Maandag 24/02/2020

Charles Bradley knuffelt wenend van geluk publiek

Charles Bradley & His Extraordinaires. (archieffoto)Beeld brunopress

De komende dagen volgt de muziekredactie van De Morgen de belangrijkste bands op Pukkelpop 2012. De grootste bands en strafste tips vind je in het 'parcours' dat elke redacteur gedurende drie dagen aflegt. Hier: het parcours van Wim Wilri voor vrijdag.

Rock en lol
De debuutplaat van Freaky Age (Main Stage, 11.55u, ***) heette 'Every Morning Breaks Out', en dus is het niet te verwonderen dat deze Belgische band vrijdag het hoofdpodium mocht openen. Terwijl de meeste festivalgangers nog op de camping de slaap uit hun ogen wreven, hadden enkele honderden toch al zonnecrème en een eerste pint bovengehaald, klaar voor een dik half uurtje rock en lol.

Freaky Age zat het voorbije jaar in de studio met Das Pop-gitarist Reinhard Vanbergen, en maandag ligt die derde boreling in de winkel. Lenny Crabbe en zijn indierockers waren gekomen om "zich te amuseren", en kregen op de wei van Pukkelpop alvast de nodige bijval. Soms met de woede van The Hickey Underworld in de stem, dan weer met een verfrissende akoestische gitaar. En bij nieuwe single 'Masks' gingen de handen al vlot op elkaar. 'Where Do We Go Now'? Een trapje hoger, zo blijkt.

Freaky Age.Beeld Alex Vanhee

Te weinig krachtvoer
Geppetto & The Whales
(Wablief?!, 13.05u, **) hadden een lampje op het podium in de bloedhete Wablief-tent gezet, maar hun licht ging al snel uit. Het was -zelfs voor de schare fans- te warm om uit de bol gaan op hun zachtfluwelen popsongs. Het vijftal haalde dit jaar een verdiende finaleplaats in Humo's Rock Rally, maar moet ook nog wat krachtvoer eten om langer dan vijf nummers te blijven boeien. De meerstemmige vocale harmonieën zaten daarna wel al juist, evenals hun Beatles-cover 'Nowhere Man'. We gunnen ze het voordeel van de twijfel en geven deze walvis hier volgend jaar graag een herkansing.

Geppetto & The Whales.Beeld Harry Heuts

Het Noord-Ierse Two Door Cinema Club (Main Stage, 15.55u, ****) wist twee jaar geleden al menig Pukkelpopper in te pakken, en zorgde daar vrijdag opnieuw voor. Rosse zanger Alex Trimble mag er dan even blank als bleek uit zien, zijn aanstekelijke muziek bewijst dat de kaft niet het hele verhaal vertelt. Trimbles stem, de vlammende riedels van gitarist Sam Halliday en het 'Graceland' van Paul Simon smolten hier mooi samen in subtropische indierock. Vanaf 'Something Good Can Work', een ode aan deze bloedhete dag, kreeg het viertal de hele wei moeiteloos aan het dansen. Begin september komt 'Beacon' uit, hun tweede cd waarbij Jacknife Lee achter de knoppen zat. De sprankelende eerste single 'Sleep Alone' zat alvast op het juiste pad. Two Door Cinema Club zorgde voor een heerlijk zomers feestje.

Alex Trimble (Two Door Cinema Club)Beeld Alex Vanhee

Niemand doet het beter
Door het spijtige afzeggen van Baroness werd er geschoven in de line-up van The Shelter. Dat bleek een zegen voor Skindred (The Shelter, 17.15u, ****). Wat een rasentertainer, die Benji Webbe. Met zijn ongebreidelde enthousiasme en energieke reggae-metal kreeg hij de volgepakte tent drie kwartier aan het moshen, springen en crowdsurfen. Een streep ska, beukende gitaren, een vlokje dancehall, een dj die Slipknot inzette: Skindred botste alle kanten uit.

Tijdens dat alles dirigeerde de zanger met hoge hoed de feestelijkheden perfect, liet hij beide zijden tegen elkaar op zingen en hief hij een streepje 'Single Ladies' van Beyoncé aan. Om dan het publiek te bestraffen: "Zijn jullie metalheads? Schaam jullie!", waarna een riff van Slayer overging in 'Destroy the Dancefloor'. Bij 'Warning' kreeg hij haast iedereen zover zijn shirt uit te doen en er als een gek mee staan rond te zwaaien. Hier werden duizenden zieltjes gewonnen. Uit de boxen weerklonk Carly Simons 'Nobody Does it Better', toen de groep afscheid nam. En Pukkelpop stemde daar luidop mee in.

Skindred.Beeld Harry Heuts

Trefzekere Canadezen
De hardcore-punk van Cancer Bats (The Shelter, 18.45u, ***) wist een pak minder publiek te lokken, maar dat kon de Canadezen niet echt deren. Het jonge viertal had even tijd nodig om op kooktemperatuur te komen, maar eens aan het garen smaakten hun snaren uitstekend. Geen verrassende kruiden, dit was hardcore zoals die al decennia gemaakt wordt: met rammende gitaren, een hoekige baslijn en oerend gebrul van zanger Liam Cormier.

'Sabotage', een cover van Beastie Boys, klonk snoeihard en 'Lucifer's Rocking Chair' was al even beukend. Cancer Bats speelde een korte en trefzekere set, waarbij de cuisson juist zat. Aan het eind ging Cormier recht van het podium het publiek in, om er iedereen te high-fiven.

Cancer Bats.Beeld Harry Heuts

Wenend van geluk
Charles Bradley & His Extraordinaires (Club, 23.45, vrijdag, ****) toonden vrijdagnacht evenveel inzet als emotie. Hun funk- en soulconcert eindigde met de zanger die na 'Golden Rule', wenend van geluk, de hele eerste rij ging knuffelen. Bradleys levensverhaal leest dan ook als een stationsroman: schuchtere tiener wordt James Brown-imitator, leeft jaren op straat, komt bijna aan zijn einde door een penicilline-vergiftiging en wordt - na twee decennia achter de kookpotten - alsnog ontdekt. 'The Screaming Eagle of Soul' mocht vorig jaar, op 64-jarige (!) leeftijd, zijn debuutplaat 'No Time For Dreaming' uitbrengen. Sindsdien leeft hij van optreden naar optreden. Na elke song riep Bradley in Kiewit hoeveel hij van ons hield en dankte hij het publiek om zijn leven een betekenis te geven.

Zijn strakke groep, die zowel orgel, sax als trompet beheerste, zorgde voor een vakkundige begeleiding. Het gaf een begeestering die als een vonk oversloeg op de dansende massa. De 'Black Swan' kende dan ook alle trucjes van het soulvak: de micro weggooien, terughalen, knielen, een krachtige oerschreeuw slaken en tijdens Browns 'Gonna Have a Funky Good Time' zelfs een split wagen. Soul brother number one mag dan dood zijn, brother number two is springlevend. Mocht het gedreun van Chase & Status niet tot in de Club zijn binnengedrongen, dan had hij twee uur later nog zingend en dansend op het podium gestaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234