”) of tegen luie rockbands, hebberige politici of allebei (“Graham Coxon looks like a left-wing Boris Johnson). De verslagenheid van het Engeland aan de vooravond van de brexit huist in melancholische liedjes die een dansbare kant van de Mods tonen. Zie: de ijle new wave van ‘OBCT’ of de knappe synthpop van ‘When You Come Up to Me’. Zouden ze dan toch meerdimensionaal zijn?

Beeld rv

Phillipi & Rodrigo - Paciencia  ★★★★☆

Op het DeeWee-label van Soulwax verschijnt eindelijk het eerste volwaardige album van het Braziliaanse electropopduo Phillipi & Rodrigo. Paciencia is om duimen en vingers bij af te likken. Zoet zoemende popsongs op hypnotische drumcomputerbeats (‘Retrogrado’), romantische oldskool house (‘Minas’), etherische sambagrooves (‘Mantra’), kitscherige italodisco vol acid (‘Karma’), Shuggie Otis-soul op z’n Braziliaans (‘Rotina’) en pompende Soulwax-electro (‘Face’) wisselen elkaar af. Het is weelderig retrofuturisme, zo eclectisch dat het je naar adem doet snakken. Crème de la crème.

Benny Sings - City Pop  ★★★★☆

Bijna even wonderlijk is City Pop van Benny Sings, oftewel de Nederlandse liedjesschrijver en multi-instrumentalist Tim van Berkestijn. Liefhebbers van undergroundsoul kennen de man al van in de noughties, toen hij een handvol prachtige cultplaten uitbracht. Dankzij een cover van Drakes ‘Passionfruit’ brak hij pas vorig jaar door naar een breder publiek. Toen al had hij samengewerkt met Grote Popnamen zoals Anderson .Paak en kwamen zijn liedjes terecht in tv-series zoals Girls en Easy. O ja, Frank Ocean is een fan. U wellicht ook na het horen van Benny’s nieuwe songs die schipperen tussen de bleekschetensoul van Hall & Oates en de fantasierijke indiepop van Phoenix. Hij slalomt behendig tussen hiphopgrooves, r&b, funk en seventies-pianopop. ’t Is slim en donzig-melancholisch, dan weer simpelweg ontwapenend, zoals het hemels gezongen ‘Dreamin’. Pareltje.

Beeld rv