Vrijdag 16/04/2021

InterviewKortfilmfestival

‘D’Ardennen’-regisseur Robin Pront geeft masterclass tijdens Kortfilmfestival: ‘Je moet vooral je eigen stem vinden’

null Beeld ID/Sandra Van Watermeulen
Beeld ID/Sandra Van Watermeulen

Twaalf jaar geleden liet regisseur Robin Pront op het Kortfilmfestival van Leuven voor het eerst van zich horen met Plan B. Vandaag zetelt hij er in de jury en geeft hij er een digitale masterclass over kortfilms. ‘Aan talent is er in België zeker geen gebrek.’

Waar D’Ardennen-regisseur Robin Pront zich bevond toen hij te horen kreeg dat hij op het Kortfilmfestival van Leuven misschien wel in de prijzen zou vallen? In, jawel, de Ardennen. “Ik was daar met vrienden op weekend”, herinnert Pront zich, “toen ik telefoon kreeg. Ik kon maar beter zo snel mogelijk de trein naar Leuven nemen. Ik wist dus wel dat ik íets ging winnen.” Het bleek nog meer te zijn dan dat: zijn eerste kortfilm, Plan B, won zowel de pers- als de publieksprijs in Leuven. “Dat is toch een beetje de bevestiging dat je geen complete amateur bent, dat er misschien wel toekomst zit in die droom die je hebt.”

Veel inmiddels beroemde regisseurs, zoals Fien Troch, Lukas Dhont, Adil El Arbi en Billal Fallah, lieten voor het eerst van zich horen op het Kortfilmfestival van Leuven. Hoe belangrijk is dat festival als springplank naar een carrière?

“Dat hangt ervan af. Hoe moet ik dat uitleggen? Het helpt wel als je een prijs wint, in ieder geval. En twee prijzen winnen, dat was helemaal zot. Ik wilde eigenlijk daarna al een langspeelfilm maken, maar ik zat nog maar in mijn derde jaar aan Sint-Lukas. Ik moest mijn laatste jaar en mijn afstudeerkortfilm nog maken. Ik was die gast die dankzij dat prijzengeld 15.000 euro kon investeren in zijn eindwerk. Dat was een beetje raar.”

Wat is het belangrijkste dat je leert bij het maken van een kortfilm?

“Bij een kortfilm, en dat zie ik ook nu ik in de jury zit, is het echt wel de kunst om iets interessants te vertellen binnen die limiet van 20 minuten. Mijn kortfilms waren eigenlijk al redelijk uitgebreide verhalen, die ik binnen die tijdsduur moest rammen. (lacht) Het concept van een kortfilm dicteert zo ook een beetje je stijl: Plan B en Injury Time waren redelijk nerveus, terwijl D’Ardennen wat meer beheerst, wat trager was. Dat was wel een voordeel. Al denk ik nu soms: ik heb nog wel eens goesting om een film te maken die voortdurend van hot naar her gaat.”

Is een kortfilm moeilijker om te maken dan een langspeler?

“Goh, moeilijker... Het is anders. Het is in ieder geval moeilijk om een kortfilm te maken die erbovenuit steekt, omdat er zo veel kortfilms zijn. Het belangrijkste is dat je je eigen stem vindt. Dat is de zoektocht die je onderneemt als je op de filmschool zit: wat wil je vertellen, welke verhalen wil je aan je publiek tonen?

“Dat zie ik ook nu ik in de jury zit: aan talent is er zeker geen gebrek. Maar veel regisseurs zoeken nog naar hun eigen stem, net zoals ik toen. Ze zitten vaak nog in een groeiproces, en dat is interessant om te zien. Al is het nu wel iets toegankelijker om een kortfilm te maken: er zijn heel goede camera’s die goedkoper zijn dan twaalf jaar geleden, dus het ziet er allemaal heel goed uit.”

Zowel jouw masterclass als het filmfestival zelf zijn online. Missen jonge filmmakers zo geen kans om te netwerken?

“Ik ben zelf nooit de man van het netwerken geweest. Ik meng mij niet zo graag in de situaties, en ik denk dat er zo nog veel anderen zijn. Maar wat ik vooral jammer vind voor de regisseurs van deze editie, want dat herinner ik me nog goed uit mijn eigen tijd, is het gevoel om als 20-jarige je film op een groot scherm te kunnen tonen, voor een zaal van mensen die naar jouw werk kijken. Dat valt weg als je publiek moet inloggen en je film vervolgens in een anonieme huiskamer wordt getoond. Als filmmaker mag je nooit vergeten waarom je films maakt, en voor mij is dat de rush om een publiek in een cinemazaal te boeien. Dus ik hoop echt dat de cinema’s heel dit Covid-gedoe overleven.”

Robin Pront geeft op 12 december een masterclass op het Kortfilmfestival. Meer info: kortfilmfestival.be
Op demorgen.be/ikl kan u naar vijf kortfilms kijken die vorig jaar op het Kortfilmfestival te zien waren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234