Maandag 19/08/2019

Muziekrecensie

'Cult of Yes': Zeg maar ja tegen Pascal Deweze

Zelf noemt hij Cult of Yes zijn meest optimistische plaat in tijden, en de krachtdadige ‘yes’-kreten vliegen je inderdaad om de oren. Maar door de dwarse ritmes en grillige songstructuren krijgt het positivisme van Pascal Deweze toch ook weer een unheimlich kantje.

Pascal Deweze. Beeld Wouter Van Vooren

Genoeg gezeurd, tijd voor positieve vibes. Dat is, kort gezegd, het uitgangspunt van Pascal Dewezes eerste soloplaat. Je ziet het aan de felle kleuren op de hoes, je leest het in de titel en je hoort het natuurlijk in de muziek. ‘I Only Have a Yes for You’ swingt bijvoorbeeld op een Noord-Afrikaans ritme, glundert door gloedvol samenzingende vrouwenstemmen – denk gerust aan Bitte Orca van Dirty Projectors – en bouwt op naar een harmonieus gospelhoogtepunt. Yep, Pascal Deweze is een heuse Yeasayer geworden – de eclectische geest van die band waart hier overigens wel vaker rond.

Atypische ritmes

Toch begint Cult of Yes eerder hoofdschuddend met het instrumentale ‘EP10’, elektronica die je achterdochtig over je schouder doet kijken – dit moet de inspiratie van Autechre zijn waar Deweze eerder over sprak. Zo letterlijk hoor je die invloed niet meer terug op deze plaat, maar hij schemert wel door in de atypische ritmes en de afwijkende songopbouw.

Deweze schiet in één nummer vaak diverse kanten op, met ‘Paris’ als beste voorbeeld: kraut, soul, elektronica én chanson dwarrelen hier door elkaar. Het resultaat doet een beetje denken aan de arty indiepop van Efterklang. De frisse sixtiesdeuntjes van Broken Glass Heroes, Dewezes band met Tim Vanhamel, zijn in ieder geval ver weg.

Analoge synths

Cult of Yes knoopt dan ook veel meer aan bij Drunkaleidoscope, de vijf jaar oude afscheidsplaat van Dewezes groep Sukilove. Nog meer dan toen laat Deweze de klassieke rockstructuren en -instrumenten voor wat ze zijn, ten voordele van (niet-westerse) grooves en analoge synths. En een enkele keer jazz, zoals in ‘Don’t Look Over Your Shoulder’, dat met zijn jazzy saxofoon en “heaven is here” -tekst lijkt aan te leunen bij David Bowies Blackstar-plaat.

De hoes van 'Cult of Yes' Beeld Pascal Deweze

Ook die andere beroemde dode van vorig jaar werpt zijn Purperen gloed af op Cult of Yes. ‘Strange Behaviour’ en ‘Think of Me’ stoeien allebei met trage, hoekige funkritmes, hoge stemmetjes en repetitieve, gesamplede motiefjes. Maar haast je niet om die jarretellen aan te gespen, Deweze blijft lang genoeg hangen in het voorspel – iets te lang zelfs. Vreemd is dat: waar je bij de eerder vermelde songs juist verlangt naar wat meer rechtlijnigheid, pompen die twee Princelijke tracks dan weer net iets te veel door op dezelfde beat.

Stapelkunstenaar

Heeft géén last van dat soort bezwaren: ‘Summer Bones’, waarin Deweze zich kroont tot de beste stapelkunstenaar van de Belpop. Laagje voor laagje bouwt hij met warmbloedig brommende analoge synths de spanning op tot broeierige hoogten, om ze nooit echt te laten exploderen.

‘Beautiful Penelope’ is daarvan nog de overtreffende trap. In deze langzaam openbloeiende, futuristische bluessong hoor je bovendien wat voor een uitstekende, wendbare zanger Pascal Deweze is. Hij straalt liefde en levensvreugde uit zoals zijn idool Claude François, met wiens oeuvre hij een tijdlang toerde. Maar tegelijk klinkt hij ongenaakbaar en zelfs lichtjes sinister zoals ook David Sylvian dat kan. Ja zeggen tegen Pascal Deweze doe je dus op eigen risico.

Cult of Yes is uit bij Starman Records. Albumvoorstelling op 11/05 in De Roma, Antwerpen.

Lees hier alles over de puike hoes van het album.

'Cult of Yes' is uit bij Starman Records. Albumvoorstelling op 11/05 in De Roma, Antwerpen.