Vrijdag 03/12/2021

Chinese film voor het eerst in top 100 globale box office ten koste van 'Forrest Gump'

null Beeld ap
Beeld ap

Mijlpaal in de (commerciële) filmgeschiedenis: een Chinese actiefilm is de top 100 binnengeslopen van de grootste wereldwijde kassuccessen ooit. Tot nu toe bestond die ranglijst exclusief uit Amerikaanse Hollywoodproducten en Britse films. De Chinese primeur heet 'Wolf Warrior 2' en is geregisseerd door Wu Jing, een meester in de martial arts en tevens hoofdacteur van de prent.

'Wolf Warrior 2' zit, vergelijkbaar met de Hollywood-actieprenten, propvol actie en explosies, en heeft, eveneens niet afwijkend van het doorsnee-Hollywoodproduct, een patriottische inslag. Hoofdpersoon is een ex-solaat van het Volksbevrijdingsleger die in een Afrikaanse oorlogszone hopen landgenoten redt en tussen de wantansoep en de rijst door ook de plaatselijke bevolking uit de klauwen houdt van huurlingen en rebellen. Een soort Saving Plivate Lyan meets The Seven Samourai, zeg maar.

Grootste slachtoffer van de intrede van 'Wolf Warrior 2' in de top 100 van Box Office Mojo is 'Forrest Gump' : de film uit 1994 met Tom Hanks in de titelrol tuimelt naar plaats 101.

Het leeuwendeel van zijn winst, 682,1 miljoen dollar, dankt 'Wolf Warrior 2' aan de eigen Chinese markt. Merkwaardig genoeg is dat minder dan wat de gespecialiseerde site China Movie Data Information Network aangeeft als de interne box office - 710 miljoen dollar.

Een trotse Wu beseft echter dat er in China nog veel filmwerk op de plank is. "We staan nog ver achter op Hollywood", stelde hij, "vooral op het vlak van oorlogsfilms".

Om het podium van de top 100 te halen, denken de Chinezen best aan rampenfilms of uitstapjes naar de kosmos. Plaatsen 1 tot en met 3 worden immers bezet door, in volgorde, 'Avatar' (2009, 2,7 miljard dollar), 'Titanic' (1997) en 'Star Wars 7' (2015).

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234