Zaterdag 22/01/2022

Cd van de week: Allen Toussaint - The Bright Mississippi ****

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
PE Author

Jong is hij niet meer. En hip al evenmin. Maar na een carrière van meer dan vijftig jaar speelt Allen Toussaint nog steeds met vuur in de vingers. Met The Bright Mississippi heeft hij voor het eerst sinds lang weer een soloplaat uit.

Als songschrijver, producer en occasioneel solomuzikant is Allen Toussaint na een halve eeuw vakmanschap uitgegroeid tot een monument binnen de New Orleansscene, en wie hem vorig jaar in de Ancienne Belgique aan het werk zag, weet dat de minzame man op de koop toe een virtuoos pianist is. Zijn jongste cd, een samenwerking met Elvis Costello, introduceerde hem bij een nieuw publiek, en nu, op zijn eenenzeventigste, heeft hij samen met een stel uitstekende muzikanten een plaat opgenomen boordevol songs waar stuk voor stuk het DNA van Louisiana in vervat zit. Samen met producer Joe Henry (zie ook: Solomon Burke, Betty LaVette, Mavis Staples én de River In Reverse-cd met Costello) stelde hij bovendien een uitstekende groep samen met onder meer Tom Waitsgitarist Marc Ribot, jazzklarinettist Don Byron, pianist Brad Mehldau en Joshua Redman op tenorsax. Het repertoire is - het door Toussaint zelf gezongen 'Long, Long Journey' uitgezonderd - helemaal instrumentaal. Geen ramp, want de nummers die Toussaint en Henry hebben uitgekozen vormen zowat het neusje van de zalm, en bovendien zijn ze door alle betrokkenen van een geluid voorzien waar je met de beste wil van de wereld geen jaartal op kan plakken.

Less is more
Opener 'Egyptian Fantasy' - van Sidney Becket, inderdaad - ademt de sfeer uit van ver vervlogen tijden, maar klinkt tegelijk glashelder en hedendaags. Ook Toussaints versie van de Duke Ellingtonclassic 'Solitude' is om duimen en vingers bij af te likken, omdat je voelt dat de man achter de piano al een heel leven achter de rug heeft. Toussaint speelt met een ontzagwekkende vanzelfsprekendheid, doet geen enkele moeite om op die achtentachtig toetsen zijn meesterschap te bewijzen, maar maakt precies door die less is more-benadering een diepe indruk. Hij verstaat de kunst om intieme nummers toch speels te laten klinken, en speelse songs te vertolken zonder dat je ze meteen vrijblijvend vindt. Op de koop toe is het pianospel van Toussaint buitengewoon eclectisch.

Uiteraard hoor je er de hartslag van New Orleans, de plaats waar hij is opgegroeid, en waar hij nadat zijn huis door de orkaan Katrina werd weggeveegd inmiddels ook naar terug is gekeerd,in, maar net zo goed schemeren er referenties door aan tango, klassieke muziek, vooroorlogse jazz, folk en - uiteraard - blues. Jelly Roll Morton, King Oliver, Thelonious Monk, Django Reinhardt... allemaal namen van diep uit de vorige eeuw, maar Toussaint heeft hun werk zodanig naar zijn hand gezet dat ze weer nieuw en actueel klinken. Niet nieuw zoals Outkast of Justin Timberlake, maar nieuw zoals een hart dat middels een nieuw klepje weer voor jaren meekan. Of zoals Joe Henry het in de hoesnota's van The Bright Mississippi samenvat: een demonstratie in muzikale chemie. (Nonsuch/Warner) (Bart Steenhaut)

DOWNLOAD EERST: 'Egyptian Fantasy', 'Solitude', 'West End Blues', 'Blue Drag'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234