Maandag 06/04/2020

FilmrecensieChoums odyssee

‘Choums odyssee’: niets schattigers dan een koprollend baby-uiltje ★★★☆☆

Still uit 'Choums odyssee'.Beeld RV

Zou er iets schattigers bestaan dan een koprollend babyuiltje? De tekenfilm Choums odyssee – winnaar van de publieksprijs op Anima Filmfestival 2020 – doet alvast zijn best om ook uw (kinder)hart sneller te doen slaan. Jeugdfilmfestival JEF brengt de film, samen met twee andere filmpjes, naar uw huiskamer.

Tijdens een zware storm wordt het pasgeboren babyuiltje Shooom uit zijn nest geblazen, samen met een ongeboren broertje of zusje in de vorm van een actief ei. Op zoek naar een mama banen de twee zich hortend en stotend een weg langsheen krokodillen, otters en wasberen.

Zonder oneerbiedig te willen zijn voor de korte tekenfilm Choums odyssee, lijkt de korte pitch wat op de Pixar short Piper, een hartverwarmend kortfilmpje over opgroeien, nieuwe dingen proberen en grenzen verleggen. Een verhaaltje dat verder echter weinig om te lijf heeft, behalve de fotorealistische schattigheid van de baby-oeverloper.

Ook Choums odyssee van Fransman Julien Bisaro moet het vooral hebben van de precisie waarmee de jonggeborene Shooom wordt geportretteerd, als uiltje die met vallen en opstaan zijn eerste stapjes in de wereld zet. Niet in Pixar-3D, wel in prachtige 2D-animatie die de donzige veertjes hoogst aaibaar weet te vatten. Alsof een grafisch ontwerper met de beste, hedendaagse tools aan de slag is gegaan om eenvoudig gedetailleerde figuurtjes tot leven te wekken, tegen een digitale aquarel achtergrond die recht uit de iPad-werken van David Hockney lijken te komen.

Er wordt amper gesproken in de film, behalve wanneer twee kinderen de vogeltjes op het spoor komen. Verder moet de film het vooral hebben van de ontroerende vogelgeluidjes en trappelende pootjes die de meeste emotie weten uit te lokken. Los van de digitaal getekende vertedering, natuurlijk. Zou er iets schattigers bestaan dan een koprollend babyuiltje?

Normaal zou Jeugdfilmfestival JEF de film deze week in de zalen brengen, maar Covid-19 besloot er anders over. Choums odyssee wordt momenteel via VOD aangeboden, voorafgaand door twee andere korte animatiefilms met vogels in de hoofdrol. Nest is een schitterende minimalistisch portret van exotische vogels op heerlijke exotica muziek. Witte kraai is dan weer een vrij flauwe adaptatie van klassieke verhaal van Het zwarte schaap. Maar het geheel beidt hoe dan ook een verantwoord verzetje voor de allerjongsten.

Choums odyssee is nu te bekijken op lumierefilms.be en dalton.be