Maandag 30/03/2020

Coely in De Roma: geboren voor het podium

Beeld Illias Teirlinck

Coely speelde gisteren een eerste van twee thuismatchen in De Roma. De Antwerpse bewees helemaal klaar te zijn voor de grote podia. Zeventig minuten lang nam de artiest het publiek in Borgerhout mee op sleeptouw, en ze liet geen steek vallen. Coely kreeg de volgepakte zaal moeiteloos aan het zingen en dansen.

Straf, hoe Coely Mbueno op dat podium van De Roma stond. Cool, groovin', dansend, het volk mennend: alsof ze elke avond voor een uitbundige massa in een bomvolle zaal speelt. Knap ook, hoe de 24-jarige maturiteit in zowel performance als stem bracht. Op de mooiste momenten deed haar concert denken aan Nicki Minaj, aan Beyoncé zelfs. En haar muzikanten aan een Vlaamse New Power Generation, die hun frontvrouw steunden met pompende bas en feestelijke drums.

De carrière van Coely stuwt in een rotvaart omhoog. Haar plaat Different Waters gooide vorig jaar hoge ogen, en op de MIA's kreeg ze onlangs nog twee prijzen: Solo Vrouw en de allereerste Urban Award. In een volgelopen De Roma bewees Coely geboren te zijn voor een leven onder de spots. Ze zette 'Same Waters' a capella in, in het pikdonker. De zaal lichtte sfeervol op, met lichtzuilen en een futuristisch logo in neon. De rapper kwam te voorschijn met een gigantische leren cape aan, als was ze een superheld. De Roma at meteen uit de hand van de Antwerpse. Op haar vraag begon de massa te klappen, zwaaiden armen als één in de lucht en ging zelfs iedereen op het balkon overstag.

Coely treedt op in een uitverkochte Roma.Beeld Illias Teirlinck

Vier muzikanten had Coely bij. Naast haar trouwe dj ook een gitarist en bassist, die mee vooraan stonden. Terwijl de percussionist het marsritme aangaf, zocht Coely alle hoeken van het gigantische podium op. Fraai, hoe ze 'My Tomorrow' eindigde met een vocale uithaal. 'Can't Get Away' werd in een remix-versie gegoten, met subsonische bas en strakke drumbeat. Om heel klein te eindigen, met enkel ijle gitaar en zang. Het was het signaal om het tempo iets terug te schakelen. 'Hush' en 'My Own' kregen de juiste flow: meer soul en R&B dan hiphop. De zachte begeleiding en rode belichting deden aan een nachtelijke stripclub denken.

Beeld Illias Teirlinck

Huppelen, springen, feesten

Maar Coely wilde vooral feesten in De Roma. Ze wist met haar enthousiasme nauwelijks blijf in 'No Way'. Al springend huppelde ze over het podium, zonder een noot te laten vallen. Nu was De Roma helemaal onder stoom. Tijdens 'Regulator' werd de zaal een zee van wuivende armen. Het pompende, stilvallende refrein van 'Don't Care' werd onthaald als een hymne. Toen ook gastrapper Dutch Norris (haar soul brother uit Mariaburg) de massa kwam oppeppen, stond niemand nog stil. Met 'Magic Carpet' sloten Coely en Norris de set na dik drie kwartier af.

In de bisronde haalde Coely nog een aas uit de mouw. Ze zong 'Wake Up Call' ingetogen akoestisch, begeleid door honderden lichtjes. Iedereen had zijn smartphone bovengehaald. Terwijl de rapper zwoel en hees eindigde, sloot ze haar ogen en kwam er een stralende glimlach tevoorschijn. In 'The Rise' mocht de gouden stem van Yann Gaudeuille (Coely's andere soul brother) even de hoofdrol opeisen. Om te eindigen met het feestelijke 'Celebrate', opgedragen aan "alle mama's in de zaal". Heerlijk hoe Coely hier het refrein aan de zaal overliet, en zanger en publiek samen de climax opbouwden.

Coely sprak de massa de hele avond in het Engels aan. Een beetje onnozel, voor een meisje uit Antwerpen in eigen stad. Mogelijk had het met haar concentratie te maken. Na het laatste slotakkoord richtte ze zich wél in het Nederlands tot de zaal. "Dit was fantastisch. Wat sta ik graag op een podium voor jullie", zei ze. Er volgde een minuut lang een ovatie voor haar. Waarop Coely zelf ook naar het publiek begon te applaudisseren. Dat hoefde ze niet te doen. Deze Roma had ze helemaal zelf veroverd.

Coely speelt ook vanavond in De Roma in Borgerhout. deroma.be