Dinsdag 07/07/2020

Games

'Cuphead': nieuwe game met antieke animatietechnieken

In 'Cuphead' zijn alle graphics met de hand bewerkte waterverfschilderijen. Beeld rv

De aandoenlijk klassieke 2D-videogame Cuphead drijft op gameplayprincipes uit de eighties, maar voor de visuele stijl van hun spelletje gingen de Canadese makers nog wat dieper terug in de tijd: de jaren 30. 

Zet de nieuwe videogame Cuphead naast klassieke animatiefilmpjes uit de jaren 30, zoals de eerste exploten van Popeye en Betty Boop, en het lijkt alsof deze game recht uit hetzelfde tijdperk komt. Het speelelement is dan weer vooral afgeleid van tweedimensionale console- en lunaparkgames uit halfweg de jaren 80. Maar de Canadese studio MDHR deed er alles aan om de game visueel te doen lijken op een klassieke cartoon die destijds in Amerikaanse bioscopen werden gedraaid voor de main feature.

Screenshot uit 'Cuphead'Beeld Studio MDHR

Het twintigkoppige ontwikkelingsteam bestond, naast de gewoonlijke designers, programmeurs en digitale artiesten, dan ook uit schilders, een handletteringartiest en een inking-specialist. Alle graphics - van de decors tot de personages - zijn met de hand bewerkte waterverfschilderijen, die werden ingescand om tot slot digitaal interactief te worden gemaakt. "We brengen elementen uit een uitstervende kunstvorm naar een nieuw medium", zegt Marija Moldenhauer, de inkter van de game.

Thirties-animaties

Een visuele stijl pikken van een andere kunstvorm, liefst uit het verleden: het is een rage die al enkele jaren woedt in videogames. Zeker in het indie-circuit. Denk ook aan Back to Bed, een twee jaar oude game wiens graphics op een Salvador Dali-schilderij lijken. Of aan Child of Light uit 2014, dat tekenstijlen uit 19de-eeuwse boekillustraties kopieerde. Maar de makers van Cuphead gingen nog wat verder door ook animatietechnieken uit het gesimuleerde tijdperk te gebruiken - technieken die al een jaar of zeventig niet eens meer worden gehanteerd door animators.

"We maakten ons opnieuw een techniek eigen die men vroeger boiling noemde: bepaalde objecten worden met meerdere van elkaar afwijkende omlijningen gemaakt, zodat het lijkt alsof ze lichtjes uitzetten en weer intrekken", zegt Moldenhauer. "Een andere oude techniek was rubber hosing: de ledematen van de personages lijken buigzaam. Ook hanteren we een snelheid van 24 beelden per seconde, net als die oude filmpjes, terwijl videogames vandaag een beeldsnelheid van 30 tot 60 frames per seconde hebben."

Screenshot uit 'Cuphead'Beeld Studio MDHR

Eighties-gameplay

Maar een ander element haalt Cuphead uit een veel jonger tijdperk: de gruwelijk hoge moeilijkheidsgraad van zijn gameplay, die uit videogames van de jaren 80 komt. De combinatie van die twee stijlen, oude cartoons en retrogames, bracht de aanvankelijk bescheiden productie op de radar van Microsoft, dat er dit najaar een van de opstekers voor zijn Xbox One van maakte. "Aanvankelijk waren we van plan om er acht tot tien grote 'boss'-vijanden in te steken, maar dankzij hun financiële ondersteuning hebben we dat kunnen optrekken naar negenentwintig", aldus Moldenhauer. "Microsoft heeft ons de middelen gegeven om er een veel ambitieuzere game van te maken dan wat we voor ogen hadden."

Screenshot uit 'Cuphead'Beeld Studio MDHR

Nu uit voor Xbox One en Windows-pc.

Screenshot uit 'Cuphead'Beeld Studio MDHR
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234