Woensdag 20/10/2021

GOUDEN LEEUW

Choreografe Meg Stuart ontvangt Gouden Leeuw in Venetië: "Het is belangrijk om mijn eigen lijf in de strijd te gooien"

Meg Stuart Beeld Tina Ruisinger
Meg StuartBeeld Tina Ruisinger

Vrijdag ontving Meg Stuart op de Biënnale van Venetië de Gouden Leeuw voor Lifetime Achievement uit de handen van de Canadese choreografe Marie Chouinard, artistiek directeur van het Festival. "We kozen haar omdat ze voor elke productie een nieuwe taal en een nieuwe werkwijze ontwikkelde."

De Biënnale van Venetië bestaat al sinds het einde van de 19de eeuw, maar presenteerde aanvankelijk enkel beeldende kunst in nationale paviljoenen. De laatste decennia breidde de organisatie haar bereik echter uit over alle kunstvormen, zoals architectuur, theater, muziek, film en ook dans. Dans is de jongste afdeling, in 1999 opgericht onder leiding van Carolyn Carlson.

Net als de andere secties van de Biënnale wordt ook hier bij elke editie een Gouden Leeuw voor levenslange verdienste uitgereikt. Het lijstje mensen die deze Gouden Leeuw al kreeg oogt indrukwekkend, met namen als Lucinda Childs, Trisha Brown, William Forsythe of Anne Teresa De Keersmaeker. En nu dus ook Meg Stuart.

null Beeld Ewoud Vermote
Beeld Ewoud Vermote

Daarnaast is er ook telkens een Zilveren Leeuw voor een opmerkelijke jonge choreograaf. Die gaat deze keer naar de Kaapverdische Marlene Monteiro Freitas. Ze gooide ook in België al eerder hoge ogen met onder meer haar Bacchae-Prelude to a purge.

Samenwerking

Meg Stuart (53) bouwde inderdaad in een kleine dertig jaar tijd een merkwaardige carrière op. Die nam eigenlijk een tweede start toen ze in het begin van de jaren 1990 naar België kwam, waar ze in 1991 Disfigure Study creëerde. Die intense studie van het menselijk lichaam trok wereldwijd de aandacht.

In haar lofrede wees Marie Chouinard erop dat Stuart nooit teerde op dat eerste succes. Voor elke nieuwe productie zocht ze wel andere wegen op, waarbij telkens ook andere fysieke-mentale toestanden aan een zeer nauwgezet onderzoek onderworpen werden. "We kozen haar omdat ze voor elke productie een nieuwe taal en een nieuwe werkwijze ontwikkelde", aldus Chouinard.

Stuart laat zich daarbij telkens graag uitdagen door anderen. In een publiek interview op zaterdag had ze het daar uitgebreid over. "Ik ben mijn loopbaan begonnen als danseres. Voor mij is het nog altijd belangrijk om mijn eigen lijf in de strijd te gooien. Mijn lichaam zuigt de invloed van anderen op. Ik zie het lichaam als een kruispunt van krachten. Daarom houd ik zo van samenwerkingen."

Built to Last, de voorstelling uit 2012 die volgde na de uitreiking van de Gouden Leeuw, is een voorbeeld van zo’n samenwerking. Stuart wilde voor het eerst werken met bestaande muziek, met name de Eroica van Ludwig Van Beethoven. Ze was gefascineerd door de aanspraak op eeuwigheid die eruit spreekt. Omdat ze daar weinig in thuis was, ging ze te rade bij pianist en musicoloog Alain Franco. Die gesprekken resulteerden in een heel andere, sterk verruimde muziekselectie.

In haar dankwoord benadrukte Stuart dan ook de inbreng van al haar medewerkers. Ze besloot met de gedachte dat creativiteit een kracht kan zijn die ons verplaatst voorbij grenzen van klasse, geslacht en ras, als we maar de tijd nemen om het te laten ademen en groeien.

null Beeld Edouard Jacquinet
Beeld Edouard Jacquinet
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234