Maandag 27/01/2020
Chadwick Boseman in de politiethriller ‘21 Bridges’.

Film

Chadwick Boseman verruilt spandex van ‘Black Panther’ voor politievest in ‘21 Bridges’

Chadwick Boseman in de politiethriller ‘21 Bridges’. Beeld Courtesy of STXfilms

Black Panther zette voor Chadwick Boseman de deur naar het sterrendom wagenwijd open. Maar zijn verplichtingen als koning van Wakanda, in het superheldenuniversum van Marvel, deden de Amerikaan ook verlangen naar acteren zonder spandex. Met 21 Bridges vond hij wat hij zocht.

Voor de meeste Hollywood-acteurs is 42 een leeftijd waarop ze hun carrière overschouwen en weifelend op zoek gaan naar een nieuw elan. Niet voor Chadwick Boseman. Voor hem is het allemaal nog maar net begonnen. Een laatbloeier is hij, of toch als acteur. 

Al in de middelbare school schreef hij zijn eerste toneelstuk. Zijn roeping leek glashelder: de kleine Chadwick zou een grote theaterauteur worden. Aan de universiteit leerde hij regisseren en toen hij zich later ook in acteren ging verdiepen, was dat alleen om beter te leren communiceren met zijn spelers.

Het zou heel anders uitdraaien. Boseman bleek bovengemiddeld getalenteerd als acteur en besloot zijn kans te wagen in de droomfabriek van Hollywood. Net wanneer hij daar alweer spijt van begon te krijgen, kwam er schot in de zaak: zijn swingende vertolking als James Brown in Get on Up (2014) zette Boseman op de kaart. 

Dat was ook de studiobonzen van Marvel opgevallen. Zij castten Boseman verrassend als Black Panther aka T’Challa, de waardige koning van het fictieve land Wakanda. Na een eerste optreden in Captain America: Civil War (2016) kreeg de zwarte superheld in 2018 zijn eigen film, Black Panther.

Chadwick Boseman bij de première van ‘Black Panther' in Los Angeles. Beeld REUTERS

Het werd de rol die Bosemans leven zou veranderen. Van de ene op de andere dag was hij een ster. Overal ter wereld wordt hij sindsdien begroet met de strijdkreet “Wakanda forever!” en klampen fans hem aan voor een selfie.

Daarop hopen ook de mensen die zich in Londen hebben verzameld voor de ingang van het hotel waar we de acteur ontmoeten. Boseman: “Ik probeer mijn leven gewoon hetzelfde te houden als toen ik nog onbekend was. Dat lukt vrij goed. Meestal ben ik bezig met mijn dagelijkse sleur. Dan heb je geen tijd om na te denken over je succes. Alleen rond Halloween valt er moeilijk naast te kijken: het verbaast me elk jaar weer hoeveel kinderen zich als Black Panther verkleden.”

Black Panther was dan ook meer dan de zoveelste blockbuster die de kas van Marvel nog wat spekte. De film werd een fenomeen, won drie Oscars en raakte als eerste superheldenfilm ooit genomineerd in de categorie Beste Film. Boseman hoeft niet lang na te denken over een verklaring voor dat succes. 

“We hebben heel hard gewerkt om het publiek meer te geven dan een leuke superheldenfilm. We wilden er een culturele ervaring van maken, een film die iets betekende. Wakanda mocht geen parodie van Afrika worden, het moest als een echt land voelen. In de kostuums is bijvoorbeeld onmenselijk veel werk gekropen; er zitten verschillende bestaande Afrikaanse culturen in verweven. Die authenticiteit heeft veel losgemaakt bij het publiek en zeker bij mensen uit de Afrikaanse diaspora.”

Back to basics

Boseman geniet van zijn faam, maar lijkt nog steeds oprecht verbaasd dat het zo gelopen is. “Eerlijk, vroeger was een superheld spelen echt wel het laatste dat ik mezelf ooit zag doen. Ik ben gevormd in het theater, dialoog was het hoogste goed voor mij. Ik heb leren acteren met het idee dat de toneelauteur God is. (lacht) Aan zijn woorden mocht je niet raken.”

21 Bridges, een stijlvolle stadsthriller waarin Boseman in de rol van inspecteur Andre Davis jacht maakt op twee voortvluchtige politiekillers, kwam dan ook als een verademing. “Deze film gaf me nog eens de kans om me uit te leven met snelle dialogen en de technieken die ik als acteur geleerd heb toe te passen. In een superheldenfilm kun je dat natuurlijk ook, maar niemand die het zal merken te midden van al die actie. In zo’n film ligt de focus niet op de nuances van het acteerwerk, wel op de explosies. Ik heb dus erg genoten van de kans om in 21 Bridges wat meer met mijn techniek bezig te zijn. Het was back to basics: geen green screens en geen onmogelijke sprongen van gebouwen.”

Stom ongeluk

Naast zijn acteertechniek kon Boseman zijn schiettalent perfectioneren dankzij 21 Bridges. “Ik ben met echte NYPD-agenten op pad geweest en ging meerdere keren per week oefenen op de schietbaan. Ik had nauwelijks ervaring met vuurwapens. Als tiener zag ik wel hoe sommige van mijn vrienden ermee pronkten en ik ben ook weleens met een pistool bedreigd geweest, maar zelf wilde ik er nooit iets mee te maken hebben.” 

Dat Boseman in de middelbare school een vriend verloor door een vuurwapen is daar wellicht niet vreemd aan. “Het was een stom ongeluk: mensen die op een feestje van alles aan het doen waren dat niet mocht.”

Bosemans jonge jaren werden ook getekend door de dood van zijn medestudent Prince Jones. “Een heel populaire kerel die samen met mij op Howard University zat. Hij werd doodgeschoten door een politieagent. Daar zijn we destijds tegen op straat gekomen.” 

Hoe het nu dan voelt om een politieagent te spelen? “Ik heb zo mijn mening over de bevooroordeelde manier waarop de politie mensen van kleur behandelt – dat heb ik zelf vaak genoeg mogen ervaren. Maar ik wil geen eenzijdig beeld ophangen want er zijn ook hele goede agenten. Daarom vond ik het belangrijk om Andre Davis te spelen. Hij vecht voor gerechtigheid, hij is de agent die we nodig hebben.”

21 Bridges speelt vanaf vandaag in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234