Donderdag 17/10/2019

Cannes

Crew blikt terug op turbulente productie van ‘Solo: A Star Wars Story’: "Het voelde als een echtscheiding"

Chewbacca op de rode loper in Cannes. Beeld Photo News

In Solo: A Star Wars Story ziet u hoe de jonge Han Solo voor het eerst als een gek door het heelal dendert met de Millennium Falcon. Maar ook achter de schermen was er heel wat turbulentie. In Cannes, waar de film deze week werd voorgesteld, blikten we terug met cast en crew.

Sinds Star Wars eind 2015 zijn rentree maakte met Episode VII – The Force Awakens, is de 'galaxy far, far away' nooit meer echt ver weg geweest: toen Disney de franchise van George Lucas overkocht, nam het zich voor om ieder jaar een nieuwe Star Wars-film in de bioscoop te brengen. Behalve de officiële 'episodes' begon het ook spin-offs te maken, de zogenaamde 'Anthology'-films. 

In 2016 toonde Rogue One al wat er voorafging aan Episode IV: A New Hope, en nu schetst Solo de voorgeschiedenis van Han Solo, de charmante smokkelaar die later zal uitgroeien tot een van de leiders van de Rebellenalliantie. In deze origin story is Han een jonge snaak die ervan droomt om als piloot tussen de sterren te zoeven. We zien onder meer hoe hij voor het eerst halsbrekende toeren uithaalt met de iconische Millennium Falcon.

Schietstoel

Maar ook achter de schermen was er heel wat turbulentie. Toen de opnames al een paar maanden bezig waren, werden de piloten – The Lego Movie-regisseurs Christopher Miller en Phil Lord – abrupt met de schietstoel uit de cockpit gekatapulteerd. Ron Howard (A Beautiful Mind), een filmmaker met veel meer kilometers op de teller, nam de controle over. Niet alleen om de rest van de film te draaien, maar ook om een groot deel van de scènes die Miller en Lord al ingeblikt hadden, nog eens over te doen.

Over de precieze reden waarom het oorspronkelijke regisseursduo de film verliet, bestaat veel onduidelijkheid. Ook Howard kan ons in Cannes geen sluitend antwoord geven: “Ik was er zelf nog niet bij op dat moment, dus ik kan je er weinig over vertellen...” Maar volgens sommige bronnen zouden Miller en Lord – bekend om hun geïmproviseerde humor – de acteurs te veel vrijheid gegeven hebben, waardoor er soms behoorlijk van het script werd afgeweken. Actrice Thandie Newton, ook bekend van de HBO-serie Westworld, lijkt dat te bevestigen tijdens ons interview: “We hadden ons goed geamuseerd met Chris en Phil: we improviseerden en gaven de personages samen vorm. Maar op een bepaald moment moest de puzzel ook wel echt gelegd worden. En dat heeft Ron gedaan.”

Over hoeveel er in de uiteindelijke montage nog overblijft van het werk van Miller en Lord, blijft Ron Howard bewust vaag. “Ik wil daar liever geen getal op plakken, want ik wil niet dat de mensen daarover gaan nadenken in de bioscoop. Je moet jezelf kunnen verliezen in deze film.”

Bevreemdende ervaring

Voor de cast was de regisseurswissel een bevreemdende ervaring. “Het gebeurde allemaal zo plots", vertelt Thandie Newton. “We waren ongerust.” Woody Harrelson, die in de film de intergalactische boef Beckett speelt, beaamt: “Na het vertrek van Chris en Phil wisten we een paar dagen lang niet hoe het verder moest. Toen ik het gerucht opving dat Ron Howard hen zou vervangen, dacht ik eerst dat dat bullshit was. Toen heb ik naar de producent gebeld, en die heeft me bevestigd dat het klopte.”

Acteur Donald Glover – dezer dagen vooral bekend als Childish Gambino, de muzikant die het internet veroverde met de spraakmakende videoclip van ‘This is America’ – speelt oude bekende Lando Calrissian in Solo. Hij beschrijft de hele affaire als “een scheiding, maar dan wel eentje waar de ouders elkaar – én de kinderen – echt graag zien. We hadden altijd het volle vertrouwen dat het goed zou komen, en Ron was ook heel attent. Hij begon niet plots alles te veranderen.”

Dat uitgerekend Howard de regie mocht overnemen, hoeft niet te verbazen. De 64-jarige Amerikaan is een goede vriend van Star Wars-godfather George Lucas – hij maakte zijn acteerdebuut in diens American Graffiti. Twintig jaar geleden vroeg Lucas hem zelfs al om Episode I: The Phantom Menace te regisseren. “Ik heb toen geweigerd”, zegt Howard, “omdat ik het een te grote verantwoordelijkheid vond. Maar nu de Anthology-films bestaan, en er ook andere filmmakers bij betrokken worden, is de druk wat minder groot.”

Historisch moment

Opvallend aan Solo is dat Star Wars blijft inzetten op diversiteit – een nieuw stokpaardje van de franchise sinds The Force Awakens, waarin met Rey en Finn respectievelijk een vrouwelijk en een Afro-Amerikaans hoofdpersonage werden geïntroduceerd. In Solo krijgt Thandie Newton nu als eerste zwarte vrouw ooit een van de hoofdrollen in een Star Wars-film. 

“Ongelooflijk toch dat het zolang geduurd heeft?”, verbaast ze zich in Cannes. “Ik heb zelf eigenlijk pas heel laat ingezien hoe uitzonderlijk mijn personage is. Het was een vriend – een echte Star Wars-geek – die me erop attent maakte. Nu wil ik dit historische moment dus wel stevig in de verf zetten.” Op de rode loper in Cannes voegde Newton de daad bij het woord: ze droeg een jurk waarop alle zwarte personages uit de Star Wars-films afgebeeld stonden.

Thandie Newton showt haar Cannes-jurk met zwarte personages van Star Wars. Beeld Getty Images for Disney

Ook Donald Glover, die in de politiek geladen videoclip van ‘This is America’ onder meer racisme in Amerika hekelt, hecht veel belang aan de diversiteit van Star Wars anno 2018. “Ik zal niet zeggen dat ik vroeger geen band had met Star Wars, door het gebrek aan gekleurde personages. Integendeel, mijn vader was een superfan, en ik daardoor dus ook. Ik kon me perfect inleven in Luke Skywalker, en voelde me nooit uitgesloten. Maar ik denk wel dat we nood hebben aan meer verschillende perspectieven. Zo gaan we elkaar uiteindelijk allemaal wat beter begrijpen.” 

Star Wars-producente Kathleen Kennedy lijkt er ook zo over te denken: zopas liet ze verstaan dat er binnenkort wel eens een spin-off rond Lando Calrissian kan aankomen.

‘Solo: A Star Wars Story’ komt op 23/05 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234