Zondag 05/04/2020

RecensieDamien Jurado

Damien Jurado in De Roma: nog steeds geen vrolijke gabber ★★★★☆

Beeld Alex Vanhee

Door een ongelijke strijd tegen griep moest Damien Jurado zo’n anderhalf jaar geleden op dezelfde plek snel capituleren. Maar ‘revanche’ staat niet in zijn tekstboekje, en dus wil de zanger-liedschrijver het donderdagavond gewoon goedmaken. En dat blijkt precies de goede tactiek.

“Je weet niet hoe mensen op je gaan reageren. Het zou te cool zijn om te zeggen dat ik daar niets om geef. Het kan me wel degelijk veel schelen wat mensen van mij vinden”, zei Damien Jurado ooit. Voor de man ook maar één noot speelt, excuseert hij zich uitgebreid voor dat te vroege afdruipen. En toont hij zich dankbaar voor de liefde van de toeschouwers die hij nadien voelde: deze keer gaat hij voet bij stuk houden, en spélen!

En dat doet hij op de planken in zijn uppie, want trouwe gitarist Josh Gordon is weg. In gedachten moet de songsmid zich ook wat alleen voelen: Richard Swift, zijn vaste producer van alle platen van Saint Bartlett tot en met Visions Of Us On The Land, is sinds twee jaar eveneens weg. Voor eeuwig. En Swift was dan ook nog Jurado’s beste vriend! De regels ‘They missed when you died / So they’re hitting rewind’ uit ‘The Last Great Washington State’ gaan over hém, en ik verwacht dat de eenzame troubadour het optreden daarmee zal openen.

Beeld Alex Vanhee

Mis dus, want het is ‘I Am Still Here’ dat het concert in gang zet. Het oudje klinkt ingetogen en folky. Trots en eigenzinnig is het ook: in zijn hart is Jurado nog altijd een Minor Threat-loving punk die, als het erop aankomt, brengt waar hij op het moment zelf zin in heeft. Niet op een setlist, maar dus wel in de zaal: ‘Lincoln’ vanop de recente verzameling vroegere songs ‘In The Shape Of A Storm’. De zanger-gitarist fingerpickt zich er door, en zijn stem kleurt de oude biosoopzaal sepia.

‘Newspaper Gown’, de titeltrack uit het recente The Horizon Just Laughed en een hoop andere liederen springen op dezelfde kar. Het nieuwe ‘Allocate’ baadt ook in een seventies-sfeer, maar neigt naar soul en heeft die geweldige, dromerige fade-out. Niet voor niets één van de publiekslievelingen!

Jurado zit er, met een gitaar en wat beelden van zijn brute zwart-witschilderijen, maar wat bij. En toch switcht zijn muziek met die sobere aanpak en beperkte middelen vlotjes tussen mijmerend en herfstig, en zomers en luchtig(er).

Maar: ’I could use another hand to help pull me through/Someday these hospital stays/ get the best of me/Trying to fix my mind/ Still trying to fix my mind/ Trying to work it out/ I’m still trying to fix my mind’, hoor ik toch nog in veteraan ‘Cloudy Shoes’. De singer-songwriter mag het druilerige Seattle dan wel verruild hebben voor ‘sunshine state’ Californië en depressies achter zich laten: een echt vrolijke gabber is het nog altijd niet.

Hij kan de boel wel relativeren, want als tijdens een erg verstild moment de gsm van één van de luisteraars rinkelt, wil hij die oproep wel beantwoorden. En de bemutste, bebrilde en in een soort werkmansoverall gestoken minstreel vindt zichzelf ook maar een weirdo die achteraf wat graag selfies met de fans maakt.

Maar spelen, dáár draait het vanavond natuurlijk in de eerste plaats om. En goh, wat kan die man dat goed: voor het melancholische ‘Beacon Hill’ vanop, de ondertussen tien jaar oude lp, ‘Saint Bartlett’ is geen énkel ijskonijn veilig.

Oók Marjolein uit Blind Getrouwd niet! De andere toeschouwer-favoriet heet trouwens ‘Sheets’, en die dreigt én droomt. Had ik het eerder over mijmeren en luchtig? Om even Sam Cooke erbij te halen: ‘Rachel & Cali’ swingt ‘like a bowl of soup’. Voorzichtigjes weliswaar, maar toch!

Beeld Alex Vanhee

Tijdens afsluiter ‘Til Light Pushes Into the Darkness’ geeft Jurado toe dat hij ook wel weet dat het tijd is om te vertrekken, maar dat hij daar noch de schoenen, noch de moed voor heeft. Maar het vraagt véél durf om je, alleen in dat gele spotlicht, zo breekbaar te tonen. Zachtjes laat hij, het ritme stampend met die ene zool, het nummer uiteindelijk uitdoven. En weg is ook hij. Hopelijk wel niet voor lang.