Maandag 09/12/2019

‘Cleo’ bewijst het absolute talent van actrice Anna Franziska Jäger ★★★★☆

Cleo Beeld Cleo

Cleo is het langverwachte debuut van Eva Cools, die met het scenario drie jaar geleden de Visser-Neerlandiaprijs won tijdens Film Fest Gent. Een mooi maar braaf debuut, met een ijzersterke lead.

Wanneer de zeventienjarige Cleo haar beide ouders verliest bij een auto-ongeluk, vindt ze toevlucht in piano spelen, de muziek van Rachmaninov en de 12 jaar oudere Leos. Cleo vertelt een redelijk rechttoe rechtaan verhaal, en weet bijzonder te ontroeren in de manier waarop Anna Franziska Jäger - dochter van Anne Teresa De Keersmaeker - het innerlijke conflict van haar personage uitbeeldt.

In 2008 debuteerde de toen twaalfjarige actrice in My Queen Karo van Dorothée Van Den Berghe, waarvoor ze werd gelauwerd met een Ensor. In Cleo bewijst ze haar absolute talent, wat haar onlangs de ontdekkingsprijs Do Rising Star Award van het Filmfestival van Rome opleverde.Er zit zoveel emotie in Jäger, van de pure angst in haar ogen wanneer ze moet zwemmen tot de precieze vingerzetting van haar pianospel.

Overdonderend

Het maakt dat de film geen grote actie nodig heeft om je toch even onder te dompelen in het hoofd van Cleo. Neem nu hoe ze zich voelt in het verkeer, een gebeuren dat voor haar nog altijd een traumatische ervaring blijft. Cools verfilmt het in de openingsscène door te focussen op het oorverdovende lawaai in de Brusselse straten, inzoemde op het meisje die zich zich al fietsend een weg baant tussen de brute wagens. Het toont aan hoe overdonderend het verkeer kan zijn voor iemand die er zelf het slachtoffer van is geworden.

De beeldvorming en sfeerschepping zijn eerder braaf, wat niet abnormaal is voor een debuutfilm. Maar door haar resolute keuze om de struggle van haar hoofdpersonage naar voren te schuiven-  en mede dankzij de ijzersterke invulling - levert Cools een prachtig portret af van een mooi personage. Ze speelt met muzikaal toffe knips, kon beroep doen op muzikant Mauro Pawlowski voor een dromerige soundtrack en maakte de met crowdfunding gefinancierde concertscène onder leiding van Dirk Brossé niet groter dan nodig. Benieuwd naar het traject dat Cools verder zal rijden.

Vanaf 27/11 in de bioscoop.