Woensdag 27/05/2020

Cars 3

Cars 3: Pixar blijft scoren met Bliksem McQueen

Beeld RV/Disney•Pixar

In de wereld van de animatiefilm geldt Cars als absolute kaskraker. Morgen beleeft de derde film zijn Belgische première. Waarin schuilt de aantrekkingskracht van deze sprekende raceautootjes?

Zeker, in de jaren zestig en zeventig was er Herbie, de Volkswagen Kever met een eigen karakter en wil. En, een decennium later, KITT, de zelfstandig denkende Pontiac Trans-Am uit de tv-serie Knight rider.

Maar het fenomeen van de levende (race)auto is pas werkelijk tot volle bloei gekomen met het duizelingwekkende succes van de animatiefilms Cars. Komende week gaat Cars 3 in België in première en het lijdt nauwelijks twijfel dat het vervolg op Cars (2006) en Cars 2 (2011) een bioscoophit wordt.

De kinderen die rond 2005 voor het eerst kennismaakten met de kleurige raceauto's als Bliksem McQueen, Takel, Sergeant, Cullas en Klink en Klank zijn hun jongste jaren voorbij maar inmiddels dienen zich wereldwijd verse vijfjarigen aan, die moeiteloos de draad oppakken.

Dat Pixar, een dochtermaatschappij van de Walt Disney Studio's en vermaard om animatiesuccessen als Toy story, Finding Nemo en The Incredibles, met de Cars-reeks een goudmijn exploiteert, bewijst de tweede plek die Cars inneemt op de lijst van films waarvan de merchandise het meest heeft opgeleverd.

Commerciële melkkoe

Cars genereerde tot nu toe 10 miljard dollar (!) met petjes, dekbedovertrekken, rugzakjes, T-shirts, sloffen, speelgoedauto's, bestek en horloges en moet alleen Star Wars (12 miljard) boven zich dulden. Maar je zou Cars tekortdoen door de trilogie als commerciële melkkoe te typeren - het is knappe en vermakelijke animatie met humor die ook nadrukkelijk is bedoeld voor de meegereisde ouders.

"We maken onze films niet voor een specifieke leeftijd of sekse," aldus regisseur John Lasseter. "Mijn filosofie is: alles wat ademt kan bij Cars terecht..."

In Cars 3 wordt zelfs het thema van de midlifecrisis aangesneden, als Bliksem (Lightning McQueen) naar de kroon wordt gestoken door een nieuwe, snellere auto, Jackson Storm geheten. "Geniet van je pensioen," bijt laatstgenoemde Bliksem toe.

Maar die vindt op zijn beurt in de feminiene, gele auto Cruz Ramirez een liefdevolle coach. En onder het motto 'Je kunt de klok niet meer terugdraaien, maar je kunt hem wel weer opwinden' hervindt Bliksem zijn strijdlust: "Ik bepaal wanneer ik stop!"

Fantasie en werkelijkheid

Ontwikkelingspsycholoog en gezinstherapeut Steven Pont, auteur van onder meer Mensenkinderen en De do's en dont's van de opvoeding, heeft wel een verklaring voor de aantrekkingskracht van Cars.

"In het leven van jonge kinderen zijn fantasie en werkelijkheid niet sterk gescheiden. Wat ze niet begrijpen, wordt niet als onbegrijpelijk opgeslagen, maar aangevuld met hun eigen gedachten, om er zo chocola van te kunnen maken," zegt Pont.

"Bovendien hebben jonge kinderen een animistisch wereldbeeld. Ze geloven dat dingen ook kunnen leven of een 'ziel' hebben - een boom die zijn bladeren verliest is verdrietig, een onweerswolk is boos... Een pop heeft een eigen karakter en dat geldt in het geval van Cars ook voor geanimeerde auto's."

Het zijn, bijna vanzelfsprekend, vooral jongens die met Cars weglopen. "Jongens houden meer van hard speelgoed, speelgoed dat lawaai maakt en waarbij competitie, racen in dit geval, een belangrijke rol speelt."

"Dat is al enigszins in hun genen ingebakken, maar - niet onbelangrijk - ze worden gewaardeerd als ze zo zijn en doen, met name door hun vaders. Het is in dit geval echt My little pony versus Cars."

David van der Mee (9) was lang Cars-fan en kijkt - een beetje stiekem - uit naar film nummer 3. Hij wil de film graag zien, zegt zijn moeder, maar dat vertelt hij niet op school. Films voor vier- tot zevenjarigen gelden in kringen van negenjarigen al snel als kinderachtig. Aan de andere kant: Davids passie voor mooie, dure en bovenal snelle auto's (Ferrari, Porsche, Lamborghini, Tesla) dient ook wel weer ter legitimatie van een bezoek aan Cars 3.

Heel duur spul

David: "Ik heb Cars vaak gezien op dvd. Ik heb nog steeds een autootje: Bliksem McQueen. En puzzels. Toen ik nog op de crèche zat, had ik een trui van Cars. Als je op een knopje drukte, gingen de koplampen schijnen."

Zijn moeder: "De rage was onontkoombaar. Elke winkel, elke supermarkt speelde erop in. Koekjes, limonade, chips... En toen hij naar de basisschool ging wilde hij natuurlijk de rugzak. Maar die kreeg hij niet. Het is allemaal heel duur spul."

David: "Raceauto's zijn gewoon cool, maar de verhaaltjes van Cars ook. Want misschien rijden er in toekomst wel auto's die praten. Met zo'n robotstemmetje. Zou heel cool zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234