Zondag 17/11/2019

Muziek

Daar is de cassette weer: ‘Alles wat retro is, heeft vandaag een hip karakter’

‘Don’t Smile at Me’ van Billie Eilish Beeld RV

De cassette is terug. De nieuwste van Madonna, maar ook Taylor Swift en een piepjonge Billie Eilish: allemaal zijn ze vandaag ook verkrijgbaar op cassette. ‘Alles wat retro is, heeft vandaag een hip karakter’, zeggen experts.

Schitterend is de kwaliteit van gitaren en beats door zo’n cassettedeck niet en handig is het ook al niet echt. Het vierde nummer op een album? Dat is doorspoelen op goed geluk of geduld hebben. En o wee als het lint eens vast komt te zitten. Maar het is dus terug, het cassetje. Madame X, de nieuwste van Madonna? Het album ligt voor 13 euro op cassette bij Mediamarkt. De piepjonge schare fans van Taylor Swift kunnen al haar laatste albums op cassettebandje kopen en het laatste album van Billie Eilish – niet eens geboren toen de cd in de jaren 90 de cassette verdreef – is zelfs al uitverkocht. 

Belgische cijfers zijn er niet, maar in de Verenigde Staten steeg de verkoop van muziekcassettes met 23 procent vorig jaar. In Groot-Brittannië was dat zelfs met 125 procent. De heropleving begon twee jaar geleden al, maar het succes is tegenwoordig zo groot, dat er een tekort is aan grondstoffen om cassettes te produceren. Door een gebrek aan gamma ijzeroxide, dat wordt gebruikt om de magnetische opnametape te maken, loopt de productie vertraging op. Dat laat National Audio Company weten, de grootste producent van cassettes in de VS. 

Nostalgie

Ook al dateert de laatste cassette van Clouseau al van 1990 en zijn ze zelf ook niet meteen van plan om hun nieuwe plaat erop uit te brengen, als producer schrikt Kris Wauters niet van de heropleving. “In het kielzog van de vinylplaat is dat geen verrassing”, zegt hij. “Retro is in. Ik denk dat er eenzelfde soort nostalgie aan vasthangt, ook al krijgt een nummer op cassette altijd een laagje ruis. Het is leuk, het is klein, overzichtelijk. In tegenstelling tot een mp3-file kan je een cassetje vastpakken, volgens mij vinden jonge mensen dat leuk. En zeker als Billie Eilish dat uitbrengt, is het ineens weer heel cool en hip.”

Kobe Lijnen (27) en Fenne Kuppens (26) van postpunkband Whispering Sons stampten tweeënhalf jaar geleden Sentimental uit de grond, een label dat zich zelfs vrijwel uitsluitend richt op cassette-releases. “Het is voor beginnende bands, en ook voor ons als startend label, stukken goedkoper om op cassette uit te brengen”, vertelt Kobe. “Vinyl is duur. Oké, mp3 niet, maar de charme van het tastbare doet het ’m wel nog steeds. Mensen kopen toch ook nog steeds boeken in plaats van die op hun smartphone te lezen? Al denk ik wel dat de cassette weggelegd blijft voor de ‘avontuurlijke’ muziekliefhebber en voor bands die geen eenheidsworst willen aanbieden. Het is trouwens de drager bij uitstek om een album volledig te beluisteren. Dat door- en terugspoelen hoeft geen nadeel te zijn, toch?”

‘Reputation’ van Taylor Swift. Beeld RV

Een Belgische uitvinding

De heropleving mag dan wel het grootste zijn in Groot-Brittannië, de cassette is wel een Belgische uitvinding. Het compacte bandje werd in 1963 door Gilbert Mestdagh ontwikkeld bij Philips in Hasselt.

Het cassettesysteem bestond al iets eerder, maar de bandjes waren te groot en dus niet geschikt voor compacte spelers. Om de cassette handig te maken, ontwikkelden Gilbert Mestdagh en zijn team bij Philips in Hasselt een kleinere versie die in samenwerking met Japanse elektronicafabrikanten werd gestandaardiseerd. Oorspronkelijk diende de cassette om je eigen stem op te nemen, maar voortaan was het mogelijk om de muziekcassette ook af te spelen op een recorder, deck of walkman en haar overal mee naartoe te nemen. De cassette zoals ze vandaag weer opflakkert, werd op 30 augustus 1963 voorgesteld in Berlijn.

Mensen gingen nummers inzingen op lege bandjes en hielden hun cassetterecorder voor de radio om de nieuwste hits op te nemen. De eerste vorm van illegaal kopiëren was toen al geboren. In de jaren 90 werd de cassette verdreven door de cd. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234