Vrijdag 06/12/2019

Dag van de dans

Dag van de Dans: dansen tot het gaatje

Voor het eerst pakt Voetvolk uit met erg sensueel dansmateriaal. Beeld RV - Lisbeth Gruwez

Het is vandaag Dag van de Dans. Zowat overal in Vlaanderen en Brussel voorstellingen, try-outs, dansfilms en workshops meepikken. Lisbeth Gruwez en Maarten Van Cauwenberghe van dansgezelschap Voetvolk gidsen ons door het rijkgevulde programma. Zelf nemen ze deel met een open repetitie van hun nieuwste creatie The Sea Within.

'The Sea Within' van Voetvolk: “Boeiend voor het publiek om te zien hoe een scène groeit” 

Lisbeth Gruwez: “Met We’re pretty fuckin’ far from okay hebben we ook een open rehearsal gedaan. We toonden een fragment, ik gaf verbeteringen aan de dansers en we praatten met het publiek. Voor hen is het interessant om te zien hoe een scène groeit. Dag van de Dans vindt plaats twee weken voor onze première, wanneer we in residentie zijn in de KVS, dus misschien zal het eerder een doorloop zijn dan een repetitie. We zitten nu nog volop in het creatieproces, maar ik kan al zeggen dat The Sea Within gaat over hoe een individu zich verhoudt tot het collectief.

"Het ‘tribale’ individu is voor mij iemand die vrij is op zichzelf maar toch ergens bij wil horen. We werken dus ook rond rituelen die ons verbinden en samenbrengen. Momenteel maken we een lamento (klaagmuziek) dat door de tien vrouwelijke dansers zal worden geïnterpreteerd. De hoofdvraag van The Sea Within is hoe we verbindingen kunnen herstellen. Het zal een aaneenschakeling van landschappen worden, waarin dingen afbrokkelen en weer samenkomen. Alles gaat heel geleidelijk, zoals een plantje dat groeit of watermoleculen die aan elkaar klitten en een zee vormen. Ik haal inspiratie uit de ritmes van de natuur: eb en vloed, de seizoenen en de maancyclus.” 

Maarten Van Cauwenberghe: “Dat organische keert in alles terug. Het decor zal minder strak zijn. Ook muzikaal zal het anders klinken, want we zijn met drie muzikanten en we werken meer met frequenties dan met instrumenten. Deze creatie is op zoveel manieren anders dat het erg spannend is voor ons. In de studio gaat het er ook gevoelig en precies aan toe. Soms zie ik de tranen rollen bij dansers, omdat bepaalde scènes zo louterend zijn.”

Lisbeth Gruwez en Maarten Van Cauwenberghe van Voetvolk. Beeld RV - Thibault Montamat & Didier Olivré

Gruwez: “De voorstelling gaat over het vormen van een nieuwe gemeenschap. Het dansmateriaal is erg sensueel, dat is een kant die ik nooit eerder toeliet in mijn werk maar waar ik zoveel zin in had na Penelope (Gruwez tolt twintig minuten rond haar as in deze epiloog van Odysseus). Dat draaien had voor mij zo’n meditatieve kracht, ik had dat nog nooit gevoeld: dat je kan stilstaan en je tegelijk verbonden voelt met alles om je heen. Je ziet alles draaien en dat wordt één. Ik vroeg me af hoe ik dat gevoel zou kunnen overbrengen op een groep, hoe ik zou kunnen bekomen dat die aparte partikeltjes toch verbonden raken. De tien dansers hebben verschillende karakters en achtergronden, dus het is een uitdaging om uniciteit te vinden in de choreografie, zonder hun persoonlijkheid te verloochenen.”

Op 28/4 in KVS, Brussel. dagvandedans.be

Open Stage in STUK: “Het STUK is dé plek voor dans”

Van Cauwenberghe: “De open stage is een beetje zoals een vrij podium. Jonge dansers en choreografen, zowel uit het circuit van amateurs als professionelen, mogen hun ding komen doen. Er is een oproep en STUK selecteert dan de strafste kandidaten, uit Leuven maar ook daarbuiten. Hier leer je de generatie van morgen kennen, het is een staalkaart van wat er broeit in de danswereld. Vorig jaar zagen Lisbeth en ik de solo van Natalia Pieczuro, die nu meedanst in The Sea Within. Het STUK in Leuven is dé plek voor dans in Vlaanderen. Op zo’n open stage zie je heel diverse dingen: hiphop, tapdans, circus, solo’s, groepschoreografieën: het kan allemaal. Er komt een breed publiek naartoe en dat is echt fijn om te zien. Dat is ook de bedoeling van Dag van de Dans: mensen prikkelen en tonen dat dans heel breed is en toegankelijk voor iedereen. De toeschouwers mogen ook naar believen binnen en buiten lopen. Er hangt een hippe, losse, urban sfeer. Echt zoals een happening.”

De dansers van morgen leer je in het STUK kennen. Beeld RV - Joeri Thiry

Op 28/4 in STUK, Leuven. dagvandedans.be

'Radical Light' van Salva Sanchis: “Spontane pasjes gemixt met doordachte bewegingen" 

Gruwez: “Onlangs zijn we in Parijs nog eens naar A Love Supreme gaan kijken, een kwartet dat Salva Sanchis en Anne Teresa De Keersmaeker meer dan tien jaar geleden creëerden op muziek van John Coltrane. Oorspronkelijk danste Sanchis zelf mee, nu heeft het stuk een nieuwe cast, maar het blijft zeker overeind. Zijn laatste creatie, Radical Light, zagen we vorig jaar op Het Theaterfestival en we vonden het allebei fantastisch. Sanchis begeeft zich op de grens tussen ‘ervaringsgerichte’ en ‘formele’ dans. Hij mixt pasjes die we spontaan zetten op een feestje of thuis met bewegingen die gecomponeerd en doordacht zijn.” 

RV - Bart Grietens. Radical Light. Beeld RV - Bart Grietens

Van Cauwenberghe: “Het is een heel uitgepuurde en meeslepende voorstelling. Wat ik als geluidskunstenaar uiteraard ook belangrijk vind is dat het stuk een heel mooie sound design heeft. Senjan Jansen en Joris Vermeiren hebben als het ware een technotapijtje geweven, heel verfijnd. Ook het decor is heel minimalistisch. Kortom, een boeiende voorstelling. Een extra reden om te gaan kijken is dat Salva zelf meedanst: het zou wel eens de laatste keer kunnen zijn dat je hem aan het werk kan zien. Sanchis kondigde aan te stoppen met dans. Na twintig jaar in Brussel keerde hij onlangs terug naar Barcelona, waar hij nu psychologie studeert. Radical Light is trouwens te zien in cc Evergem. We vinden het heel belangrijk om naast de grote huizen zoals Kaaitheater of Vooruit ook die kleinere cc’s aan te doen. Het is voor culturele centra moeilijk om dans te programmeren, maar we hopen echt dat ze dat blijven doen.”

Op 28/4 in Evergem. dagvandedans.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234