Maandag 20/09/2021

7 tips#TAZ2021

Daar is Theater Aan Zee terug: 7 tips voor het kunstenfestival in Oostende

‘Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich’ betekende destijds de doorbraak voor Anne Teresa De Keersmaeker. Nu geeft ze de fakkel door aan een nieuwe danseres. Beeld Anne Van Aerschot
‘Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich’ betekende destijds de doorbraak voor Anne Teresa De Keersmaeker. Nu geeft ze de fakkel door aan een nieuwe danseres.Beeld Anne Van Aerschot

Oef, TAZ is terug. En het festival in Oostende duurt iets langer dan normaal, om de locaties met beperkte publiekcapaciteit maximaal te bespelen. Curator en VUB-rector Caroline Pauwels treedt met een jaartje vertraging eindelijk aan bij Theater Aan Zee. Zeven tips.

Enkele foto's uit de repetitie van 'De blijde intrede van de reus in de mens'. Beeld rv
Enkele foto's uit de repetitie van 'De blijde intrede van de reus in de mens'.Beeld rv

De blijde intrede van de reus in de mens

Elke wedergeboorte begint met een ritueel. Met De blijde intrede van de reus in de mens geven regisseur Stefan Perceval en zijn kompanen de officiële aftrap van TAZ 2021. In samenwerking met een aantal sociaal-artistieke organisaties verrijst zowel in Oostende als in Brussel een reus. Het koppel staat symbool voor ‘de reus in de mens’ en eert de veerkracht van de vele mensen die zich het afgelopen jaar met bovenmenselijke inspanning door het leven moesten slaan. Op zondag 25/7 stapt de Brusselse reus in het Leopoldspark in het huwelijksbootje met zijn Oostendse eega, onder welwillend oog van VUB-rector Caroline Pauwels. De theatervoorstelling De reus in de mens (28/7) vertelt twee dagen later het verhaal van de bouw van de reuzen.

‘Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich’: niet te missen. Beeld Herman Sorgeloos
‘Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich’: niet te missen.Beeld Herman Sorgeloos

Violin Phase
Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich (1982) was de doorbraakproductie van het toen piepjonge dansgezelschap Rosas, met een al even prille Anne Teresa De Keersmaeker als een van de danseressen. Beroemd is het derde deel, waarin De Keersmaeker met minimalistische en repetitieve draaibewegingen een perfecte rozet vormt, aangedreven door de hypnotiserende klankverschuivingen van Reichs compositie. De Keersmaeker danste dit bezwerende dansstuk in het verleden steeds zelf, maar geeft het nu voor de eerste keer door aan een nieuwe danseres. De locatie op het Westerstaketsel kon niet geschikter zijn voor dit kleinood – wie zich door de zee, de wind en de ultieme schoonheid van een dansend lichaam wil laten vervoeren, mag dit niet missen. (28/7-1/8)

Camping Sunset trekt voor de tweede keer ten oorlog. Beeld Bjorn Florea
Camping Sunset trekt voor de tweede keer ten oorlog.Beeld Bjorn Florea

Ten Oorlog II

Een jonge bende maakt sinds een drietal jaar het theaterbestel onveilig: alles beslissen ze in volle gemeenschap en ze gooien zich vol overgave op wat anderen ‘repertoire’ noemen – een term waar zij lak aan hebben. Ze heten Camping Sunset en eigenden zich voor de zomer al een eerste deel toe van een van de meest iconische theaterteksten uit de Lage Landen: Ten oorlog, de bewerking van Shakespeares koningsdrama’s door Tom Lanoye. Wie in Gent het eerste deel zag, begrijpt dat Shakespeare en Lanoye goedkeurend zouden knikken om hun vuile, eigenzinnige en oerkomische tekstinterpretatie. In deel twee verrijzen uit Lanoyes verzen Hendrik de Vijfden en Margaretha di Napoli. Voorkennis niet vereist, enkel ferme goesting in dit ongetemde spelerstheater. (26/7-7/8)

Lijfstroom XL

Wie zich de hoogdagen van het ter ziele gegane Café Terminus aan het Oostendse station nog herinnert, weet dat Theater Aan Zee niet alleen een theaterfestival is, maar ook een verdomd goed muziekfeestje. Vandaag nemen de jonge gasten van Club Jaecques (Daan Borloo en Sam Ecker) de partydraad op: ze toveren vijf avonden lang de NMBS-loods om tot een zweterige muziekclub waar ze in ware Jools Holland-stijl een aantal jonge bands ontvangen. Het palet is geschakeerd: ze beloven straatwaardige hiphop naast knetterende elektronica, loden gitaren naast zalvende folk. Elke avond ontvangt Club Jaecques vier gasten. (31/7-4/8)

In 'Undine' komt een aan plastic verslaafde zeemeermin terecht in de stad. Beeld Stichting Wildermoed
In 'Undine' komt een aan plastic verslaafde zeemeermin terecht in de stad.Beeld Stichting Wildermoed

Undine

Een aan plastic verslaafde zeemeermin komt terecht in de stad, op zoek naar haar dagelijkse shot. Dit enigszins bevreemdende gegeven is het uitgangspunt van Undine, een animatie-opera in drie aktes van de jonge stichting Wildermoed. De donkere, grimmige animaties van de Ierse animatiestudio Paper Panther Productions krijgen een minstens even ontregelende soundtrack die drijft op pop, elektronica en hedendaags klassiek. Stefanie Janssen, naast componist ook artistiek leider van Wildermoed, ziet in de mythische figuur van de zeemeermin een metafoor voor het verlangen om los te breken uit vastgeroeste patronen, en de verbeelding vrij spel te geven. (24-26/7)

Mindblowers

Traditiegetrouw maakt Theater Aan Zee graag ruimte voor reflectie, en sinds jaar en dag is de KVS daarbij een trouwe partner. Voor de reeks Mindblowers ging het Brusselse stadstheater een liaison aan met de VUB – omdat kunstenaars en wetenschappers gerust naast elkaar kunnen staan als het gaat over het verbeelden van een betere toekomst. In Oostende brengt de gespreksreeks kunstenaars en academici samen in het spreekwoordelijke halfrond: het amfitheater van CC de Grote Post. Laat de hersenen maar knetteren, want onder meer actrice Aminata Demba, slam poet Lisette Ma Neza, filosoof-wiskundige Jean-Paul Van Bendegem en kunstenaar Honoré d’O zorgen voor food for thought.

Eric Longequel tekent wondermooie tafereeltjes in zijn bassin. Beeld Neta Oren
Eric Longequel tekent wondermooie tafereeltjes in zijn bassin.Beeld Neta Oren

L’Aquarium (des fauves)

De uitsmijter – al doet die benaming het meesterschap van de makers oneer – is gereserveerd voor L’Aquarium (des fauves) van Eric Longequel en Johan Swartvagher. Mijn vijfjarige zoon zag ‘de vissenman’ en raakte danig onder de indruk van de capriolen die topacrobaat Eric Longequel (Cie Ea Eo) ten beste geeft in een duiktank van twee meter op twee. Spectaculair is het niet, het neigt eerder naar onderwaterpoëzie: met een paar ballonnen, een schaartje, een zwart lint en de wonderlijke bellen die uit zijn mond ontsnappen tekent Longequel wondermooie tafereeltjes in zijn bassin. “Hoe hij toch zo lang zijn adem kan inhouden?” “Dat zijn artiesten, mijn jongen.” (28/7 – 7/8)

Theateraanzee.be, 23/7-8/8

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234