Donderdag 02/04/2020

DM ZAPT

Dan maar geen 'De mol', het is gewoon té vermoeiend

Deelnemers Lloyd, Katrien en Pascale in 'De mol'. Beeld VIER

In de dagelijkse rubriek DM ZAPT zet de redactie de blik op oneindig. Vandaag: Robin Broos over het VIER-programma De mol.

– “Heb je het gisteren gezien?”
– “Straf, ja. Maar ik snap de Guy wel. Ik had dat ook nooit gedurfd.”
– “Allee, dat ging wel over 150.000 frank, hé!”

In 1998 was De mol nog simpel. Een brug in Frankrijk, een bungee-elastiek en een smak geld. Als iedereen sprong, ging er geld in de groepspot. Klaar. Dat was de proef.

Anno 2018 moet alles complexer. Het met zijn allen springen is geen opdracht meer, maar de premisse. Want tijdens het springen moeten de kandidaten nog twee raadsels oplossen, drie foto’s herkennen, een citaat aan de juiste medespeler linken, een klapversje in het Zwahili vanbuiten leren én een potje blad-steen-schaar spelen.

Wie dat laatste wint, mag de dag erop een extra spel spelen, om zo kans te maken op enkele pasvragen bij de volgende eliminatieronde. Daarvoor moet hij of zij een uur geblinddoekt door een doolhof vol struisvogels lopen, op zoek naar tien gouden eieren. Maar elke vijf minuten mag een medekandidaat de achtervolging inzetten, en daarbij mogen ze kiezen voor een hulpmiddel: een segway, plooifiets of huifkar. Wie voor de huifkar kiest, kan hooguit tien minuten meespelen, tot alle haver op is. O ja. En als het binnen het uur begint te regenen, stopt de proef onmiddellijk en worden er geen pasvragen verdiend.

Vandaag wordt er aan de koffieautomaat niet meer gesproken over de spectaculaire proeven van De mol. Logisch, geen mens die ze een halve dag later nog kan navertellen. Iets wat zelfs voormalig De mol-regisseur Erik Van Looy weinig subtiel duidelijk maakte voor de start van aflevering twee, in een teaser van Café De mol. “Ik hoop dat ik straks de opdrachten begrijp.” En ik begrijp Erik.

In het eerste seizoen van 'De mol' op Eén durfde Guy niet van een brug te springen. En dat feit op zich was voldoende stof voor de gesprekken aan de koffieautomaat.Beeld VRT

Nodeloos ingewikkeld

Dat televisie in twintig jaar tijd is geëvolueerd, is maar normaal. Zo is het vandaag onbegonnen werk om nog échte tips naar de identiteit van de mol in het programma te verwerken. Binnen de minuut heeft wel een van de miljoen kijkers de hint begrepen, smijt die dat op internet en lees ik het in mijn Twitter-feed. Gedaan met de pret.

Meezoeken kan niet langer, de enige verdachtmakingen gebeuren in de montagekamer. Dit jaar is er zelfs een duidingsprogramma nodig om de publieke vermoedens nog meer te sturen. Zo schuiven de makers elke week iemand anders naar voren, zodat we over zes weken nog altijd van onze luie stoel zullen vallen. 

Maar als kijker wil ik kunnen meeleven, en dat wordt moeilijk wanneer de kandidaten nog amper gewoon mogen praten op het televisiescherm. Dat zou te veel weggeven. Bovendien is die zendtijd ook nodig voor iets anders. Telkens wanneer je denkt: 'Gilles heeft de proef van vandaag nu wel uitgelegd', volgt er weer een nieuwe regel. En weer een regel. Als een door veel te enthousiaste scoutsleiders in elkaar gestoken dropping, of aflevering van De kinderpuzzel: nodeloos ingewikkeld.

Enfin. Waarschijnlijk ligt het aan mij. Op zondagavond durft de vermoeidheid al eens toeslaan. En dat maakt dat mijn aandacht soms verzwakt, zeker in een zit van één uur twintig. Dus volgende week dan maar geen De mol. Het is gewoon té vermoeiend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234