Dinsdag 13/04/2021

ColumnDM Zapt

‘Costa Belgica’: aan één ‘The Sky is the Limit’ heeft de mensheid genoeg

null Beeld VTM2
Beeld VTM2

Elmo Lê van zet de blik op oneindig. Vandaag: Costa Belgica.

Het beslissingsproces dat uitmondt in de keuze voor een bepaald televisieprogramma begint doorgaans bij de programmatitel. Die verklapt in vele gevallen wat je te wachten staat en of je er genot van zal hebben. In het geval van Costa Belgica ben je op voorhand verwittigd dat wat je door de strot geramd zal krijgen, tot salmonella of een ergere variant kan leiden.

Costa Belgica combineert twee televisiehypes: vertrektelevisie, waarbij landgenoten naar de warmte of koude verkassen, en immo-tv, waarvan Blind gekocht en Huizenjagers populaire voorbeelden zijn. Costa Belgica volgt Vlaamse immomakelaars in Spanje die Vlamingen bijstaan in de zoektocht naar hun toekomstige thuis. ‘Dat gaat ne supergrave show zijn’, moet een oprecht enthousiaste programmamaker gedacht hebben, maar tussen droom en daad staan wetten in de weg.

Een van die wetten is dat verbale krachtpatserij irritatie en geen appreciatie losweekt. “150.000 euro meer of minder… Dat zijn uiteindelijk maar twee Tesla’s”, grijnst makelaar Steve zoals alleen maar makelaars grijnzen. Costa Belgica laat een mediageile sector vertegenwoordigen door spraakzame figuren die er te pas en te onpas een verbasterde Engelse zegswijze uitfloepen.

Het probleem met vertrektelevisie is dat er al te veel van is, en dat bovendien niemand zit te wachten op gesticulerende verkopers die pochen met de dure blikken doos waarmee ze langs de Spaanse kust cruisen. “Geen citroentje?!”, reageerde Steve verbaasd toen hij een glas cola met ijs noch citroenschijf kreeg aangereikt. Die scène omvat alles waar Costa Belgica voor staat. Aan één The Sky is the Limit heeft de mensheid genoeg.

Er wordt gelukkig ook naar huizen gezocht, waardoor niet alle aandacht naar diva’s als Steve gaat. Jaarlijks kopen zo’n 1.000 Vlamingen een huis aan de costa, wist voice-over Julie Van den Steen ons te vertellen. Na 4 afleveringen blijkt veel krijgen voor weinig geld de voornaamste reden waarom Spanje een populaire bestemming is. Goedkoop maar gatlelijk: veel beter wordt een slogan niet.

Costa Belgica heeft mij nog niet overtuigd om te verhuizen, ondanks dat alle woningen naar verluidt ‘zicht op zee’ hebben, waarmee in de praktijk bedoeld wordt dat ergens áchter de 129 huizen en 330 straatlantaarnpalen in je blikveld de Middellandse Zee ligt. Nog zo’n omschrijving die veel te gretig gebruikt wordt door makelaars: “360 view” . Doseren is alles.

Costa Belgica heeft geprobeerd om met een blend van twee tv-formats een nieuwe succesformule uit te vinden, maar is in de val getrapt waar veel programmamakers zich door laten vangen: kleurrijke, patserige figuren aan het woord laten, levert vaker rotvervelende dan goede televisie op. Laat het een les zijn.

Costa Belgica, elke maandag om 22.10 uur op VTM 2.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234