Zondag 20/06/2021

FilmrecensieCruella

‘Cruella’: zwierige 101 Dalmatiërs-prequel blaft, maar bijt niet ★★★☆☆

null Beeld Disney
Beeld Disney

Met ‘Cruella’ schenkt Disney een van zijn bekendste tekenfilmschurken een origin story. Maar gelooft iemand dat de sympathieke antiheldin uit deze swingende spin-off ooit een troep dalmatiërs zou villen?

Veel betrouwbaarder dan de vaccinleveringen in ons land, is de aanhoudende stroom aan live-action-herwerkingen van tekenfilmklassiekers die Disney nu al een paar jaar vlot van de band laat rollen. De geüpdatete versie van Mulan is nog maar net gepasseerd, en daar is Cruella al. Geen gewone remake van 101 Dalmatiërs – die had Disney al eens gemaakt in 1996, met Glenn Close in de uitzinnige schurkenrol – maar een prequel. Cruella toont ons hoe aspirant-puppykiller Cruella De Vil opgroeit in het gure Londen van de jaren 70: als een jeugdige plantrekker zonder ouders, die droomt van een carrière als modeontwerpster.

‘Disney heeft me drie maanden afgewezen’: deze Belg filmde blockbuster ‘Cruella’

Vanaf de openingsmonoloog valt de sarcastische, donkere toon op. De jonge Cruella (veelzijdig vertolkt door Emma Stone) is een beetje Tim Burton, en een beetje Harley Quinn, het getikte liefje van The Joker. De regie is dan ook in handen van Craig Gillespie: zijn belangrijkste wapenfeiten zijn Lars and the Real Girl, over de romance tussen Ryan Gosling en een opblaaspop, en I, Tonya, over de marginale schaatsster Tonya Harding. Niet meteen het typische profiel voor een familievriendelijke Disney-film. Maar Cruella mikt ook uitdrukkelijk niet op de allerjongste kinderen, maar veeleer op tieners die kicken op een badass antiheldin.

Modieuze bitch

Cruella swingt en entertaint, in de eerste plaats dankzij het zwierige camerawerk van onze landgenoot Nicolas Karakatsanis. Zijn karaktervolle fotografie is een welkome afwisseling van de al te gelikte stijl die Disney vaak hanteert. De montage volgt zijn jachtige tempo, en op de soundtrack volgen de 60’s en 70’s-hits elkaar in ijltempo op. Deze film verveelt geen moment. Al zeker niet wanneer Emma Thompson in beeld komt als The Baroness, de modieuze bitch die Cruella De Vil een aaibaar schoothondje doet lijken. Thompson speelt zo koud dat je tv-scherm barsten gaat vertonen.

Gillespie en co kwijten zich uitstekend van hun job, maar is Cruella daarom een meerwaarde in de Disney-catalogus? Nauwelijks. Te meer omdat de film geen bevredigend antwoord geeft op de vraag die hij opwerpt: hoe groeide deze sympathieke antiheldin later uit tot een monster dat puppy’s wil villen voor een bontjas? Dat is blaffen, maar niet bijten. Misschien kan een sequel op de prequel voor opheldering zorgen?

‘Cruella’ is nu tegen betaling te bekijken op Disney+, en speelt vanaf 9 juni in de bioscoop.