Zondag 05/07/2020

‘Cats’: alsof je anderhalf uur kijkt naar een vuile, overlopende kattenbak ★☆☆☆☆

Still uit 'Cats'.Beeld Universal Pictures

Na de hetze rond de eerste trailer van Cats, die op veel kritiek botste, wordt nu de film digitaal bijgewerkt, nota bene terwijl hij al speelt in de Amerikaanse filmzaal. Dat is extreem uitzonderlijk.

Cats is een moderne filmadaptatie van een van de langstlopende musicals ooit in Londen en New York, en net zoals zijn bronmateriaal vertelt de film een flinterdun verhaal over een speciale avond in het leven van een groep straatkatten. Want één keer per jaar kiest de leider van de Jubikel-katten – zoals ze zichzelf noemen – een kat die mag opstijgen naar de ‘lonosfeer’ om herboren te worden. En dus zingen en dansen de poezen zich een weg naar de laatste akte, in een poging hun leider (en het publiek) te overtuigen dat zij de ware zijn. De film is exact dat, een bijna twee uur durende talentenjacht waarbij de katten gretig wachten op hun uitverkorene, net zoals het publiek kan uitkijken naar het einde van de film. Want wie nu nog denkt aan schattige katten met olijk gezang en dans, knijpt best al eens in zijn vel.

Filmmaker Tom Hooper (Les Misérables, The King’s Speech) en zijn team klopten zich eerder nog op de borst met hun baanbrekende ‘digitale-vacht-technologie’ in de hoop dat het publiek grote ogen zou opzetten. Maar de enige gevoelens die Cats opwekt, zijn walging en horror. Van verschuivende voorhoofden en overvloedig geanimeerde drankjes tot gekke verhoudingen en fouten doorheen heel de film. De gezichten van de (top)acteurs vervagen in hun verdacht menselijke kattengezichten en drijven rond het scherm als een Windows-screensaver uit de jaren negentig. Tel daar nog eens een hoop inspiratieloze, overgemonteerde dansroutines bij en elke vorm van emotie, hoewel zeldzaam in de film, verdwijnt in de kattenbak.

Cats was een ambitieproject en naar eigen zeggen zelfs een kinderdroom van Hooper, en dat was het beter ook gebleven. Er zit een absurditeit in de film die nog wel te appreciëren valt, en de cast loopt over met gigantische namen als Ian McKellen, Idris Elba, Judi Dench, James Corden – en niet te vergeten: beroemde kattenvrouw Taylor Swift. Maar zelfs als de katten er niet uitzagen als onnatuurlijke satansgeschenken, valt de film nog steeds plat op zijn CGI-gezicht met ‘digitale-vacht-technologie’.

Oh ja, de film die naar de Belgische filmzaal komt, wordt dus niet bijgewerkt.

Vanaf woensdag (25/12) in de zalen.